• Anonym (Fredrik-Sthlm)

Hon berättar allt för sin väninna

Min tjej beröttar exakt ?allt? för sin bästa väninna. Alltså även om allt vi gör, vårt sexliv, våra djupa samtal. Hon har själv sagt att hon gör detta. 

Vad tycker ni om detta! Är det okej? Är det oacceptabelt? Själv tycker jag det är väldigt illa, ett stort svek, och är något som gör att jag överväger att lämna förhållandet. 

• Svar på tråden Hon berättar allt för sin väninna
  • burleskburkläsk

Om min tjej väljer att prata med sin väninna om oss och hon vill prata privata saker är det ok för mig så länge det är sanningen...annars är det fucked up!

Jag har helst privata saker privat...även sexlivet men skulle inte bry mig om hon vill berätta om det.

Hon är ju ärlig mot dig också och berättar det  även för dig att hon pratat om detta.

Förstår inte vad där är att bli sur över...hon kanske behövde brainstorma med kompisen om dina märkliga sängvanor!

So what!

Vi är bara människor och lever en gång...eller du menar att hon mobbar dig???

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Tecum

Fråga henne vad hon skulle tycka om du diskuterade ert sexliv med en killkompis? Eller för den delen en tjejkompis...

För det är inte okej om du tar illa upp, man måste inte berätta allt för nära vänner.

• Anonym (Hm)
    burleskburkläsk skrev 2025-05-19 15:48:31 följande:

Om min tjej väljer att prata med sin väninna om oss och hon vill prata privata saker är det ok för mig så länge det är sanningen...annars är det fucked up!

Jag har helst privata saker privat...även sexlivet men skulle inte bry mig om hon vill berätta om det.

Hon är ju ärlig mot dig också och berättar det  även för dig att hon pratat om detta.

Förstår inte vad där är att bli sur över...hon kanske behövde brainstorma med kompisen om dina märkliga sängvanor!

So what!

Vi är bara människor och lever en gång...eller du menar att hon mobbar dig???

Så resonerar jag också.
  • Anonym (Anima)

Alltså nej, jag tycker verkligen inte man diskuterar hur nuvarande partner är i sängen med ens sin bästa vän.

Man kan ta upp allmänna saker om sig själv och sex, eller svävande diskutera gamla erfarenheter (om man har haft mer än en man så ingen pekas ut).

Ska man dela något sånt om den man just nu lever med ska det ske med partnerns uttryckliga tillåtelse. Det finns säkert de som tänder på det också, men ingen som inte vill ska få sitt mest intima liv uthängt. Det är bara bedrövligt dåligt och jag hade också sett det som ett svek.

• Anonym (Nja...)

Det skumma här är väl att hon berättar för dig att hon delar privata detaljer med sin väninna. Sen tycker jag faktiskt inte att det är fel att göra så, så länge det görs med gott omdöme och inte för att skada dig så att säga. 

Det är ju stor skillnad på att diskutera och snacka skit. Det förstnämnda tycker jag är en viktig del i att vara vänner, och det är genom att jämföra sin egen upplevelse med andras som man kan utvecklas och/eller upptäcka saker som man kanske vill göra annorlunda. Det sistnämnda tycker jag inte är okej. 

Jag menar, om inte med sin bästa vän, vem ska man då kunna prata med om stort och smått? Den enda partnern jag varit med som ogillat att jag pratat om vårt förhållande med vänner var också den enda som till slut blev väldigt kontrollerande och obehaglig. För honom var det ju skadligt att jag fick input om att hans beteende var avvikande... Om ni har ett bra, sunt förhållande ser jag inte vad du har att förlora på att hon pratar med vänner om er. 

• Anonym (Pratar med min bästa väninna om allt)

Generellt sett pratar jag inte med mina vänner om vårt sexliv eller pratar om min sambo på ett negativt sätt. Däremot kan vi tillsammans berätta för vänner om konflikter vi haft (alltså skämta/raljera om det), eller dråpliga situationer vi hamnat i.

Men när det gäller min bästa väninna så har jag full fribiljett av min sambo att prata om exakt vad jag vill. Så vi kan diskutera sexliv, djupa funderingar, tvivel i livets val osv med varandra.
    Min partner vet det, har sedan alla år godkänt det. Skälet är följande; man måste ha någon man kan ventilera problem med, även gällande sin relation. Jag utlämnar eller raljerar aldrig över min sambo bakom ryggen på sambon. Min sambo säger att det är väldigt bra att veta att om.jag skulle få problem i relationen så har jag någon att bollplanka mot. Om jag säger något om relationen så berättar jag det för min sambo. Jag brukar också fråga min sambo om jag får diskutera a, b eller c med min bästa vän.
    Detsamma gäller givetvis åt andra hållet!

Men jag tycker inte att man per definition hela tiden skall outa allt, och definitivt inte till flera människor. 
    Och man skall inte utlämna privata saker om sin partner, om det inte är helt nödvändigt 

• AlterEgon

Min partner får säja vad hon vill till vem hon vill så länge jag slipper umgås med dom.

Vill hon ventilera så får hon göra det, men jag vill inte stå o försvara mej o kasta skit på nån annan, och speciellt inte på min partner.

Så hon får ha sina kompisar o grannar att snacka med, så har jag mina.

Enklast så tycker jag. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Pratar med min bästa väninna om allt) skrev 2025-05-19 18:51:24 följande:

Generellt sett pratar jag inte med mina vänner om vårt sexliv eller pratar om min sambo på ett negativt sätt. Däremot kan vi tillsammans berätta för vänner om konflikter vi haft (alltså skämta/raljera om det), eller dråpliga situationer vi hamnat i.

