• Johan1987

Underkänd på besiktningen

Min bil blev underkänd på besiktningen.
    De sa att jag får köra den i en månad, men på besiktning.se står det att jag inte får använda den, förutom för nödvändiga resor.
    Vad räknas som nödvändiga resor?
    Får jag till exempel skjutsa min son till förskolan? Handla?
  • Svar på tråden Underkänd på besiktningen
  • Anonym (J)

Inte försäkrad heller då eller? 

• Anonym (J)
    Johan1987 skrev 2025-05-15 20:30:42 följande:

Jag fick tre saker att åtgärda.

Bilen hade varit avställd i fyra månader, och jag körde till besiktningen utan att ställa på den först.

Laga bilen, ställ på den och kör och besiktiga om den. 
  • Anonym (O)

Du får ändå inte köra den eftersom den är avställd. 

• Anonym (Besiktningsman)

Du får inte använda bilen mer än nödvändigt om du har 2:or.
    Bilen har värre fel och är inte säker att framföra.

Om du har fått 2x, dvs de gamla "ettorna" så hade du fått köra vidare som vanligt men att du är tvungen att åtgärda felen så fort som möjligt. 

Så nej, du får inte använda bilen som vanligt när bilen blivit underkänd med 2:or.

Självklart får du inte köra med en avställd bil oavsett, men det har inte med besiktningen att göra.

/Jobbat som besiktningstekniker i 10 år...

• Rataxes
    Anonym (Besiktningsman) skrev 2025-05-16 07:47:08 följande:

Om du har fått 2x, dvs de gamla "ettorna" så hade du fått köra vidare som vanligt men att du är tvungen att åtgärda felen så fort som möjligt. 

Så nej, du får inte använda bilen som vanligt när bilen blivit underkänd med 2:or.

Självklart får du inte köra med en avställd bil oavsett, men det har inte med besiktningen att göra.

Du får köra kortast lämpliga väg till och från besiktning med en avställd bil. Minst trafikförsäkring och inga obetalda skatter.
    Har själv gjort så med mina bilar.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Rataxes
    Anonym (J) skrev 2025-05-16 06:56:45 följande:

Hahaha men va!? Hur kan man köra en bil utan att den är påställd? Det är olagligt! 

Du borde nog fått ett körförbud för du verkar ju inte veta trafikregler 

Man får köra kortast lämpliga väg till/från besiktning om den är trafikförsäkrad och det inte finns obetalda skatter.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Johan1987
    Anonym (Besiktningsman) skrev 2025-05-16 07:47:08 följande:

Hur vet man om det är 2:or eller 2x

Det står inte på besktiningsprotokoll

Det står bara att fordonet har undergodkänts, utför inte ny kontroll senast 16 juni inträder körförbud.

• Johan1987
    Rataxes skrev 2025-05-16 08:23:04 följande:
    Du får köra kortast lämpliga väg till och från besiktning med en avställd bil. Minst trafikförsäkring och inga obetalda skatter.
    Har själv gjort så med mina bilar.
    Jag har påställt bilen idag, så jag tror att jag kan köra den i en månad eftersom det inte står något om körförbud.
  • Tobben
    Johan1987 skrev 2025-05-16 11:28:33 följande:
    Jag har påställt bilen idag, så jag tror att jag kan köra den i en månad eftersom det inte står något om körförbud.
    Eftersom bilen inte har körförbud förrän 16/6 så är det bara att köra den som vanligt.
    De som påstår att du inte får använda den mer än nödvändigt pratar strunt.
    De som påstår att du inte får köra den till besiktningen när den är avställd pratar också strunt.

Kör som vanligt och se till att åtgärda felen och ombesikta inna den sextonde så är allt lugnt.
  • Johan1987
    Anonym (J) skrev 2025-05-16 06:56:45 följande:

Hahaha men va!? Hur kan man köra en bil utan att den är påställd? Det är olagligt! 

Du borde nog fått ett körförbud för du verkar ju inte veta trafikregler 

Faktum är att lagen ändras 2020, men inte för den aktuella bestämmelsen. Enligt 17 § p. 4 lagen om vägtrafikregister får man fortfarande, om du som ägare ställt av fordonet, framföra fordonet " för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan". 

Det är uppenbart att det är du som behöver lära dig trafikreglerna, haha!

• Anonym (Lanske)
    Tobben skrev 2025-05-16 11:44:20 följande:
    Eftersom bilen inte har körförbud förrän 16/6 så är det bara att köra den som vanligt.
    De som påstår att du inte får använda den mer än nödvändigt pratar strunt.
    De som påstår att du inte får köra den till besiktningen när den är avställd pratar också strunt.

Kör som vanligt och se till att åtgärda felen och ombesikta inna den sextonde så är allt lugnt.
    Polisen kan ha lite synpunkter om du kör omkring med en 2:a du inte åtgärdat, det är å andra sidan väldigt liten risk att råka ut för det.

Kör själv så mycket jag behöver oavsett om jag fixat felet eller inte, men medveten om att det rent formellt inte är ok.
Svar på tråden Underkänd på besiktningen