• Anonym (TS)

Är det jag som är känslig?

Jag och min kille har varit ihop i två år. Han är väldigt upptagen och distanserad när vi inte ses och även om man skriver att man mår jättedåligt och går igenom något jobbigt kan det dröja dygn innan han svarar trots att man ser att han läst meddelandet för länge sedan. Och då hör han av sig med ett kallt Hur är det nu då? Påtalar man att man kanske är lite besviken blir man utskälld, för vadå, han har ju hört av sig. 

Skulle man dock skicka en nakenbild, då jävlar svaras det fort? 

Och sen är det så att jag lämnade mitt senaste förhållande på grund av att det var väldigt destruktivt och det var mycket alkohol inblandat, vilket gör att jag kan ha svårt för när folk dricker, allra helst doften av att vara nära någon som druckit. Jag och min kille ses väldigt sällan, typ en gång i månaden, och båda de två senaste tillfällena vi setts har han druckit en hel del. Dels har hans beteende påmint om mitt ex när han druckit, vilket var väldigt traumatiserande, och sen lukten och att behöva vara nära någon som stank alkohol igen? Och det enda han pratade om var hur viktigt det var för honom att få dricka en hel dag. Utan någon tanke på att det kanske var jobbigt för mig. Jag försökte påtala det lite, men som vanligt vändes det till att det var mitt fel. 

Sen har jag haft lite svårt för att prata om jobbiga saker, vilket han har klagat på och ogillat. Nu har jag börjat öppna upp och sist pratad jag om riktigt tunga saker och hans reaktion var ett avfärdande och nervärdeände mmm och sen klappade han mig på armen. 

Är det jag som är känslig eller är det rätt att det här känns fel? Tänker att mitt senaste förhållande kanske gjort att jag reagerar starkare än vad som är normalt.

• Svar på tråden Är det jag som är känslig?
  • Anonym (Ebba)

Du är inte känslig och du gör inte fel. 

Er relation beskrivs inte som sund, din pojkväns beteende är klandervärt. Du förtjänar bättre! 

• Anonym (Vis av erfarenhet)

Varför känner din kille att han måste dricka en hel dag? Och då dessutom just när ni ses, vilket ju inte är så ofta? Och när han också, antar jag, vet att du har dåliga erfarenheter i tidigare förhållande av just alcohol. Det låter inte sunt och jag tycker det är en rimlig förväntan från din sida at han är nykter när ni träffas. Är det så att han, liksom din tidigare kille, har alcoholproblem? I så fall ska du hålla dig undan. Du kan inte få honom att ändra beteende, det måste han göra själv. Men du kan välja hur du vill förhålla dig till det. Du måste själv sätta gränser för vad som känns OK för dig. Kan han inte hålla sig nykter när ni ses, så ska du inte träffa honom. För om du gör det så kommer han fortsätta med det. Var så säker. Sedan det där med att kunna prata om mer allvarliga saker. Man öppnar upp sig för personer som man känner sig trygg med och kan lita på och där man känner att det också tillför något. Uppenbarligen tillför det inte dig något, då han inte verkar beredd eller kapabel till att stötta. Undrar varför han kritiserat dig för att inte kunna diskutera djupare saker, när han inte kan det själv. Är det någon slags projektering av egna tillkortakommanden?

• Anonym (TS)

Det är det jag också känner. Om man träffar sin partner så sällan borde man kunna hålla sig nykter för dens skull just den dagen. Han har drömmar om att vi ska flytta ihop, men jag vet inte om jag någonsin kan bo med någon som respekterar mig så lite. Som verkar prioritera alla i sitt liv utom mig. I min värld väntar man inte två dygn på att kolla läget när ens partner hör av sig i kris. Det är bara när det är aktuellt att träffas som han skriver mycket, och direkt när vi ses slänger han av mig kläderna. Det känns som om han enbart vill träffas för att få ligga av sig. Sen är han samtidigt kärleksfull och gör fina saker för mig också, när vi träffas. Annars hade jag givetvis gjort slut för länge sedan. Men jag vet inte om vågskålen som talar emot vårt förhållande börjar väga lite tyngre?

• Anonym (Las vad du sjalv skriver)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-14 15:06:09 följande:

... jag vet inte om jag någonsin kan bo med någon som respekterar mig så lite. Som verkar prioritera alla i sitt liv utom mig. I min värld väntar man inte två dygn på att kolla läget när ens partner hör av sig i kris. ...direkt när vi ses slänger han av mig kläderna. Det känns som om han enbart vill träffas för att få ligga av sig. ... jag vet inte om vågskålen som talar emot vårt förhållande börjar väga lite tyngre?

Alltsa du skriver i TS

"... Han är väldigt upptagen och distanserad ... kan det dröja dygn innan han svarar... Påtalar man att man kanske är lite besviken blir man utskälld.... 

... jag kan ha svårt för när folk dricker... ses väldigt sällan... och båda de två senaste tillfällena vi setts har han druckit en hel del. ... det enda han pratade om var hur viktigt det var för honom att få dricka en hel dag. ... försökte påtala det lite, men som vanligt vändes det till att det var mitt fel....

... börjat öppna upp ... om riktigt tunga saker och hans reaktion var ett avfärdande och nervärdeände ...

... är det rätt att det här känns fel? ..."

