• Anonym (For the hope of it all)

Hur får man någon att känna sig värdefull?

Ett citat jag alltid har i tankarna är:

Människor minns inte vad du sa men de minns hur du fick dem att känna sig.

Så hur får man människor att känna sig bra, intressanta, omtyckat och värdefulla? Vad säger man och gör man för att uppnå det?

Det vore ju fantastiskt om man kunde lyckas med att få andra att känna det.

• Svar på tråden Hur får man någon att känna sig värdefull?
  • Freddie K

Man får de att känna sig värdefulla genom att ge de komplimanger för det bra de gör och att man lyssnar och tar till sig det de säger och att man är en bra vän och finns där för den andre. Då skulle i alla fall jag känna mig värdefull och uppskattad. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • TvillingmammaVästgöte
    Freddie K skrev 2025-05-17 14:39:39 följande:

Man får de att känna sig värdefulla genom att ge de komplimanger för det bra de gör och att man lyssnar och tar till sig det de säger och att man är en bra vän och finns där för den andre. Då skulle i alla fall jag känna mig värdefull och uppskattad. 

Håller med. 

Man kan börja med att lyssna, det är en bra start. 

• Anonym (L)

Det är lite märkligt att vilja få någon att känna på ett visst sätt. Människor märker om du är genuint intresserad av vilka de är, hur de mår och vad de behöver.

Att bete sig på ett visst sätt för att få en viss effekt verkar manipulativt. 

• Tecum

Precis så är det! I synnerhet att vara närvarande i samtalet och lyssna är värdefullt.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-17 14:43:25 följande:

Håller med. 

Man kan börja med att lyssna, det är en bra start. 

Menar du lyssna som i att inte avbryta eller lyssna i stort och smått?
    Tecum skrev 2025-05-17 20:07:40 följande:
    Precis så är det! I synnerhet att vara närvarande i samtalet och lyssna är värdefullt.
    Hur är man närvarande i samtalet enligt dig? Och lyssna hur?

Jag vill bli en bättre medmänniska så därför vill jag ha konkreta exempel av er alla.

• Mayjel

Genom att skapa ett genuint intresse för personen. Det hade åtminstone fått mig att känna ett värde. Inte det lättaste att göra kanske. Intresse föds ju ur intresse och inget man kan tvinga fram precis.

Mayjel skrev 2025-05-18 15:16:40 följande:

Genom att skapa ett genuint intresse för personen. Det hade åtminstone fått mig att känna ett värde. Inte det lättaste att göra kanske. Intresse föds ju ur intresse och inget man kan tvinga fram precis.

Hur uppfattar du att någon har ett genuint intresse för dig?
  • Mayjel
    Anonym (For the hope of it all) skrev 2025-05-18 15:18:08 följande:
    Hur uppfattar du att någon har ett genuint intresse för dig?
    Bra fråga. Vet inte riktigt. När någon ställer frågor och undrar vad man själv tycker i olika ämnen. Fast även där kan det bli lite svårt att avgöra om intresset är äkta eller om det enbart handlar om artighet. 
    Mayjel skrev 2025-05-18 15:20:11 följande:
    Bra fråga. Vet inte riktigt. När någon ställer frågor och undrar vad man själv tycker i olika ämnen. Fast även där kan det bli lite svårt att avgöra om intresset är äkta eller om det enbart handlar om artighet. 
    När någon frågar mig hur jag har gjort/skulle göra eller tänkt så känner jag också att personen respekterar mig och har ett intresse för mig. Det är ju lite smickrande liksom att någon vill ha min åsikt. Men om det är äkta eller artighet är ju det kluriga precis som du sa. Hur ska man veta skillnaden?
  • Mayjel
    Anonym (For the hope of it all) skrev 2025-05-18 15:24:07 följande:
    När någon frågar mig hur jag har gjort/skulle göra eller tänkt så känner jag också att personen respekterar mig och har ett intresse för mig. Det är ju lite smickrande liksom att någon vill ha min åsikt. Men om det är äkta eller artighet är ju det kluriga precis som du sa. Hur ska man veta skillnaden?
    Kanske om personens intresse för en består och hen vill fortsätta ses på en stadig basis. Man får ge det hela lite tid innan man vet mer säkert. 
    Mayjel skrev 2025-05-18 15:27:54 följande:
    Kanske om personens intresse för en består och hen vill fortsätta ses på en stadig basis. Man får ge det hela lite tid innan man vet mer säkert. 
    Pratar du specifikt om dejting nu? Jag pratar främst om alla människor omkring mig.
  • Mayjel
    Anonym (For the hope of it all) skrev 2025-05-18 15:29:22 följande:
    Pratar du specifikt om dejting nu? Jag pratar främst om alla människor omkring mig.
    Ja, det var nog mest dejting och även vänskap jag tänkte på där. Folk utöver dessa är inte lika viktiga för mig.

Är det viktigt för dig att ytliga bekanta känner sig intressanta i din närvaro? Jag hade nog sparat på den energin till folk som verkligen betyder nåt för en, som vänner, familj och partners. Resten kan man visa vanlig grundrespekt och artighet gentemot. Det räcker tycker jag.
    Mayjel skrev 2025-05-18 15:34:52 följande:
    Ja, det var nog mest dejting och även vänskap jag tänkte på där. Folk utöver dessa är inte lika viktiga för mig.

Är det viktigt för dig att ytliga bekanta känner sig intressanta i din närvaro? Jag hade nog sparat på den energin till folk som verkligen betyder nåt för en, som vänner, familj och partners. Resten kan man visa vanlig grundrespekt och artighet gentemot. Det räcker tycker jag.
    Nja, viktigt och viktigt vet jag inte men det är ju trevligt om jag kan göra någons dag lite gladare. Det är ju inte fel att någon känner sig sedd och hörd och lämnas med ett leende jämfört med helt neutralt. Jag vet ju själv hur glad jag kan bli bara av att någon ger en liten komplimang om mina glasögon eller vad som helst.
  • Aniiee

Genom aktivt lyssnande och ömsesidiga samtal kommer man långt i att få andra att känna sig värdefulla.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
    Aniiee skrev 2025-05-18 15:50:15 följande:

Genom aktivt lyssnande och ömsesidiga samtal kommer man långt i att få andra att känna sig värdefulla.

Vad är aktivt och ömsesidiga samtal för dig? Behöver ett lite mer utförligt svar.
  • Freddie K

Genom att lyssna, som så många redan har sagt. Ställa följdfrågor, men också kroppsspråket är viktigt!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Tecum
    Anonym (For the hope of it all) skrev 2025-05-18 15:52:36 följande:
    Vad är aktivt och ömsesidiga samtal för dig? Behöver ett lite mer utförligt svar.
    Att vara närvarande i samtalet genom att lyssna på motparten, komma med synpunkter och respons (vilket inte behöver betyda att man håller med om allt). Att INTE börja prata om sig själv och vad man hade gjort istället utan låta motparten tala till punkt.
  • Anonym (Boktips)

En riktigt bra bok på ämnet är Dale Carnegies How to Win Friends and Influence People. Jag tror att det finns en svensk översättning med.

Svar på tråden Hur får man någon att känna sig värdefull?