• Anonym (Bella)

Middagar i fysen

Hejsan! Läste en tråd här inne för nåt halvår sedan om hur man kan förenkla för sig själv i vardagspyssel med jobb, barn, barnens aktiviteter osv. En person tipsade om att hen alltid gör dubbla middagar och fryser in en hel middag, på så sätt behöver man inte laga mat varje dag utan kan ta fram mat på morgonen och bara värma på till kvällen. Eventuellt bara laga tillbehör (pasta, potatis, ris) samt göra en sallad till. 

Jag älskar detta koncept. Köpte en extra frys till "Lill-Konsum" nere i källaren (vårt stora skafferi, vi storhandlar) och har över 40 färdiga middagar i den frysen. Lagar i princip bara mat 2 vardagar i veckan nu, helt underbart! Även perfekt till sommaren och barnens sommarlov när man inte vill lägga tid på att laga mat jämt och ständigt.

Utöver middagar har jag även börjat göra snacks och frukostar att frysa in. Perfekt att ta med till jobbet, på utflykt osv.

Tänkte att vi här kan dela recept och inspiration på måltider som går bra att frysa in. Samt tips om förvaring, hittills har jag använt aluminuimformar och glasspaket (Big-pack) för att inte låsa matlådorna som behövs till annat. 

I min frys finns följande middagar (vi är 6 personer i familjen, 3 vuxna och 3 barn):
    -Lasagne
    -Fajitas
    -Koreansk köttfärsgryta
    -Tacofärs
    -Köttfärssås 
    -Korvstroganoff 
    -Köttfärsbiffar i brunsås
    --Köttgryta
    -Fiskgryta med ägg och dill
    -Kycklingwok
    -Rotsaksgratäng
    -Potatisgratäng
    -Ägg-muffins med många olika smaker
    -Pannkakor och plättar

Dela gärna med er. Kanske kan detta inspirera andra att haka på :)

• Svar på tråden Middagar i fysen
  • Krocko

Blir verkligen fiskgryta med ägg och dill god att tina upp?

Det är verkligen en trevlig tanke, men jag själv avskyr fryst uppvärmd mat tyvärr. 

• Anonym (Bella)

Den koreanska köttfärsgrytan/woken är en stor favorit här hemma och kan användas på flera olika sätt. 
    -I tortillabröd med sesam-majonnäs på
    -Serveras med nudlar eller ris
    -I vårrullar

Den är enkel att göra, här kommer grundreceptet:
    1kg köttfärs
    1dl japansk soya
    1-2 lime
    4 morötter
    Strimlad vitkål (osäker på vikt men jag brukar använda en halv spetskål)
    1 purjolök
    2 röda chili
    2dl hackade salta jordnötter
    1 knippe mynta, hackad
    2-3msk sesamolja

-Stek köttfärs i smör
    -Tillsätt japansk soja, samt cest och saften från 1-2 lime
    -Häll i morötter, purjolök och vitkål, stek på
    -Smaksätt med sesamolja.
    -Häll i resterande, stek på igen.
    -Smaka av, eventuellt tillsätt mer soja. Klart.

• Anonym (Bella)
    Krocko skrev 2025-05-13 12:07:53 följande:

Blir verkligen fiskgryta med ägg och dill god att tina upp?

Det är verkligen en trevlig tanke, men jag själv avskyr fryst uppvärmd mat tyvärr. 

Ja det fungerar fint. Till fiskgrytan gör jag basen av grytan och tillsätter kokt ägg, men lägger i fisken rå (oftast torsk). Sen fryser jag in den så. Fisken tillagas alltså i ugnen vid uppvärmning och smakar nylagad. 

Jag var också skeptisk, för viss mat är faktiskt inte god att frysa in. Och jag tycker inte om att värma upp pasta,ris eller potatis som varit fryst, men det är ju smidigt att tillaga och sköter sig själv. 
  • Krocko
    Anonym (Bella) skrev 2025-05-13 12:10:20 följande:

Den koreanska köttfärsgrytan/woken är en stor favorit här hemma och kan användas på flera olika sätt. 
    -I tortillabröd med sesam-majonnäs på
    -Serveras med nudlar eller ris
    -I vårrullar

Den är enkel att göra, här kommer grundreceptet:
    1kg köttfärs
    1dl japansk soya
    1-2 lime
    4 morötter
    Strimlad vitkål (osäker på vikt men jag brukar använda en halv spetskål)
    1 purjolök
    2 röda chili
    2dl hackade salta jordnötter
    1 knippe mynta, hackad
    2-3msk sesamolja

-Stek köttfärs i smör
    -Tillsätt japansk soja, samt cest och saften från 1-2 lime
    -Häll i morötter, purjolök och vitkål, stek på
    -Smaksätt med sesamolja.
    -Häll i resterande, stek på igen.
    -Smaka av, eventuellt tillsätt mer soja. Klart.

