• Putrik85

Hypofystumör

Hej!

Jag fick reda på igår att jag har en tumör på min hypofys, den är 14*8*10mm stor.
    Mitt enda symptom är att jag ser lite dubbelt fram på kvällarna, ingen huvudvärk eller märker av något med hormoner alls.

Många tårar och tankar när man år höra ordet tumör men nu när man har läst på lite så känner jag mig väl egentligen ganska lugn.
    Jag skall på en synbortfalls undersökning idag, men det är inget jag upplever att jag har?

Jag skulle vilja höra andra som har gjort denna operationen alternativt blivit medicinerade? 
    Vad är era upplevelser kring operationen? Hur länge får man ligga inne? Vad har jag att förvänta mig efter en eventuell operation?

Tack så länge👍 

• Svar på tråden Hypofystumör
  • Mrs Moneybags

Min vän hade inte en tumör, men hon hade en inflammation i hypofysen. Det som påverkar henne mest idag är ju förlusten av alla funktioner som hypofysen hade. 

Hon måste ta hormoner dagligen pga hypofysinsufficiens och har så gjort nu i över 20 års tid.

Det har påverkat hennes kropp mycket. Vet inte om detta kommer drabba även dig, men för henne slogs hela hypofysen ut, samt senare sköldkörteln och alla könshormoner. 

Hoppas din operation går bra och att du får fin hjälp från sjukvården. 

Vet inte om din tumör är hormonproducerande, men jag har själv haft en hormonproducerande tumör i buken som jag fått bortopererad. Mitt generella råd inför en operation är att investera i sköna mjukiskläder, en bra stor kudde om du inte kan ligga ner och sova i början, någon som kan hjälpa dig när du kommer hem, bunkra upp med bra matlådor i frysen. Se över dina försäkringar om du har en sjukförsäkring så kan kanske få ut en summa för diagnosen samt för de dagar du spenderar på sjukhuset. Jag fick även pengar för medicin och sjukvård från jobbet (jobbar statligt). 

Skriv upp alla frågor till läkaren så att du inte glömmer bort något när du väl har läkarbesök.

• Anonym (vän)

Ett närstående till mig opererades för tumör i hypofysen för ungefär 30 år sedan, dock kunde de inte ta bort hela så hon har en liten bit kvar och får gå på årliga kontroller av den för att se att den inte börjar växa. 

Min vän har behövt äta mediciner dagligen sedan dess för att kompensera för allt det som hypofysen skulle ha gjort annars. 

I det stora hela har ju allt gått bra och hon mår bra, men resan har inte varit (eller är) helt komplikationsfri.

Svar på tråden Hypofystumör