• Anonym (Oro)

Får arbetsgivaren göra såhär?

jag är gravid och har berättat det för min chef då jag jobbar på ett lss boende med utåtagerande beteende. hon har hittat en omplacering till mig, men endast i fyra veckor, jag kommer sen att få gå hemma resterande fem månader med gravidpenning eftersom jag blir avstängd på jobbet. Gravidpenningen är knappt 80% av lönen, jag har inte valt själv att gå hemma, hade mer än gärna jobbat så länge som möjligt. Får arbetsgivaren bara göra såhär och stänga av mig helt? Varför ska jag behöva gå ner i lön när jag inte själv vill det? 

• Svar på tråden Får arbetsgivaren göra såhär?
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-12 14:20:31 följande:
    Fast ibland blir det väldigt stor skillnad i ekonomin. Särskilt om man har schema med mycket OB. Att gå från det till gravidpenning mycket tidigare än man själv räknat med kan kännas.
    Och för gravidpenning saknas ofta de kollektivavtalade tilläggen.
    När du är sjuk kan arbetsgivaren gå in med 10% extra från dag 15.
    Det kan finnas föräldralön som du får utbetalt när barnet väl har kommit.
    Men för gravidpenning och tillfällig föräldrapenning (VAB) saknas oftast detta.
    Så jag kan ändå förstå att man känner så.

Men går det inte att hitta annan sysselsättning så går det inte och då bör man se det såsom du beskriver det, att det är utav omsorg.
    Jobbar man på en riskfylld arbetsplats så måste väl ändå ha i beräkning att man inte kan jobba större delen av graviditeten. 
  • EpicF
    Anonym (Oro) skrev 2025-05-12 15:45:57 följande:
    Jag var nog otydlig. Jag förstår helt att jag blir omplacerad och vill såklart inte vara kvar på enheten jag är på nu pga risken. Menade mer att får arbetsgivaren bara stänga av mig och säga att hon inte hittar någon annan arbetsplats? kan jag på något vis kräva min vanliga lön och inte bara gravidpenning? Hade jag velat vara hemma så absolut då köper jag det, men jag har inte valt att vara hemma resten av tiden, det är arbetsgivaren som inte lyckats hitta något lugnt och säkert ställe, ska då jag behöva ?straffas?? och få mindre i lön
    Ja, din arbetsgivare kan stänga av dig om de inte har möjlighet att omplacera dig, och då är det så att du får grav.penning för hela perioden (istället för från dag 60 från bf-dagen). 

Och nej, man får grav.peng och inte vanlog lön då. 

Men du valt att bli gravid....

Prata med facket, om du är med. 
  • Kammen320
    Jag var nog otydlig. Jag förstår helt att jag blir omplacerad och vill såklart inte vara kvar på enheten jag är på nu pga risken. Menade mer att får arbetsgivaren bara stänga av mig och säga att hon inte hittar någon annan arbetsplats? kan jag på något vis kräva min vanliga lön och inte bara gravidpenning? Hade jag velat vara hemma så absolut då köper jag det, men jag har inte valt att vara hemma resten av tiden, det är arbetsgivaren som inte lyckats hitta något lugnt och säkert ställe, ska då jag behöva ?straffas?? och få mindre i lön
    Men om det inte finns nåt annat arbete gör dig? Då får du ju vara glad att kunna vara hemma med 80 % av lönen iaf. Eller tycker du att arbetsgivaren ska betala dig 100% för att du är hemma? Det kommer inte hända. Sök ett extrajobb under tiden om du vill jobba?
  • EpicF

Gravidpenning får du dessutom varje dag i veckan, och inte enbart de dagar du skulle ha jobbar. Men ja, det blir mindre. Speciellt om man har ob. 

• Anonym (N)
    Skulle du ta fullt ansvar om du / bebisen blev skadade eller skulle du stämma arbetsgivaren och ge honom skulden trots att du ville jobba kvar?