Det där lät jättegott och också sånt man för det mesta har hemma, den ska jag testa i eftermiddag! Tack för tips {#emotions_dlg.flower}
  • Fjäril kär

Passar på att tipsa om att frysa enbart tillagat protein också  för att själv kunna vara fri att göra vad  man vill av det och inte nödvändigtvis måste vara låst till en viss rätt.
    Tex kycklingfilé tillagad med favoritkryddorna och marinad ( gör gryta, pastasås, lägg i wraps, gör fajtas, ner i kycklingsallad osv) 

Fortsätt med tacofärs ,  kycklingklubbor,  hemgjorda köttbullar,  ugnspannkaka,  pannbiffar,  etc 

Enkelt när man vill göra nåt annat man är sugen på och basen finns färdig  i frysen .

Ett par omgångar med tomatsås i frysen är också bra för att kunna göra soppa, pastasås, pizzasås, koka frikadeller i ,  gratängsås eller vad man nu vill  ha det till 

• Anonym (Bella)

Tack för alla svar!

Var tvungen att inventera frysen för att se vad som fanns. Insåg att jag också hade ett gäng hemmagjorda pizzor samt pizzabottnar, diverse pajer och moussakka. 

• Anotherone
    Fjäril kär skrev 2025-05-13 12:38:49 följande:

Passar på att tipsa om att frysa enbart tillagat protein också  för att själv kunna vara fri att göra vad  man vill av det och inte nödvändigtvis måste vara låst till en viss rätt.
    Tex kycklingfilé tillagad med favoritkryddorna och marinad ( gör gryta, pastasås, lägg i wraps, gör fajtas, ner i kycklingsallad osv) 

Fortsätt med tacofärs ,  kycklingklubbor,  hemgjorda köttbullar,  ugnspannkaka,  pannbiffar,  etc 

Enkelt när man vill göra nåt annat man är sugen på och basen finns färdig  i frysen .

Ett par omgångar med tomatsås i frysen är också bra för att kunna göra soppa, pastasås, pizzasås, koka frikadeller i ,  gratängsås eller vad man nu vill  ha det till 

Så gör vi också. Ibland är det bara något slags protein man behöver, då är det perfekt att ta fram tex kyckling. 
    Eller så försöker man att alltid ha lite sånt i kylen också, så att man har "påläggsmat" typ skivad skinka, salami, rostbiff och så. Då räcker det för att få ihop en bra måltid.  Går snabbt att steka ihop till en pastasås också om man har creme fraiche eller passerade tomater som bas.
  • Anotherone

Jättebra tråd och fina recept!
    Just sånt man behöver för att verkligen underlätta.

Men jag måste säga att hade jag haft 40 måltider i frysen hade jag nog börjat beta av dem snart. Får lite "hamster-feeling" av det
    Vi försöker att helt och hållet äta ur frys och skafferi ett par gånger om året så att man 1) vet vad man har där och 2) saker inte blir gamla

Jag såg att du la till Pizza också.
    Det gör vi om vi gör hemlagad pizza, att man ser till att det blir några extra "slice" att frysa in. Går förstås att köpa också men hellre mina semi-hemlagade med mycket fyllning och protein än nån trist "Billys"-pizza...

• Anonym (Mia)

Kul tråd!

Vi är mycket bättre på att ha mat i frysen som passar för höst och vinter, än för de varma månaderna. Grytor, gratänger, soppor, pastasåser.

Sommarmat blir liksom svårare, men jag brukar försöka ha kokta kikärtor och bönor av olika slag att ha i sallader. Samma för matvete och andra korn med lite längre koktid. Jag skär kött i lagom stora bitar och lägger i marinad och fryser in så att det går snabbt att slänga på grillen. Tyvärr har jag inget bra recept för vegoburgare som funkar på grillen och "riktiga" hamburgare går nästan snabbare att göra färska än att förbereda och ha i frysen. Med andra ord nästan inga färdiga måltider .

• Anonym (Bella)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-13 13:48:23 följande:

Kul tråd!

