• Anonym (Less)

Känner mig elak som inte hjälper, men samtidigt vill jag inte hjälpa

Är man en elak partner om man inte erbjuder sig att betala när man egentligen kan?

Jag kämpar med mig själv, ena sidan tycker synd om honom, men andra är så trött på att betala saker åt honom. Än en gång har han fått en hög oföursedd utgift som tvingat honom att tömma sparkontot. Han säger det inte rakt ut, men jag känner att han fiskar efter att få mig att hjälpa till med det... Rent krasst har jag råd, men jag VILL inte. Jag är less på att betala saker åt honom. Han försökte få det på avbetalning, men det gick de inte med på. Lönen är låg och det är alltid tajt, så även om pengar precis kommit in så kommer det inte hålla för en hel månad.

• Svar på tråden Känner mig elak som inte hjälper, men samtidigt vill jag inte hjälpa
  • Anonym (Det är väl självklart?)
    Anonym (Ja, jag är bitter) skrev 2025-05-24 12:03:56 följande:
    Varför ska man speciellt inte hjälpa till som kvinna?
    För att kvinnor får sämre pension efter mammaledighet, har i snitt sämre kapital och pga dåligt risktagande kan de inte heller få kapital att växa. Snitt sämre lön jämfört med män i samma bransch och statistisk utsatta för diverse ekonomiska problem. 

Inget vare sig idag eller någonsin har gynnat kvinnors privatekonomi och senaste rapporten från Avanza visar att kvinnors sparande sjunker med åldern medan för män ökar det, då män är mer benägna att ta risker, investera och köpa olika finansiella instrument. OCH de påverkar inte heller av föräldraledighet i samma utsträckning som kvinnor. 
  • Anonym (Det är väl självklart?)
    Anonym (Ja, jag är bitter) skrev 2025-05-24 12:05:03 följande:
    Varför gäller detta mön i högre utsträckning? Skulle det inte vara jämställt? ;)
    För att kvinnor har by default sämre ekonomin än män och sämre förutsättningar att skapa en bra portfölj ekonomisk så allt tyder på att i det mest jämställda av alla världar kommer kvinnor i underläge ekonomiskt. 

Därför är en man som inte kan försörja sig rena faran för en kvinna för hon slösar pengar som skulle göra henne självständiga på en man som inte kan klara sig :) pengarna som hon tjänar behöver vara hennes för att det ska bli jämställt. Hoppas det är klarare för dig nu.

Jämställdhet är inte samma sak som jämlikhet, verkar som att du hade missförstått där
  • Goneril
    Anonym (Det är väl självklart?) skrev 2025-05-24 12:19:54 följande:
    För att kvinnor har by default sämre ekonomin än män och sämre förutsättningar att skapa en bra portfölj ekonomisk så allt tyder på att i det mest jämställda av alla världar kommer kvinnor i underläge ekonomiskt. 

Därför är en man som inte kan försörja sig rena faran för en kvinna för hon slösar pengar som skulle göra henne självständiga på en man som inte kan klara sig :) pengarna som hon tjänar behöver vara hennes för att det ska bli jämställt. Hoppas det är klarare för dig nu.

Jämställdhet är inte samma sak som jämlikhet, verkar som att du hade missförstått där
    Jo, det kan? stämma, men kvinnor knaprar in på försprånget även om det går långsamt. Kvinnor visar större riskaptit idag när det gäller portföljernas  sammansättning. Kvinnor studerar längre och innehar viktiga positioner i yrkeslivet, i allt högre grad. Jämför med 60- 70 talen, skillnaden är enorm.                                                                                                                                    Den största bromsklossen alla kategorier är barnafödandet. Läser man här på FL verkar det som om kvinnor till varje pris vill " bilda familj" men männen inte verkar lika intresserade och går med på det för husfridens skull. Sedan sitter kvinnorna med det större ansvaret för barnen och det obetalda hemarbetet  att avstå från barn kan ibland vara ett alternativ; idag får man tala om det, men för 50 år sen sågs man som mycket onaturlig och konstig om man var barnfri.                                                                                                                Nu var det inte detta som tråden handlade om utan det faktum att TS "känner sig elak" om hon inte strör pengar över den här fullständigt värdelöse och opålitlige mannen som hela tiden har mage att tigga, mer eller mindre uppenbart. Enda möjligheten är att köra honom på porten. Nu har vi inga detaljer, bor de ihop, finns det barn med i bilden, vems är bostaden? TS, nog måste det vara bättre att leva ensam än med en tiggare? Elak? Så långt har hjärntvätten gått, TS har ju varit generös hela tiden men nu äntligen fått upp ögonen, det var på tiden.                                                                                                                                                                         

