Raka rör här.
Jag lämnade tester för att få behålla körkortet för tio år sedan.
För de som undrar hur mkt du kan dricka och ändå klara Peth-testet så kan jag berätta om den enda gången jag var på gränsen av tillåtet värde.
Efter att min mor gått bort i Cancer tog jag en vända i dimmorna. Jag vill minnas att jag drack uppskattningsvis 8st 50cl 7,0% per dygn i 8 dagar. De dagar jag inte orkade klunka 4 liter öl så tack jag ganska precis en 70is, 1dl direkt på morgonen för att komma igång och sedan resten på kvällen.
Åt väl som vanligt och sov såklart en hel del men efter 8 dygn så fick jag ett sms som kallade mig på nykterhetstest hos min svindyra privatlärare, sammanlagt över 3 år slantade jag upp 86000 kr i runda slängar, och då ska tilläggas att jag aldrig kört påverkad, jag flyttade in på stödboende för att ta mig från mina dåliga vanor, då nöp transportstyrelsen körkortet pga opålitlighet. Opålitligt ur nykterhetssynpunkt att ta hjälp av kommunens insatser för att bryta dåliga mönster, alltså var jag opålitlig för att jag tog det allmännas hjälp att förbli nykter ett halvår åtminstone. En kan tänka sig att det vore mer opålitligt att inte ta hjälp med problemet. Absurt, jag vet. Hade jag inte tagit hjälp utan fortsatt kröka som ungkarlar i 30-årsåldern gör, sådär 2,5ggr per vecka.
Iaf så gick jag till läkarcentralen och lämnade mina prover, och som jag skrev ovan så låg jag på ett genomsnittligt intag av ett helrör om dagen i 8 dagar i sträck. Jag klättrade alltså inte över den otillåtna gränsen. Stanna upp och tänk efter här. 8 helrör på 8 dagar, dag 10 låg jag inom tillåtna gränsvärden, även på kort sikt ska tilläggas. Så kom fan inte och snacka skit om att du inte har ett farligt drickande. Du dricker alltså mer än ett helrör i genomsnitt var 5-6 dag, sett över tid.
Klättrar du över denna gräns så är du per definition ALKOHOLIST
Tilläggas bör också att jag vid ett senare tillfälle låg klart under gränsvärdet för en period då jag drack 2 starköl per kväll, varje kväll, hela sommaren, alltså inte ens nära gränsen.