Middagar i fysen
Hejsan! Läste en tråd här inne för nåt halvår sedan om hur man kan förenkla för sig själv i vardagspyssel med jobb, barn, barnens aktiviteter osv. En person tipsade om att hen alltid gör dubbla middagar och fryser in en hel middag, på så sätt behöver man inte laga mat varje dag utan kan ta fram mat på morgonen och bara värma på till kvällen. Eventuellt bara laga tillbehör (pasta, potatis, ris) samt göra en sallad till.
Jag älskar detta koncept. Köpte en extra frys till "Lill-Konsum" nere i källaren (vårt stora skafferi, vi storhandlar) och har över 40 färdiga middagar i den frysen. Lagar i princip bara mat 2 vardagar i veckan nu, helt underbart! Även perfekt till sommaren och barnens sommarlov när man inte vill lägga tid på att laga mat jämt och ständigt.
Utöver middagar har jag även börjat göra snacks och frukostar att frysa in. Perfekt att ta med till jobbet, på utflykt osv.
Tänkte att vi här kan dela recept och inspiration på måltider som går bra att frysa in. Samt tips om förvaring, hittills har jag använt aluminuimformar och glasspaket (Big-pack) för att inte låsa matlådorna som behövs till annat.
I min frys finns följande middagar (vi är 6 personer i familjen, 3 vuxna och 3 barn):
-Lasagne
-Fajitas
-Koreansk köttfärsgryta
-Tacofärs
-Köttfärssås
-Korvstroganoff
-Köttfärsbiffar i brunsås
--Köttgryta
-Fiskgryta med ägg och dill
-Kycklingwok
-Rotsaksgratäng
-Potatisgratäng
-Ägg-muffins med många olika smaker
-Pannkakor och plättar
Dela gärna med er. Kanske kan detta inspirera andra att haka på :)