• Anonym (Pajas akta aina os-mannsns)

Dö 👁️

• Anonym (Grodan)
    Anonym (MMannen) skrev 2025-05-24 08:52:00 följande:
    En man som inte ens kan försörja sig själv är inget att ha.
    En vuxen som inte kan försörja sig är inte fungerande, oavsett kön.
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (Ja, jag är bitter) skrev 2025-05-24 12:05:03 följande:
    Varför gäller detta mön i högre utsträckning? Skulle det inte vara jämställt? ;)
    För att ett förhållande klarar av att mannen betalar mer men inte det omvända.

Det är skillnader på män och kvinnor och detta avspeglas i verkligheten.
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (Grodan) skrev 2025-05-25 07:54:11 följande:
    En vuxen som inte kan försörja sig är inte fungerande, oavsett kön.
    Kvinnan kan bli fungerande ändå genom att skaffa en generös man. 
  • Goneril
    Anonym (MMannen) skrev 2025-05-25 08:21:44 följande:
    Kvinnan kan bli fungerande ändå genom att skaffa en generös man. 
    Dummaste jag hört. Ditt uttalande kan bero på att du fortfarande lever med 1825 års almanacka, eller 1925 års. Köp en ny! I dag skriver vi 2025, kvinnor är jämställda, har egna välbetalda yrken efter mångårig universitetsutbildning. Inga kvinnor lever på nådegåvor från män, det du kallar "generositet". Efter framgångsrika yrkesliv får vi också bra pension, det kan du alltid reta dig på. Vi vårdar våra aktieportföljer må du tro och kan också köpa designmöbler! Nu blev du nog ännu argare, detta hade du väl inte en aning om! 
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Det är väl självklart?) skrev 2025-05-24 12:19:54 följande:

Det är inte jämställt mellan könen idag. Det borde inte smygas med. Därför är det också ett dåligt val att skaffa en partner hon måste försörja som kvinna. 
  • Anonym (Blå)
    Goneril skrev 2025-05-25 12:28:25 följande:
    Dummaste jag hört. Ditt uttalande kan bero på att du fortfarande lever med 1825 års almanacka, eller 1925 års. Köp en ny! I dag skriver vi 2025, kvinnor är jämställda, har egna välbetalda yrken efter mångårig universitetsutbildning. Inga kvinnor lever på nådegåvor från män, det du kallar "generositet". Efter framgångsrika yrkesliv får vi också bra pension, det kan du alltid reta dig på. Vi vårdar våra aktieportföljer må du tro och kan också köpa designmöbler! Nu blev du nog ännu argare, detta hade du väl inte en aning om! 
    I stora drag så är kvinnor fattigare än män. Kvinnor har de facto sämre möjligheter att få det gott ekonomiskt ställt. Oavsett hur du vrider och vänder på saken så existerar det en könsaspekt.
  • Anonym (MMannen)
    Du blundar för verkligeten. Förr liksom nu väljer kvinnan mannen efter ekonomisk och social status.

Främsta anledningen till att många kvinnor har svårt att hitta män beror på de strukturella förändringar du talar om. Det är allt svårare för kvinnorna att hitta en man som står i paritet med deras kravbild.
  • Anonym (MMannen)
    Jag har förövrigt inga som helst problem med att kvinnorna numera har det bra ställt. Jag gillar det. Skulle själv aldrig acceptera en kvinna som bidrar ekonomiskt.
Svar på tråden Känner mig elak som inte hjälper, men samtidigt vill jag inte hjälpa