• Anonym (Sköldis1)

Svullen sköldkörtel?

Hej! Jag ringde Vc förra veckan då jag har haft en "klump" känsla i halsen typ 3-4 dagar . Samt öm över sköldkörteln när man vidrör osv.. de tyckte jag skulle avvakta till denna veckan o se om de gick över. Klump känslan är borta. Men det är fortfarande ömt att ta på området.. jag har svårt o se om det är svullet.. 
    Min mamma har hypotyeros. Även min morfar och några till i mammas sida har detta. 
    Tog prover förra året på tsh( 1.5) och t4 fritt (14) men de tog inget på t3. Men det visade inget onormalt sa dom.. tycker jag svettas mer än jag vanligtvis gör, känner mig trött, fryser osv..

Någon som vet hur det funkar med värdena? Och kan någon se om det ser svullet ut på bild?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Svullen sköldkörtel?
  • Anotherone

Jag tycker att du ska gå och få det undersökt.
    Jag har också sköldkörtelsjukdomar i släkten och fick problem med bl.a. viktnedgång för några år sedan. Misstanken var då hypertyreos men testerna visade inget. Så jag blev skickad på ultraljud och biopsi och då visade det sig att jag har en tumör på sköldkörteln. Den är inte elakartade men så som den satt så påverkade den ändå funktionen. Dvs jag har inte hypertyreos och alla värden är bra men tumören gjorde så att jag mådde som jag gjorde.
    Så absolut boka läkartid för det!

• Anonym (Sköldis1)
    Anotherone skrev 2025-05-14 13:05:37 följande:

Jag tycker att du ska gå och få det undersökt.
    Jag har också sköldkörtelsjukdomar i släkten och fick problem med bl.a. viktnedgång för några år sedan. Misstanken var då hypertyreos men testerna visade inget. Så jag blev skickad på ultraljud och biopsi och då visade det sig att jag har en tumör på sköldkörteln. Den är inte elakartade men så som den satt så påverkade den ändå funktionen. Dvs jag har inte hypertyreos och alla värden är bra men tumören gjorde så att jag mådde som jag gjorde.
    Så absolut boka läkartid för det!

Okej, ja jag får ringa imorgon och hoppas på att de har tid att kolla det då. Oj, ja jag läste att det är lite olika att vissa går ner eller upp i vikt av de olika typerna. Jag har ju stått still i vikt, men lyckats gå ner ca 5 kg. Är överviktig. 
    Okej vad bra att de tog dig på allvar och att du fick kollat upp det ordentligt! Men vilken tur att den var godartad, hm okej så tumören kan orsaka problem och sen ändå inte visa på prov. Ja jag får göra det, för det känns som att det är något som är fel. Känner fortfarande obehag och det gör ont när jag rör på halsen. Men fick du ta väck tumören ? Och hur mår du isåfall nu efter det ? 

Sköterskan i telefon mena först på att det kan bero på stress (eftersom jag studerar och har problem med äldsta sonen som ej vill till skola) . Men deg känns inte riktigt så. Och även att jag kanske dragit på mig någon sjuka, men det har jag inte märkt av samt att jag känner att det är ingen halsfluss osv.. för detta sitter längre ner i halsen eller vad man ska säga. 

Tack för ditt svar! 
  • Anotherone
    Anonym (Sköldis1) skrev 2025-05-14 18:24:55 följande:
    Okej, ja jag får ringa imorgon och hoppas på att de har tid att kolla det då. Oj, ja jag läste att det är lite olika att vissa går ner eller upp i vikt av de olika typerna. Jag har ju stått still i vikt, men lyckats gå ner ca 5 kg. Är överviktig. 
    Okej vad bra att de tog dig på allvar och att du fick kollat upp det ordentligt! Men vilken tur att den var godartad, hm okej så tumören kan orsaka problem och sen ändå inte visa på prov. Ja jag får göra det, för det känns som att det är något som är fel. Känner fortfarande obehag och det gör ont när jag rör på halsen. Men fick du ta väck tumören ? Och hur mår du isåfall nu efter det ? 

Sköterskan i telefon mena först på att det kan bero på stress (eftersom jag studerar och har problem med äldsta sonen som ej vill till skola) . Men deg känns inte riktigt så. Och även att jag kanske dragit på mig någon sjuka, men det har jag inte märkt av samt att jag känner att det är ingen halsfluss osv.. för detta sitter längre ner i halsen eller vad man ska säga. 

Tack för ditt svar! 
    Så som jag fick förklarat för mig så har jag bra värden, dvs sköldkörteln funkar som den ska. Men det faktum att det sitter en tumör där, stor som en sockerbit ungefär, trycker väl så att det ändå i perioder har påverkat funktionen.

Jag ska kollas upp vartannat år så att den inte växer eller så ska jag självklart höra av mig om jag får ont eller upplever någon annan slags problem (kall, varm, går ner i vikt osv). 

Hoppas att du fick en läkartid och att det går bra för dig!
Svar på tråden Svullen sköldkörtel?