Vi är mycket bättre på att ha mat i frysen som passar för höst och vinter, än för de varma månaderna. Grytor, gratänger, soppor, pastasåser.

Sommarmat blir liksom svårare, men jag brukar försöka ha kokta kikärtor och bönor av olika slag att ha i sallader. Samma för matvete och andra korn med lite längre koktid. Jag skär kött i lagom stora bitar och lägger i marinad och fryser in så att det går snabbt att slänga på grillen. Tyvärr har jag inget bra recept för vegoburgare som funkar på grillen och "riktiga" hamburgare går nästan snabbare att göra färska än att förbereda och ha i frysen. Med andra ord nästan inga färdiga måltider .

Håller helt med, sommarmat är svårare då man ofta vill äta kall eller halvvarm mat. Men jag har gjort ett gäng pajer och pannkakor, det tycker jag fungerar på sommaren. 
  • Anonym (Bella)
    Anotherone skrev 2025-05-13 13:33:29 följande:

Jättebra tråd och fina recept!
    Just sånt man behöver för att verkligen underlätta.

Men jag måste säga att hade jag haft 40 måltider i frysen hade jag nog börjat beta av dem snart. Får lite "hamster-feeling" av det
    Vi försöker att helt och hållet äta ur frys och skafferi ett par gånger om året så att man 1) vet vad man har där och 2) saker inte blir gamla

Jag såg att du la till Pizza också.
    Det gör vi om vi gör hemlagad pizza, att man ser till att det blir några extra "slice" att frysa in. Går förstås att köpa också men hellre mina semi-hemlagade med mycket fyllning och protein än nån trist "Billys"-pizza...

Haha ja det är lite hamster-beteende över det absolut. Jag skriver datum på allting och försöker äta någorlunda i datumordning. 

Vi låg i influensa hela familjen i april, nästan två veckor av sjukdom och vabb. Då var middagslådorna extra mycket värda. Jag har också gett bort några middagslådor till en vän som var nybliven mamma, det uppskattades mycket. 
  • Anonym (Knas)

jag brukar laga extra av följande rätter och frysa in till extramiddagar:
    hemmagjord pizza
    vegetarisk lasagne (spenat, linser, feta o tomat)
    vanlig lasagne
    köttbullar i tomatsås
    oxrulader (per mobergs)
    kalops
    bolgonaise
    Marryme chicken
    tacofärs
    olika varianter av enchiladas
    pulled pork
    såser
    ratatouille

jag fryser aldrig in fisk o skaldjur, det lagar jag bara färskt och fryser aldrig in potatis, pasta eller ris då det blir bättre att fixa i samband med att man värmer det andra.

• Anonym (Mat)
    Krocko skrev 2025-05-13 12:22:23 följande:
    Det där lät jättegott och också sånt man för det mesta har hemma, den ska jag testa i eftermiddag! Tack för tips {#emotions_dlg.flower}
    Skrattade lite åt ditt inlägg,  tänk så olika vi är! God oss har vi nästan inget av ingredienserna hemma till köttfärsgrytan. Morot och färs är väl alltid hemma, ibland chili och vitkål. Resten aldrig eller extremt sällan.

Hur som. Ett par tillägg som vi har. 

Fiskgratäng (typ torsk eller sejblock i botten, spritsa mos runt och svampsås ovanpå) tycker jag funkar jättebra att frysa in. 
    Chilli con carne
    Potatisgratäng med köttfärs (typ som Janssons frestelsen fast köttfärs istället för ansjovis).
    Soppa funkar också som bland annat tacosoppa

Försöker också ha en spillåda i frysen. Där kan man lägga ner överblivet lite finhackat. En kokt potatis från någon middag, lite hackad lök, överblivna korv- och köttbitar. Plötsligt ligger en hel middag i lådan och man har en pyttipanna, bara att värma på. 

• Tow2Mater

Lågkalorimat som het linsgryta med quinoa till funkar bra att frysa. Kan sedan kompletteras vid behov med t ex lite stekt kyckling.

• enmamma

Även vi har massa färdigt i frysen.
    Här kommer fler tips.
    Massproduktion av hamburgare dubbla mellanläggspapper och in i frysen, med gasolgrill blir det klart på 10 min.
    En mustig soppa med tomatgrund, lätt att piffa upp med allt från räkor till fetaost, funkar om du är själv på lunch eller får oväntat besök på middag.

Svar på tråden Middagar i fysen