Men när det gäller min bästa väninna så har jag full fribiljett av min sambo att prata om exakt vad jag vill. Så vi kan diskutera sexliv, djupa funderingar, tvivel i livets val osv med varandra.
    Min partner vet det, har sedan alla år godkänt det. Skälet är följande; man måste ha någon man kan ventilera problem med, även gällande sin relation. Jag utlämnar eller raljerar aldrig över min sambo bakom ryggen på sambon. Min sambo säger att det är väldigt bra att veta att om.jag skulle få problem i relationen så har jag någon att bollplanka mot. Om jag säger något om relationen så berättar jag det för min sambo. Jag brukar också fråga min sambo om jag får diskutera a, b eller c med min bästa vän.
    Detsamma gäller givetvis åt andra hållet!

Men jag tycker inte att man per definition hela tiden skall outa allt, och definitivt inte till flera människor. 
    Och man skall inte utlämna privata saker om sin partner, om det inte är helt nödvändigt 

Gillar inställningen din sambo har, tänk så enkelt och bra det kan vara!
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
    Anonym (Fredrik-Sthlm) skrev 2025-05-19 15:38:49 följande:
    Hon berättar allt för sin väninna

Min tjej beröttar exakt ?allt? för sin bästa väninna. Alltså även om allt vi gör, vårt sexliv, våra djupa samtal. Hon har själv sagt att hon gör detta. 

Vad tycker ni om detta! Är det okej? Är det oacceptabelt? Själv tycker jag det är väldigt illa, ett stort svek, och är något som gör att jag överväger att lämna förhållandet. 

Vem ska hon få anförtro sina tankar till utöver dig tycker du?
    Ja, jag tycker att man får prata med sin bästa vän, om man har lyckan att ha en sådan. Man behöver reflektera, diskutera, ventilera med en vän ibland i stort som smått. 
    Min bästa vän är rak och ärlig - och kan alltid även förstå min sambos sida om vi diskuterat något. På så vis lär jag mig att förstå hur min sambo tänker.
    Min sambo tycker att vår relation bara blir bättre och rikare av att vi ibland diskuterar med våra bästa vänner, även om saker vi upplever och möter i respektive relation.

Det är ju inte per definition så att man baktalar sin partner eller utlämnar detaljer. Om jag diskuterar min förmåga att få orgasm generellt så behöver jag inte involvera vad min partner gör. Jag kan diskutera mina favoritställningar vid sex utan att berätta om vårt sexliv överlag
  • Tecum
    Anonym (Pratar med min bästa väninna om allt) skrev 2025-05-19 20:24:55 följande:
    Vem ska hon få anförtro sina tankar till utöver dig tycker du?
    Ja, jag tycker att man får prata med sin bästa vän, om man har lyckan att ha en sådan. Man behöver reflektera, diskutera, ventilera med en vän ibland i stort som smått. 
    Min bästa vän är rak och ärlig - och kan alltid även förstå min sambos sida om vi diskuterat något. På så vis lär jag mig att förstå hur min sambo tänker.
    Min sambo tycker att vår relation bara blir bättre och rikare av att vi ibland diskuterar med våra bästa vänner, även om saker vi upplever och möter i respektive relation.

Det är ju inte per definition så att man baktalar sin partner eller utlämnar detaljer. Om jag diskuterar min förmåga att få orgasm generellt så behöver jag inte involvera vad min partner gör. Jag kan diskutera mina favoritställningar vid sex utan att berätta om vårt sexliv överlag
    Men måste man anförtro alla sina innersta tankar till någon? Allt man gör, säger och tänker? Det känns väldigt udda för mig. Och om du pratar om din förmåga eller oförmåga att få orgasm blir ju din partner automatiskt involverad. Han är utlämnad till din bedömning av vad som är okej att säga.

Missförstå mig rätt, det kan vara bra för relationen att ventilera den med andra och få nya inspel och perspektiv. Jag skulle gärna vilja ha det så, men att vi bägge var med i diskussionen. Eller är din partner med vid dessa intima samtal?

Men vad vi tycker och gör har mindre betydelse, Haken för TS är ju att han inte vill att hon ska vara så intim i samtalen. Han mår dåligt av det och det borde hon respektera!
    Tecum skrev 2025-05-19 20:52:35 följande:
    Men måste man anförtro alla sina innersta tankar till någon? Allt man gör, säger och tänker? Det känns väldigt udda för mig. Och om du pratar om din förmåga eller oförmåga att få orgasm blir ju din partner automatiskt involverad. Han är utlämnad till din bedömning av vad som är okej att säga.

Missförstå mig rätt, det kan vara bra för relationen att ventilera den med andra och få nya inspel och perspektiv. Jag skulle gärna vilja ha det så, men att vi bägge var med i diskussionen. Eller är din partner med vid dessa intima samtal?

Men vad vi tycker och gör har mindre betydelse, Haken för TS är ju att han inte vill att hon ska vara så intim i samtalen. Han mår dåligt av det och det borde hon respektera!
    Läs mitt tidigare inlägg! Det svarar på samtliga frågor.
    För oss är inte det här ett problem, det har varit så här i 20 år. Och nej problem med orgasm i samband med klimakteriet efter att ha upplevt 20 år av ständiga orgasmer med samma partner, beror definitivt inte på partnern. Så man kan ju alltid välja ifrån vilken vinkel man diskuterar med sin vän.
    Tror aldrig att jag utlämnat min nuvarande partner, och ja, jag frågar min sambo varje gång om jag kan diskutera x eller y med min vän.

Om TS tycker att det är ett problem med sambons diskussioner med bästa vännen, så får ju antingen sambon sluta diskutera, eller så får TS fundera varför partnern behöver ventilera deras relation med sin vän. Finns det någonting som gör att hon inte känner sig mätt i relationen 
Svar på tråden Hon berättar allt för sin väninna