• Anonym (Namn hjälp)

Vilket namn ska jag välja?

Har så svårt att välja mellan dessa två namn, rösta gärna eller kommentera :)
    Ni kanske har andra förslag?

Måste bestämma mig snart för min son blir snart 3 månader så all hjälp att välja "det rätta" namnet tas tacksamt emot!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn ska jag välja?
  • trollhona

Bägge namnen är fina, de har sin egen charm.
    Theo är enkelt, internationellt och fungerar överallt.
    Hannes är klassiskt och starkt.

Det jag tänker är att du kanske ska överväga Theodor som alternativ. Även Hans, eller Henning kan vara alternativ till Hannes om de två förslag du har inte känns helt "rätt"

• Anonym (Hm)

Tycker att båda namnen är fina men om jag måste välja så röstar jag på Hannes. Inte så vanligt idag och ett klassiskt namn.

• Anonym (Hannes)

Röstade på Hannes eftersom jag har en Johannes Hjärta

• OlgaElvira
    Anonym (Namn hjälp) skrev 2025-05-19 20:03:43 följande:
    Vilket namn ska jag välja?

Har så svårt att välja mellan dessa två namn, rösta gärna eller kommentera :)
    Ni kanske har andra förslag?

Måste bestämma mig snart för min son blir snart 3 månader så all hjälp att välja "det rätta" namnet tas tacksamt emot!

Båda är alldeles utmärkta, de ligger i tiden men inte så mycket att ni riskerar att det blir flera med samma namn i klassen.
    Känn efter hur det känns när ni säger förnamn och efternamn, som man gör när man presenterar sig som vuxen. När de är barn har det inge större betydelse för dem, men man är ju vuxen större delen av livet.
    Det blir lite opraktiskt att välja Theo om efternamnet är Olsson eller något annat på O. Likadant om det blir Hannes Svensson. Det är därför det är bra säga namnen högt, man uppfattar det bättre när man hör än när man bara läser dem.
    Lycka till och grattis till bebisen, hoppas ni får en ljuvlig sommar.

• Xenia

Just nu får du inte mycket hjälp, det är 50-50.
    Utmärkta namn bägge två. Jag röstade på Hannes för att det känns mer traditionellt.

Förr så döptes pojken till Johannes och kallades sedan antingen Johan eller Hannes. Senare blev kortformerna egna namn. En Hanna var inte det bibliska Hanna/Anna utan en kortform av Johanna. Det var vanliga namn bland mina förfäder.

Jag tycker inte du behöver fler förslag men ett namn i samma stil som Hannes är Elis.

Men vad säger barnafadern då, har han ingen favorit?

• Anonym (han)

Definitivt Hannes! Så fint och mjuk men ändå manligt. passar bra både på ett barn och en vuxen man. Hade jag fått en son nu skulle han få heta Hannes. 

Enda nackdelen är väl att det inte är så internationellt, men det behöver ju inte vara ett problem. Eller så får man bara acceptera att det inte är superlätt att överföra eller uttala på annat språk. 

Theo känns uttjatat och lite förlegat. Och att det är ett smeknamn, skulle vara okej om namnet är Theodor, men kallas Theo. Fördelen skulle väl vara att det är mer internationellt i så fall. 

• Anonym (V)

Båda namn är fina. Theo lite mer internationellt. 

• Anonym (12345)

Var och varannan unge heter ju Theo eller Theodor.
    Det blir inte roligt varken för er föräldrar, men allra minst för Theo nr 5 i klassen.

Hannes är väldigt vackert och mer ovanligt. Johannes är väldigt fint det med.

Grattis till barnet!

Svar på tråden Vilket namn ska jag välja?