• Anonym (Aj aj)

Extrem foglossning och en sambo som säger att jag får skylla mig själv??

Jag är i vecka 23 och har haft foglossning sedan några veckor tillbaka. Foglossningen har då varit helt hanterbar och kommit och gått lite. Min sambo har däremot varit på mig från början att jag ska söka hjälp i förebyggande syfte. Själv tyckte jag att det var onödigt om det inte var värre än vad det var då. Nu har jag, efter en helg av fixande i vår nya lägenhet och mycket bärande fått extremt ont, alltså på nivån att jag gråter av smärta. Jag berättade med gråten i rösten hur ont jag hade när jag vaknade och då säger min sambo att jag får skylla mig själv?? För att jag inte sökte hjälp för foglossningen i tid. Hur okänslig får man vara? Känner mig så otroligt osedd. Det minsta jag skulle vilja är att han tycker lite synd om mig, låter mig vila lite och tar hand om vår 2,5-åring. Nu känns det som att jag mår ännu sämre med en sambo som är totalt osympatisk :(

• Svar på tråden Extrem foglossning och en sambo som säger att jag får skylla mig själv??
  • Anonym (A)

Nja, om du har känning, om än ganska lite, så borde du ju tagit det lugnt i helgen. Nu har du förvärrat det. 

Ja, det kanske är taskigt sagt, men det är ju även sant. 

• Anonym (Aj aj)
    Anonym (A) skrev 2025-05-18 08:43:00 följande:

Nja, om du har känning, om än ganska lite, så borde du ju tagit det lugnt i helgen. Nu har du förvärrat det. 

Ja, det kanske är taskigt sagt, men det är ju även sant. 

Han lät mig inte direkt vila även om jag ville. Hade han erbjudit sig att ta det jobbigaste hade jag såklart inte motsatt mig det eftersom jag vet att det förvärrar foglossningen. Jag får ofta be honom att t.ex lyfta in vårt barn i bilbarnstolen eller såna uppenbara saker som han kan underlätta med. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Aj aj) skrev 2025-05-18 09:00:34 följande:
    Han lät mig inte direkt vila även om jag ville. Hade han erbjudit sig att ta det jobbigaste hade jag såklart inte motsatt mig det eftersom jag vet att det förvärrar foglossningen. Jag får ofta be honom att t.ex lyfta in vårt barn i bilbarnstolen eller såna uppenbara saker som han kan underlätta med. 
    Fast han tvingade väl inte dig?

Han tänkte väl att du själv inte verkade bry dig om hans råd, så varför skulle han?
  • Aliona

Jag håller med om att det är okänsligt av honom, men samtidigt så har du ett ansvar för dig själv. Det är ju ett extremt dåligt beslut att hålla på med fixarhelg när man redan har foglossning. Du skriver att han inte lät dig vila, vad menar du med det? Tvingade han dig att jobva? Hotade han dig? Behöver du hans tillåtelse att sätta dig på soffan? 

Sätt dig själv och din hälsa först. Inse att du är det viktigaste. Säg klart och tydligt vad du behöver hjälp med. Delegera. Och skit i allt som inte akut behöver göras. 

Foglossning är en sån där grej som lätt eskalerar om man inte agerar när symptomen är milda. Han har rätt i att du skulle ha sökt hjälp redan, men gör det i alla fall nu. Man kan bromsa och klara sig hyffsat, det kan också bli riktigt illa. Det finns gravida som har fått gå på kryckor eller sitta i rullstol pga foglossning. Det finns också risk att problemen blir långvariga. Jag tog han om min, men hade svårt att gå ordentligt i nästan två år efter graviditeten - vågar inte tänka på hur illa det skulle kunna ha blivit om hag dessutom ignorerade det. 

• Anonym (Ja)

Han har tyvärr rätt i att du orsakat det här själv även om han har en taskig attityd. Det är just i början man ska ta hjälp så att det inte förvärras. Det finns mycket man ska tänka på för att inte göra det värre och trigga smärtan. Att bära tunga saker är rent vanvett. Gå till en sjukgymnast omgående så att du får lära dig hur du ska göra. Belasta aldrig ett ben i taget. Sitt inte med benen i kors. Håll ihop benen när du ska resa dig upp. Ta ett steg i taget om du absolut måste gå i trappor. 

