Anonym (Nyfiken) skrev 2025-05-22 20:00:20 följande:
Ni kvinnor som fått det antal barn ni önskar, hur känner ni inför mens?
Hur känner ni andra som fått de antal barn ni tänkt er i livet för detta med mens? (Ni för den slutat, kändes det skönt eller sorgligt?)
Jag är drygt 40 och har fått det antal barn jag tänkt, ändå känns tanken på att inte ha mens liksom skrämmande och sorgesamt - även om mensen i sig ju just nu mer bara är ivägen för saker jag vill göra och ger pms. Ändå känns det sorgligt på nåt vis att tänka att den nog lär sluta inom en inte helt avlägsen framtid. Det är som att nån del av mig ändå känner att den hade velat ha fler barn och vara fertil, även om jag logiskt, orkesmässigt och ekonomiskt vet att de jag har (2) är det jag och vi orkar med för ett funktionellt familjeliv.
Hur känner ni andra kvinnor?
Eftersom min mens har varit hemsk genom åren, riklig på gränsen till farlig, och smärtsam, så var jag mer än angelägen att slippa den. Jag fick mens när jag var nästan 12 år, och det var skit. Jag minns att jag räknade ut hur många år av mens jag hade framför mig i livet : typ 8 dagar/månad x 12 månader/år x 40 år....
Jag har gjort en operation så att jag inte har mens alls, men jag väntade med den tills jag var helt säker att jag inte ville ha fler barn. Jag gjorde den när jag var 42 år, och hade då egentligen vetat i ca 5 år (när yngsta barnet började skolan) att jag inte ville ha fler. Men väntade ändå de där 5 åren innan jag tog beslutet. Har inte saknat min mens en enda minut.
Jag känner inte att jag måste vara fertil när jag inte längre vill utnyttja själva fertiliteten så att säga. Däremot kan jag känna nu när jag är 52 år, och är mitt i klimakteriet, att jag saknar en del av mitt gamla yngre jag, när jag kunde sova, inte svettades nätterna igenom, hade slät hud och inga påsar på käkbenen. Men det är inte kopplat till själva mensen, eller fertiliteten, utan åldrandet och den hormonella omställningen.