• Anonym (Jag)

Ska jag tacka ja till jobbet trots att det inte är de yrke som jag läste på högskolan till?

Har jobbat som lärare 2 år. Av en slump sökte jag ett jobb på sjukhuset (trodde inte jag skulle få det) men har fått tjänsten. Jag tycker det verkar så spännande. Dock kommer jag ju inte jobba som det jag läst en lång högskoleutbildning för. Byter jag "ner mig" ? Lönemässigt kommer jag hamna på ungefär samma efter ob. Ska jag våga prova?  Nån mer som inte arbetar de ni är utbildade till? 

• Svar på tråden Ska jag tacka ja till jobbet trots att det inte är de yrke som jag läste på högskolan till?
  • Anonym (Ok)

Varför sökte du om du inte vill ha det?

Det är ju inte för livet. Trivs du inte kan du sluta. 

• Anonym (Trend)

Generellt sett så är det väl bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb.
    Vore det svårt för dig att byta tillbaka? Annars hade jag absolut provat.
    Din utbildning kan ingen ta ifrån dig men det kan alltid vara bra att vidga sina vyer.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ok) skrev 2025-05-15 11:36:26 följande:

Varför sökte du om du inte vill ha det?

Det är ju inte för livet. Trivs du inte kan du sluta. 

Har inte sagt att jag inte vill ha det 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-15 11:48:40 följande:
    Vad är det för jobb du sökt? 
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-15 11:23:24 följande:
    Ska jag tacka ja till jobbet trots att det inte är de yrke som jag läste på högskolan till?

Har jobbat som lärare 2 år. Av en slump sökte jag ett jobb på sjukhuset (trodde inte jag skulle få det) men har fått tjänsten. Jag tycker det verkar så spännande. Dock kommer jag ju inte jobba som det jag läst en lång högskoleutbildning för. Byter jag "ner mig" ? Lönemässigt kommer jag hamna på ungefär samma efter ob. Ska jag våga prova?  Nån mer som inte arbetar de ni är utbildade till? 

Testa! 

Svaret varierar ju egentligen helt utifrån vad du är i för situation idag, men baserat på samma lönenivå och att du tycker det verkar spännande så absolut! Vad du är utbildad till spelar ju mindre roll om det inte är det du vill göra. Du har ju också den utbildningen att falla tillbaka på. 

Men sen just beroende på nuvarande situation. Den nya tjänsten innebär ob-tider, funkar det med din livssituation? Är du arbetslös idag? Eller fastanställd? Har du samma säkerhet på nya jobbet? Osv.

Skulle du ta jobbet och ångra dig är väl också möjligheterna rätt goda att gå tillbaka till läraryrket. 

(Jag har jobbat med annat än det jag är utbildad till, efter examen. Dock mer pga nödvändighet, dvs när jag inte fick relevant jobb tog jag ett mindre kvalificerat).

• Anonym (Ok)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-15 11:48:40 följande:
    Men du tvekar. 
  • Kermit1561

Det är många som jobbar med annat än de är utbildade till så kör hårt! Det är bättre att jobba med nått som är spännande än nått man är utbildad till... 

• asdfgh

Jag är utbildad och har jobbat 14 år inom ett område. Bytte för drygt 2,5 år jobb och trivs jättebra. Bägge inriktningarna är dock IT och jag har stor nytta av vad jag lärde mig på min tidigare arbetsplats när det gäller att förstå mina nuvarande kunders verklighet.

• Anonym (L)

Du kan väl byta tillbaks om du inte trivs?
    det är dessutom lätt att motiver: 
    ?ville prova annat, men trivdes inte, vill hellre jobba med det jag är utbildad till.?

du tar inte ett livsavgörande beslut, du har möjlighet att ändra dig.

• Freddie K

Jag tänker att hur kunde du få en tjänst på sjukhuset som du inte har pluggat till och därmed säkerligen inte behörig till?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2025-05-17 09:54:43 följande:

Jag tänker att hur kunde du få en tjänst på sjukhuset som du inte har pluggat till och därmed säkerligen inte behörig till?

Finn många tjänster på sjukhus som man inte behöver ha utbildning till. 
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2025-05-17 09:54:43 följande:

• Freddie K
    Anonym (M) skrev 2025-05-17 11:57:49 följande:
    Någon utbildning måste man väl ha? Det är ju ändå ett sjukhus.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2025-05-17 12:00:57 följande:
    Någon utbildning måste man väl ha? Det är ju ändå ett sjukhus.
    Inte för alla yrken. Många får man internutbildning om det behövs. 
Svar på tråden Ska jag tacka ja till jobbet trots att det inte är de yrke som jag läste på högskolan till?