Finns det lediga jobb som är mindre riskfyllda men de vill inte erbjuda dig jobbet? 
    Eller menar du att ska ge någon annan sparken eller hitta på en låtsasjobb bara för dig?
  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2025-05-12 15:59:42 följande:
    Jobbar man på en riskfylld arbetsplats så måste väl ändå ha i beräkning att man inte kan jobba större delen av graviditeten. 
    Det är skillnad på vad man räknat med utifrån normala rutiner. Och att arbetsgivaren (vad det verkar) vill skicka hem en ännu tidigare.
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-12 18:43:23 följande:
    Det är skillnad på vad man räknat med utifrån normala rutiner. Och att arbetsgivaren (vad det verkar) vill skicka hem en ännu tidigare.
    Finns inget att omplaceras till så blir man avstängd. Sådana är reglerna. 
    Eller om man då bar akan omplaceras i 4 veckor, som i ts fall. Då stängs man av efter det. 

Man ska vara glad att man iallfall får graviditetspenning. 
  • EpicF
    Yllop skrev 2025-05-12 18:47:57 följande:

Antar att ts inte är med i facket.

Troligen inte. 
  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2025-05-12 18:53:26 följande:
    Finns inget att omplaceras till så blir man avstängd. Sådana är reglerna. 
    Eller om man då bar akan omplaceras i 4 veckor, som i ts fall. Då stängs man av efter det. 

Man ska vara glad att man iallfall får graviditetspenning. 
    Så är det. Men det finns fortfarande inget som hindrar att man ber arbetsgivaren ta en extra koll. Eller hör efter med HR.
    Alternativt säger upp sig om man tror att man kan ordna annat arbete där man utan risk kan fortsätta arbeta en tid. 

Men då kan det finnas andra aspekter att ta hänsyn till som påverkar ekonomin desto mer såsom SGI, eventuell föräldralön mm. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-12 20:52:16 följande:
    Så är det. Men det finns fortfarande inget som hindrar att man ber arbetsgivaren ta en extra koll. Eller hör efter med HR.
    Alternativt säger upp sig om man tror att man kan ordna annat arbete där man utan risk kan fortsätta arbeta en tid. 

Men då kan det finnas andra aspekter att ta hänsyn till som påverkar ekonomin desto mer såsom SGI, eventuell föräldralön mm. 
    Självklart ska man be sin chef ta en ekstra runda. 
  • Anonym (Det får dom)

Ja dom har all rätt att stänga av dig om dom inte kan omplacera dig under hela din graviditet. Är gravid i vecka 32 och har vart avstängd sedan vecka 10 då jag inte kunde bli omplacerad alls.(personlig assistent) 

Det var bara att tacka och ta emot :) 

• birgitt

Din chef ska försöka omplacera dig först. 

det skulle kunna vara sortera post, rensa papper etc. Det valet hon har gjort är sista valet. 

• Anonym (N)
    birgitt skrev 2025-05-13 17:50:57 följande:

det skulle kunna vara sortera post, rensa papper etc. Det valet hon har gjort är sista valet. 

Hur vet du att chefen inte försökte? 

Hur många extra personer tror du att det behövs för att sortera post och rensa papper?

Ska TS och eventuella andra gravida sortera samma papper och post 100 gånger för full lön? 
  • EpicF
    Anonym (N) skrev 2025-05-13 19:08:17 följande:
    Hur vet du att chefen inte försökte? 

Hur många extra personer tror du att det behövs för att sortera post och rensa papper?

Ska TS och eventuella andra gravida sortera samma papper och post 100 gånger för full lön? 
    Ts har blivit omplacerad,  men endast i fyra veckor eftersom det tydligen inte fanns mer. 
    birgitt skrev 2025-05-13 17:50:57 följande:

Hon har blivit omplacerad i fyra veckor. 
  • Anonym (Ouf)

Om du är med i Kommunal så rådfråga dom. Rätt mycket arbetsgivaren ska göra innan avstängning/arbetsbefrielse om man själv inte vill

Svar på tråden Får arbetsgivaren göra såhär?