• Anonym (Stina)

Vilka konstiga svar du fått. Även om man tänker det så säger man inte ..vad var det jag sa.. Om han på riktigt är orolig för din hälsa så hjälper man till inte trycker ner. 

Hur som helst så är ni där ni är nu och det är viktigt att inte förvärra det ytterligare. Se till att han hjälper till nu och säger han att du får skylla dig själv så säg att nu är det viktigt att inte förvärra det ytterligare och ni BÅDA behöver börja bete er som ni BÅDA borde gjort i flera veckor.

Du måste sluta anstränga dig och han behöver börja anstränga sig. 

• Anonym (Kim)

På vilket sätt lät han dig inte vila? Hur hindrade han dig från att göra det? Vad händer, eller vad är du rädd ska hända, om du inte gör som han säger? 

• Aliona
    Anonym (Stina) skrev 2025-05-18 09:50:06 följande:

Vilka konstiga svar du fått. Även om man tänker det så säger man inte ..vad var det jag sa.. Om han på riktigt är orolig för din hälsa så hjälper man till inte trycker ner. 

Hur som helst så är ni där ni är nu och det är viktigt att inte förvärra det ytterligare. Se till att han hjälper till nu och säger han att du får skylla dig själv så säg att nu är det viktigt att inte förvärra det ytterligare och ni BÅDA behöver börja bete er som ni BÅDA borde gjort i flera veckor.

Du måste sluta anstränga dig och han behöver börja anstränga sig. 

Vilka avar är det som är konstiga, menar du? Av fyra personer svarar tre precis samma sal som du, nämligen att det är dumt sagt men att hon måste ta hand om foglossningen för att inte förvärra den. 
  • Anonym (Aj aj)

Oj vad okänsliga svar. Nej han tvingade inte mig, men han blev irriterad och kallade mig lat när jag inte gjorde något så jag gjorde saker för att jag inte orkade med tjafs, även om jag givetvis inte tog tag i det jobbigaste. Sen vägrade han även att lyfta en grej som var tvungen att flyttas på där och då så jag fick göra det i alla fall. Känns ibland som att han straffar mig med att inte underlätta för mig för att jag var dum och inte sökte hjälp tidigare. 

• Aliona
    Anonym (Aj aj) skrev 2025-05-18 10:15:27 följande:

Oj vad okänsliga svar. Nej han tvingade inte mig, men han blev irriterad och kallade mig lat när jag inte gjorde något så jag gjorde saker för att jag inte orkade med tjafs, även om jag givetvis inte tog tag i det jobbigaste. Sen vägrade han även att lyfta en grej som var tvungen att flyttas på där och då så jag fick göra det i alla fall. Känns ibland som att han straffar mig med att inte underlätta för mig för att jag var dum och inte sökte hjälp tidigare. 

Anonym (Aj aj) skrev 2025-05-18 10:15:27 följande:

Det ger ju en rätt så annorlunda bild än i din ts, där det verkade vara en man som ser dina svårigheter, försöker förmå dig att söka hjälp men du lyssnar inte och veklagar dig sen. Nu verkar din sambo snarare vara en riktig jävla skitstövel. Har han alltid betett sig så? Är det verkligen den du vill ha vid din sida genom sjukdomar och svårigheter i livet? 

Även om han är irriterad och kallar dig lat, så bör du ändå sätta dig själv och din hälsa först. Svara bara lugnt att lat kan han vara själv, och fortsätt skrolla på mobilen på soffan medan han jobbar. Du kan göra alla de grejer som inte utgör någon belastning på bäcken, resten får han faktiskt fixa. Du bär ett barn, du utsätter din kropp för risk och är det någon som är lat så är det han. 

• Tukt

Det viktiga här är ju inte att avgöra vem som är skurk eller inte. Utan att lära dig av er kommunikation. Att inte vara så förbaskat luthersk själv och knega på utan att söka hjälp. Din partner reagerar onekligen på det beteendet.
    Så börja med att ändra på dig själv -sedan ställ krav på din partner.

Svar på tråden Extrem foglossning och en sambo som säger att jag får skylla mig själv??