• Anonym (anonym pappa)

Bör jag vara orolig? E-bok om AI och droger hos min 14-åring…

Min son (14) har blivit väldigt intresserad av AI det senaste året, vilket jag först tyckte var jättebra. Det är ju framtiden, tänkte jag.
    Men häromdagen såg jag något konstigt på hans dator. En digital bok med titeln Machine Learning for Stoners. Jag blev rätt chockad och frågade vad det var. Han bara log och sa att den var ?kul? och ?handlar om hur man kan använda AI till att odla och sälja droger effektivt?.
    Förlåt, men vad i hela helv??
    Jag försökte kontakta socialtjänsten, men fick typ svaret att ?det är ju bara en bok?.
    Men ska man vänta tills han har ett labb i garderoben eller vadå?
    Är det här något fler föräldrar stött på? Är det vanligt att sånt här sprids bland ungdomar nu?
    Jag vet inte ens om jag överreagerar ? eller om det här är det nya normala.
    Tacksam för alla tankar. Behöver jag vara orolig?
  • Svar på tråden Bör jag vara orolig? E-bok om AI och droger hos min 14-åring…
  • Anonym (tuffa mamman)

Jag kanske är lite mer rättfram än du, men jag skulle bara säga att Okej, kul bok och bra att du läser kanske, men du odlar inte ett skit. 

Dessutom skulle jag påminna honom om att det finns läxböcker att läsa (såvida han inte har A i alla ämnen).

• Purple Haze of Sweden

Jag är tämligen insatt i ämnet som sådant men har aldrig hört talas om boken. Nej, du behöver inte vara orolig! Bättre att lillen är påläst än att han är tootalt okunnig som du tycks vara. Gråter

Vi har nog flera intressanta år och årtionden framför oss då den officiella medicinforskningen kommer att gå över mycket till rena växtdroger som just Cannabis Sativa men även till svampar typ Psilocybin och kaktusar typ Peyote.

Själv har jag "själymedicinerat" bort min ADHD med hjälp av Cannabis under flera årtionden. Är nu helt fri från min ADHD och har helt slutat att röka. Är för övrigt akademiker och har mycket god ekonomi om du nu av okunskap trodde att man blir socialfall av att röka cannabis. Cool

The plant Cannabis sativa is a potential goldmine for medicinal compounds. Several major pharmaceutical companies already make drugs that are based on or extracted from marijuana, but there?s still a lot about weed that we just don?t know thanks to decades of prohibition making research expensive and difficult.

https://www.vice.com/en/article/weed-and-ai-can-help-us-find-new-ways-to-get-stoned/

• Maggena

Du försökte kontakta socialtjänsten eftersom din son berättade för dig att han läste en bok om hur man odlade droger?  Fattar inte varför du är så hispig. För det första kanske du skulle prata med sonen om det först innan du kontaktade socialtjänsten. För det andra om du sin hade några som helst tankar på att odla droger hade han inte berättat för dig att boken handlade om det.

Svar på tråden Bör jag vara orolig? E-bok om AI och droger hos min 14-åring…