Las vad du sjalv skriver. En avfardande och nervarderande kille som ar upptagen, distanserad och inte svarar, som tycker det ar viktigt att dricka en hel dag, som respekterar dig sa lite, som bara vill ligga (direkt sliter av dig kladerna de fa ganger ni ses), dar det "som vanligt" ar "ditt fel", som prioriterar alla i sitt liv utom dig och dar du blir utskalld om du namner att du kanske ar lite besviken. 
    Tror nog du vet svaret sjalv. Slosa inte fler ar pa honom. Det gar inte att lara gamla hundar sitta, sa han kommer inte att andra sig. Kanske tillfalligt, om han blir radd att du ska lamna, men det kommer som sagt bara att vara tillfalligt, och sen ar han tillbaka i gamla hjulspar igen. Du fortjanar som sagt battre.
  • Anonym (TS)

Jag har inte insett att det är så illa förrän jag skrev ut det här. Jag kommer som sagt från ett väldigt destruktivt förhållande som tog år att ta sig loss ifrån. Så det jag har med min nuvarande är ändå rena drömmen i jämförelse. Och jag är egentligen livrädd för ensamheten. Har så svårt för att hitta någon. Och kärleken mellan oss när vi är med varandra känns som på film. När han håller om mig och kysser mig, då försvinner liksom allt annat. Har aldrig varit med om liknande. Så egentligen känns det dumt att bara kasta bort det här. Men jag vet hur känslig den här killen är för kritik så kommer inte kunna ta upp alla problem mer. Och man ska ju inte behöva förändra sig för någon annan, man ska hitta någon som gillar hela den man är, så kanske är det bättre att han hittar någon som gillar att få av sig kläderna sekunden man ses och uppskattar onykterhet och dröjande svar. För de delarna kanske känns mer än allt det bra, när allt kommer omkring.

• Anonym (Ditt fel)

Han gör inget fel, han visar tydligt vem han är. 

Felet att du mår dåligt är ditt eget, du stannar ju hos honom. Han kommer inte ändra sig, det enda du kan göra är att lämna. Inte försöka tolka eller förstå honom, inte försöka fixa eller påverka eller ändra på honom, bara lämna.  

• Lynx123

Av det du beskriver så tycker jag att det enda felet du gör är att vara ihop med den här personen. Och sluta skicka.nakenbilder!!

• Anonym (Vis av erfarenhet)

Får jag fråga hur gammal du är? Och varför ni ses så sällan, bor ni långt ifrån varandra?

Din kille verkar mer intresserad av din kropp än av dig som person. Han kritiserar och skuldbelägger dig. Kritiserar för att du inte vill prata om tyngre saker, men när du sen gör det så förminskar han dig genom att avfärda det och nedvärdera (som jag tolkar det och gissar, kanske förmedlar att det inte är så farligt eller att du har egen del i skuld till det tunga eller att du är överkänslig, att dina känslor är "fel"). Och sedan en klapp på axeln...i den här kontexten förefaller en sådan gest väldigt nedlåtande.

Att sedan vänta med att svara på meddelanden, när du, som du skriver, varit i kris, gör inte saken bättre. Varför svarar han inte direkt? Snälltolkningen är väl att han behöver tid att tänka på vad han ska svara. Men det kan också vara del i en strategi att göra dig osäker. När du skrivit så förstår han ju att du väntar på svar från honom, han vet att du sett att han läst ditt meddelande. Men han låter dig vänta. Eller så bryr han sig inte och tycker bara det är jobbigt. 

Ni ses sällan och han skriver mest när det är aktuellt att ses och när ni ses vill han hoppa isäng. Du skriver att han verkar prioritera annat och andra i sitt liv och så ser det ju ut att vara. Att han vill dricka en hel dag och den dagen måste vara just när ni ska ses låter helt uppåt väggarna galet. Hur fick han det till att det är ditt fel? Han han sagt att du är överkänslig? 

När ni ses vill han ligga, du skriver att ni då också har det fint ihop och att det känns så bra. Men det låter i mina öron som att han kör lite "hot-and-cold". När ni ses och du ger det han vill ha blir det sååå bra. Men sedan kan han dra sig undan, inte svara på meddelanden och ha fullt upp med sitt eget. Ungefär som att du får finnas med i hans liv på nåder, förutsatt att ni har sex. Hur skulle han reagera om du avböjde honom på den fronten när ni ses?

Om du har känslan av att du har svårt och hitta någon och dessutom har ett destruktivt förhållande bakom dig är du ett lätt byte för någon som vill utnyttja dig. Allt förefaller bättre än förhållandet du hade, du har sänkt ribban helt enkelt. 

Gör dig av med den här killen omedelbart! Han kommer bryta ner dig sakta men säkert. Du ska aldrig någonsin nöja dig med någon som inte vill ha hela dig och sätter dig i främsta rummet! Som visar att du är det viktigaste i hans liv och hans främsta prioritering. Alltid. När du är glad. När du är ledsen och sårbar.

Att bygga ett liv tillsammans och leva ihop, som du säger att han pratar om, ja det gör man bara med en person man känner sig 100% trygg med och som visar respekt, omtanke och kärlek. Någon som lockar fram det bästa i en, som finns vid ens sida även när det stormar. Och som man är beredd att ge lika mycket tillbaka till som man får. Det är vad riktig kärlek handlar om. Den rätte för dig finns därute någonstans. Slösa inte mer tid på detta förhållande. Du är värd så mycket mer!! 

Svar på tråden Är det jag som är känslig?