• Anonym (Oui)

Uppsagd pga "arbetsvägran"?

Ursäkta någon med noll erfarenhet av sånt här. Jag har semester nu och chefen sa att det är kris på jobbet och att jag måste komma in i morgon, gör jag inte det sskulle jag se mig om efter ett annat jobb, vilket känns ironiskt när de redan har brist på folk. Får de verkligen göra så?

Någon som kan hjälpa mig? Är inte med i facket. 

• Svar på tråden Uppsagd pga "arbetsvägran"?
  • Anonym (Lisen)

Finns det kollektivavtal och i så fall vad står det där i?
    Arbetsgivaren kan ha rätt att bryta en semester om de har tungt vägande skäl. Det får inte vara något man kunde förutse eller att någon enstaka person vabbar eller är sjuk utan det ska vara omfattande.

• Anonym (Q)

Min man kallade de in för ett par år sedan mitt under semestern. Men då var det verkligen kris på hans jobb och jag tror inte att någon annan hade kunnat lösa det. De flög hem honom och kompenserade för resan vi var på.

Så kan du inte säga att du befinner dig i Långtbortistan någonstans och att du gärna kommer om de står för transport och kompensation?

• Anonym (Svara)

Alltså om de får tag i dig och du vägrar så kan de vidta åtgärder för arbetsvägran. Om man absolut inte vill rycks in och arbeta under semester så är man antingen såpass långt bort att det inte funkar att kunna komma till arbetet alternativt så svarar man inte när de hör av sig.

• Anonym (C)
    Anonym (Oui) skrev 2025-05-15 14:01:16 följande:

Ursäkta någon med noll erfarenhet av sånt här. Jag har semester nu och chefen sa att det är kris på jobbet och att jag måste komma in i morgon, gör jag inte det sskulle jag se mig om efter ett annat jobb, vilket känns ironiskt när de redan har brist på folk. Får de verkligen göra så?

Vad har du för anställningsform?

Om det verkligen är ett krisläge, se ovan #1, kan det bli tal om arbetsägran om du inte ställer in dig.

Ta det med ditt fack

Ibland kan man göra en deal med sin chef. Ja, jag kan jobba en av mina semesterveckor men då ska jag ha två nya
  • Anonym (Oui)

Jag visste inte att det var chefen, det var inte från det vanliga numret. Jag är bortrest, tog ledigt för att ta hand om en sjuk släkting, jag kan inte jobba i morgon, men det brydde sig chefen inte om. Har jobbat där i två år.

• Anonym (I)
    Anonym (Oui) skrev 2025-05-15 18:07:14 följande:

Jag visste inte att det var chefen, det var inte från det vanliga numret. Jag är bortrest, tog ledigt för att ta hand om en sjuk släkting, jag kan inte jobba i morgon, men det brydde sig chefen inte om. Har jobbat där i två år.

Sa din chef på det sättet du skrev i din TS?
    Då är det läge att ringa facket. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Oui) skrev 2025-05-15 14:01:16 följande:

Om du svarat och chefen bryter din semester och beordrar dig att jobba så anses det som arbetsvägran om du inte dyker upp. Har dock svårt att se att chefen verkligen kan sparka dig pga detta om du tidigare skött dig men är du inte med i facket får du ju driva frågan själv.
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2025-05-15 18:35:39 följande:
    Sa din chef på det sättet du skrev i din TS?
    Då är det läge att ringa facket. 
    Ts är inte med i facket och kan inte få hjälp då. 
    Anonym (Oui) skrev 2025-05-15 18:07:14 följande:

Men ja, man kan bli uppsagt pga arbersvägran. 

Och ja, du kan bli inbeordrad från semestern. Dock så ska din arbetsgivare ersätta dig för de extra kostnader det medför. 

Tycker du ska ta kontakt med din chef och påpeka att denne blir ersättningsskyldig för dina extra kostnader. De flesta brukar backa då, om det inte är helt kris. 
  • Anonym (H)

Har ni kollektivavtal?

Är du tillsvidareanställd?

• Anonym (Micke)

Har själv försökt ringa in ledig personal vid kriser men det funkar sådär skulle
    jag säga. Vanligast är att personen sjukskriver sej. 

• Anonym (A)

Du skulle inte ha svarat! Jag hade ett jobb där jag ofta blev utbeordrad de första åren. Insåg tillslut att mina kollegor gjorde sig onåbara så det föll ofta på mig. 

• TriC

Som andra redan har påpekat, så kan du beordras in vid tungt vägande skäl. Arbetsgivaren ska stå för alla merkostnader, och ersätta missade semesteraktiviteter du betalat för men missar.

Är du medlem i facket så prata med dem. 

• Anonym (Hallå)

Förmodar att du är na i facket? För nu behöver du dem. Svårt att rodda i juridik själv.

• EpicF
    Anonym (Hallå) skrev 2025-06-07 17:03:15 följande:

Förmodar att du är na i facket? För nu behöver du dem. Svårt att rodda i juridik själv.

Ts är tyvärr inte med i facket, det skriver h*n redan i trådstarten. 
  • EpicF
    Anonym (Hallå) skrev 2025-06-07 17:03:15 följande:

• Anonym (V)
    EpicF skrev 2025-06-07 20:54:20 följande:
    Hade varit bra i det här läget.
Svar på tråden Uppsagd pga "arbetsvägran"?