• Svar på tråden Ebba i GVFÖ dissar man pga yrkesval: "Vill kunna unna mig"
  • Tecum
    Studentpappa skrev 2025-05-13 16:37:40 följande:

Det är väl bara att kolla programmet när hon freakar ur över sin jävla hund som inte mår bra och sen måste åka hem för att förstå att det inte är något att ha..

Jag tycker att hennes daltande med hunden var värre än de mindre väl valda ord hon sa i gårdagens program. "han kan inte vara ensam när det är mörkt", det blir en klassiker.

Hon sa rätt sak men till fel man, inget tyder på att han skulle gå på en mångårig utbildning som 30+ och han har också visat att han är kapabel att försörja sig själv.

Utseendet är alldagligt men vad har det med saken att göra?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Inget konstigt!) skrev 2025-05-13 15:18:06 följande:
    Troligtvis får man svar om man ser kommande program! 
    Du vet alltså inte? Det var ju lite märkligt med tanke på hur bestämt du uttrycker dig och hur du slänger dig med tvärsäkra uttalanden om att det absolut inte är nåt konstigt. 

Jag tror att jag vet svaret. Och jag tror inte alls att det handlar om utbildning, jobb eller ekonomi. Inte heller om att "vara på samma plan i livet". Nej.
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Inget konstigt!) skrev 2025-05-13 16:59:32 följande:
    Så min man hade fel anser du när han efter flera års pluggande och studentliv med sämre ekonomi fick jobb med en bra lön och då ville kunna resa och göra saker medans hans dåvarande flickvän pluggade och inte kunde göra saker och inte hade råd. Han erbjöd sig att betala för henne men hon sa nej för då kände hon sig i underläge så då kunde inte han heller göra saker för att hon inte hade råd.
    Det tog slut och han ville vara tillsammans med någon som också hade råd att göra saker innan han skaffade familj och någon som hade tid som man inte alltid har när man pluggar.
    Han var beredd att betala en del av t ex en flickväns resa så dom skulle kunna göra saker tillsammans eller har råd att gå ut och äta tillsammans.
    Han ville också flytta till en större bostad än studentboende och inte vänta 5 år till.

Vad är felet med det?
    Vad är felet när man pluggat klart och vill gå vidare att man vill ha någon som är på samma plats i livet?
    Plus att pluggandet tar mycket tid.
    Självklart kan det skilja när man har pluggat färdigt ett par år men stor skillnad om man är 30 då ska börja plugga 5 år och den andra partnern just pluggat klart.
    Det kan naturligtvis fungera och man som par kommer överens om att man har sämre ekonomi som familj när en pluggar men om man ska träffa en ny partner kan väl ta vara en viktig sak att diskutera.
    Det har alla män och kvinnor runt oss, våra vänner gjort, förstår inte alls att det är så konstigt.
    Vad romantiskt att ni blev ihop för att kunna göra av med pengar tillsammans. Vet inte om han gjorde fel. Det fanns säkert andra saker som spelade in än bara pengar.
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Inget konstigt!) skrev 2025-05-13 17:04:21 följande:
    Hon vill ha en jämbördig man att så att dom har råd att skaffa familj.

Hoppas nu att du följer programmet och inte bara läst artikeln och lägger saker på henne du inte vet om hon tycker.
    Har man inte råd att skaffa familj när man jobbar i krogbranschen? Trevligt samhälle vi har fått där bara välbeställda män anses ha råd att bli pappor.
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Yrla) skrev 2025-05-13 16:32:32 följande:

För hon har ju inget emot hans yrke?

Det har hon uppenbarligen eftersom hon säger att han behöver plugga. Hela diskussionen inleddes av henne. Han hade aldrig sagt att han ska plugga. Varför ska en man som har ett vanligt jobb behöva skämmas för det?
  • Anonym (jisses)
    Dimisi skrev 2025-05-13 19:12:15 följande:
    Det är bra. Man ska inte bli förälder innan man är vuxen.
    Det är verkligen inte bra för henne själv eller samhället.
  • Anonym (Yrla)
    Anonym (jisses) skrev 2025-05-14 06:16:05 följande:
    Det har hon uppenbarligen eftersom hon säger att han behöver plugga. Hela diskussionen inleddes av henne. Han hade aldrig sagt att han ska plugga. Varför ska en man som har ett vanligt jobb behöva skämmas för det?
    Nja han sa att han inte kunde ha det där jobbet resten av livet och behövde byta. Hon utgår ju från att majoriteten av alla jobb kräver utbildning. Lite konstigt att hon tänker så med tanke på att hon bor i Södertälje och där är ju Scania en stor arbetsgivare som internutbildar sin personal för vissa tjänster. Hon tänker inte att han ska söka ett sånt jobb och i dagsläget kräver ju majoriteten av alla jobb någon form av utbildning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (jisses) skrev 2025-05-14 06:16:05 följande:
    Det är ju han som vill byta jobb. Hur står det till med läsförståelsen?
  • Anonym (Tea)

Hon är högutbildad och han jobbar i en bar. Jag är själv högutbildad och skulle också blivit besviken över den matchningen om jag varit i samma situation. Dom är inte jämlika och på olika ställen i livet, tror inte det kommer hålla. 

• Anonym (Inget konstigt!)
    Anonym (jisses) skrev 2025-05-14 06:12:06 följande:
    Har man inte råd att skaffa familj när man jobbar i krogbranschen? Trevligt samhälle vi har fått där bara välbeställda män anses ha råd att bli pappor.
    Ingen har sagt något om hans jobb, ingen har nervärderat det!
  • Anonym (Inget konstigt!)
    Anonym (jisses) skrev 2025-05-14 06:09:58 följande:
    Vad romantiskt att ni blev ihop för att kunna göra av med pengar tillsammans. Vet inte om han gjorde fel. Det fanns säkert andra saker som spelade in än bara pengar.
    Väldigt fånig kommentar!

Ska du diskutera så håll inte på och förvräng saker!
    Då blir det sandlåda av tråden.
  • Tecum
    Anonym (Inget konstigt!) skrev 2025-05-14 10:12:47 följande:
    Ingen har sagt något om hans jobb, ingen har nervärderat det!
    Läs #59.
Svar på tråden Ebba i GVFÖ dissar man pga yrkesval: "Vill kunna unna mig"