• Anonym (L)

Hur kan jag ha blivit smittad?

Snälla hjälp mig någon!

Jag "var ren" när jag och min partner träffades, lika så hen. Nu har jag trots det testat positivt för en std. Hen kallades till test och var negativ? Hen har inte blivit behandlad innan testet, det finns inget i journalen och jag känner verkligen att hen inte ljuger.

HUR?

• Svar på tråden Hur kan jag ha blivit smittad?
  • Lynx123

Gå och testa er båda två, igen. Även i halsen.

Om båda var friska innan och du nu fått klamydia, så har sjukdomen introducerats av en ny partner.

Antingen hade den ena av er asymptomatisk sjukdom sedan tidigare, eller så är det någon som inte har rent mjöl i påsen.

Provsvaret kan också vara felaktigt, det är därför ni måste testa er igen.

• Anonym (Puff)

Låter som en fel provtagning, du kan inte vara positiv och han negativ om ni haft oskyddat sex i två år. Okej om man legat en gång men så är ju inte fallet. Nåt är konstigt 

• Cereal Killer

Han kan ha smittat dig, eller så blev du smittad av någon annan. testet kan vara både falskt positivt och falskt negativt. man kan läka ut infektionen utan behandling. Man kan ha sex många många gånger utan att smittas (de flesta män blir INTE smittade om kvinnan har klamydia). Det är helt omöjligt att dra några slutsatser om otrohet här. 

Finns det inget annat som tyder på otrohet hade jag släppt det. 

• Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2025-05-20 17:22:50 följande:

Han kan ha smittat dig, eller så blev du smittad av någon annan. testet kan vara både falskt positivt och falskt negativt. man kan läka ut infektionen utan behandling. Man kan ha sex många många gånger utan att smittas (de flesta män blir INTE smittade om kvinnan har klamydia). Det är helt omöjligt att dra några slutsatser om otrohet här. 

Finns det inget annat som tyder på otrohet hade jag släppt det. 

Sen är det klart att har ni varit tillsammans 30 år så visst, då kan man börja fundera. Men som sagt, provet kan vara falskt positivt, så i så fall skulle jag kolla om det innan behandling påbörjas. 
  • EpicF
    Cereal Killer skrev 2025-05-20 17:26:00 följande:

Sen är det klart att har ni varit tillsammans 30 år så visst, då kan man börja fundera. Men som sagt, provet kan vara falskt positivt, så i så fall skulle jag kolla om det innan behandling påbörjas. 
    Rätt ovanligt med falsk positivt klamydia test. Snarare falsk negativt isåfall. 
  • Anonym (L)
    Cereal Killer skrev 2025-05-20 17:26:00 följande:

Jag och vem? Exet var jag med i nästan 20 år.

Nuvarande säger att det var över ett år sen han hade sex när vi träffades och han testade sig innan vi blev intima samt nu då.
  • Ezmeraldah
    Anonym (L) skrev 2025-05-20 20:19:13 följande:
    Jag och vem? Exet var jag med i nästan 20 år.

Nuvarande säger att det var över ett år sen han hade sex när vi träffades och han testade sig innan vi blev intima samt nu då.
    Vet du säkert att han testade sig innan ni hade sex första gången? Testade han sig i svalget också? Ringde de och sa att det var negativt? Har han visat det i sin journal?
  • Cereal Killer
    EpicF skrev 2025-05-20 20:13:39 följande:
    Rätt ovanligt med falsk positivt klamydia test. Snarare falsk negativt isåfall. 

När man beräknar sannolikheter måste man dock ställa de möjliga alternativen mot varandra. 

Det är ett extremt ovanligt att ett graviditetstest är falskt positivt. Men testar man en grupp män, exempelvis, så är det nästan 100% sannolikt att de som testar positivt är falskt positiva. Därför att pretest probability är nära 0.

På samma sätt påverkar pretest probability i detta fall. Vilket gör att sannolikheten att TS testat falskt positiv ändå kan vara värd att beakta.

• Anonym (Klara)

Hur går det? Fått svar? 

• Ezmeraldah
    Anonym (Klara) skrev 2025-05-23 16:44:51 följande:

Hur går det? Fått svar? 

Anonym (Klara) skrev 2025-05-23 16:44:51 följande:

Hur går det? Fått svar? 

Undrar också!
  • Ezmeraldah
    Anonym (Puff) skrev 2025-05-20 08:51:30 följande:

Låter som en fel provtagning, du kan inte vara positiv och han negativ om ni haft oskyddat sex i två år. Okej om man legat en gång men så är ju inte fallet. Nåt är konstigt 

Han kan ju ha varit positiv men behandlat sig i smyg. Att han visar henne sin journal låter ju lite misstänkt..
Svar på tråden Hur kan jag ha blivit smittad?