Anonym (Nyfiken) skrev 2025-05-23 20:20:43 följande:
Tack alla som svarar, så intressant att läsa era historier!
Jag tror vemodet för mig också kommer i att jag fick mina barn så sent efter att ha varit evig singel (den alla nog hade räknat bort skulle få barn alls). Även om jag idag känner att två håller mig fullt sysselsatt på en nivå att ytterligare ett i dagsläget skulle göra att jag kände att jag inte räckte för alla - så finns känslan där att om de hade kommit 10 år innan hade jag nog haft fler, men mer utspritt. Så jag har de barn jag absolut mäktar med nu, men kan ibland känna att jag hade haft en längtan av fler totalt under livet.
Däremot är ju mensen i sig ett aber som gör att jag inte kan vara lika aktiv med barnen alltid som deras pappa kan (också då jsg också påverkas både mentalt och fysiskt av mensen, med kraftig nedstämdhet eller värk som däckar mig ibland på olika vis).
Men den gör lite att jag känner mig lika ung som andra småbarnsmammor liksom.
Svår känsla, men det är väl också del av livet att ha kluvna känslor runt saker. Jag är ju också extremt tacksam för kroppen att den höll sig väldigt fertil även till 40 liksom så klaga på den kan jag ju inte ....
Förstår hur du känner.. Att ha barnen utspritt har ju absolut sina fördelar, mina är väldigt utspridda. 18 år, 9 år , 3 år och snart 4 månader gamla.
Men det har också gjort att jag inte ens har levt ett liv som vuxen utan barn.. Andra som får barn sent har ju levt ett liv utan barn innan och de som får barn tidigt kan leva ett liv utan små barn när barnen är vuxna och se fortfarande är ganska unga .. Jag har ju fått barn både tidigt och sent och mitemellan. Jag ångrar såklart absolut inte något av barnen men det har inte alltid varit lätt heller. Så det finns både fördelar och nackdelar.. Livet blir ju som det blir :)
Men jo jag kan förstå känslan .. även om jag har fyra barn och känner mig klar känns det lite sorgligt att det här nästan helt säkert (typ 99%) är sista gången, det är ju så mysigt att ha en bebis och amma och allt.. Men man måste ju räcka till för alla barnen, ibland känner jag att jag knappt gör det nu så ett till skulle inte funka , dessutom hade jag ganska jobbiga graviditeter med en del komplikationer.