• Anonym (Frustrerad)

Sexuell frustration

Hur hanterar ni sexuell frustration?

När man lever i en längre relation kan man ha olika stark sexlust under
    olika perioder av förhållandet. Det kan bero på massor av saker som stress, utmattning, tappad attraktion till partner och mycket annat.

I mitt fall har det gått över en månad nu sedan vi hade sex senast och det gör mig grinig och lättretlig. Inte särskilt attraktiva egenskaper och jag fattar att tjura sig till sex är ingen vinnande taktik.

Hur gör ni som har någorlunda normal sexdrift när er partner väljer att bortprioritera sexet under en period?

Jag är inte särskilt intresserad av att göra det själv till porr eller att försöka träffa någon annan bara för att ha sex.

• Svar på tråden Sexuell frustration
  • Anonym (Plopp)

Bara att vänta. Man kan ha det mysigt ändå med mkt närhet. 

Klarar man inte av det så är frågan om man ska vara i en relation överhuvudtaget. 

• Anonym (Snoken)

Ett första steg är att prata om det. Man vill ju inte gärna pressa en partner med låg sexlust, då man kanske tänker att det kan förvärras. Men jag tror det är viktigt att vara tydlig och kommunicera sina begär. Och att klargöra att man begär just henne/honom, vill ha och saknar hennes/hans beröring, kropp, hud osv.

• Anonym (Drömmen om en kollega)

Mitt ex är svin grinig jämnt men när hon fått ligga så märks de så väl. 

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Snoken) skrev 2025-05-23 08:29:54 följande:

Ett första steg är att prata om det. Man vill ju inte gärna pressa en partner med låg sexlust, då man kanske tänker att det kan förvärras. Men jag tror det är viktigt att vara tydlig och kommunicera sina begär. Och att klargöra att man begär just henne/honom, vill ha och saknar hennes/hans beröring, kropp, hud osv.

Jo så är det och jag vill ju inte att hon ska göra något mot sin vilja och det är nog även annorlunda för kvinnor med det sexuella. Jag mådde väldigt dåligt för något år sedan av olika anledningar och sex var det sista jag tänkte på. Men jag hade sex med henne ändå. Men gissar som sagt att sånt där är enklare för en man.
  • Fjäril kär

Det som funkat bäst för mig som kvinna och i perspektivet utifrån ett förhållande är kommunikation. Prata, prata och prata.  För att sexuell frustration inte bara handlar om bristen på sex utan oftast också signalerar annat. Man kanske inte blir sedd och bekräftad heller tex som gör frustrationen större . Man kanske känner sig ignorerad . Man kanske upptäcker att det prioriteras fel hemma etc etc.. så frustration kan ibland innehålla andra saker som skaver också. 
    Har jag och min partner en öppen kommunikation har det varit mycket enklare att lufta besvikelser och skav . Och framförallt har sex-dipparna blivit mycket trevligare och enklare och försvinner snabbare när båda har full koll på varför, kan prata om saken  och hjälps åt att lösa det pusslet. 

• Anonym (Roine)

Jag har blivit bättre på att inte vara sur. Om det handlar om en tillfällig svacka så får man ju faktiskt ha förståelse för det. Antingen leka munk ett tag eller göra skönt för sig själv, och visa henne att jag ändå älskar henne. Ömhet utan sexkrav.

Om det blir ett långvarigt mönster med "för lite" sex så skulle jag ta ett allvarligt samtal i en neutral situation (inte i sängen), förklara vad du skulle önska dig och hur det påverkar dig att inte bli bemött som du önskar.

• Anonym (Frustrerad)
    Fjäril kär skrev 2025-05-23 09:50:30 följande:

Det som funkat bäst för mig som kvinna och i perspektivet utifrån ett förhållande är kommunikation. Prata, prata och prata.  För att sexuell frustration inte bara handlar om bristen på sex utan oftast också signalerar annat. Man kanske inte blir sedd och bekräftad heller tex som gör frustrationen större . Man kanske känner sig ignorerad . Man kanske upptäcker att det prioriteras fel hemma etc etc.. så frustration kan ibland innehålla andra saker som skaver också. 
    Har jag och min partner en öppen kommunikation har det varit mycket enklare att lufta besvikelser och skav . Och framförallt har sex-dipparna blivit mycket trevligare och enklare och försvinner snabbare när båda har full koll på varför, kan prata om saken  och hjälps åt att lösa det pusslet. 

Jag förstår vad du säger. Tror det är lite efter den bekräftelsen man är ute efter. Jag har i mina ögon världens vackraste partner. Jag tittar knappt åt en annan kvinna och när jag tittar på henne är det ungefär som att jag har en fantastisk sportbil i mitt garage men den är trasig och jag vet inte när och hur jag kan få den lagad. Det finns ju otroligt mycket annat i mitt förhållande som jag uppskattar men just nu så har detta blivit ett stort problem för mig samtidigt som jag vill vara stödjande för min partner. Önskar ibland att jag inte älskade och brydde mig så mycket om henne.
  • Anonym (Frustrerad fru)

TS- jag är kvinna och känner igen mig i allt du skriver. Sambo sen 8 år med det mest fantastiska, rika och varierade sexliv jag upplevt men sedan ett par år har mannens lust dalat. Sjunkit som en sten sista tiden. Det finns både förklarliga och oförståliga anledningar. Har gjort som trådskrivarn rådger och pratat, kommunicerat, använt icke anklagande o skuldbeläggande termer och istället framhävt allt positivt. Tillfälliga förbättringar för att sedan återgå till sämre. Har förklarat hur det påverkar mig och att det är lättare att bära sexlöshet och frustration om vi iallafall pratar om det. Viktigt för mig att veta att han vill även om det inte fungerar nu, han säger att han vill men berättar inte vad problemet är riktigt. 

Jag blir sur och grinig utan sex, kan inte hjälpa det och han vet sen många år att jag fungerar så. Det som svider mest är att bli avvisad. Jag har tappat självkänslan och vill inte längre ta initiativ för att risken för fler avvisanden är för stor och jag fixar inte det längre. Löser det hellre på egen hand så att säga, bättre än inget. Hatar att ha det ständiga hoppet om att det kanske sker och att sen behöva hantera besvikelsen över att det inte blev nåt den här gången heller. 

Om nån undrar (brukar komma som ett brev på posten i såna här trådar) så har jag inte ändrat mig kroppsligt. Håller mig fräsch för att vara +40 stl S och väger drygt 50 kg. Har tappat lite i vikt pga att det sliter psykiskt. Fixar och trimmar, tar på sexigt under men har börjat sluta med det. Känns jobbigt att känna mig sexig när det inte leder till nåt. Förut uppskattade han alltid att se på när jag klär av mig på kvällen men nu tittar han knappt så det känns mest frustrerande och meningslöst. 

Allt är inte skit, ibland smäller det till och herre jösses vad bra det är. Vanligt svenne slentriansex regelbundet hade dock hållit mig nöjd. 

Jag vet inte vad man gör, tips o råd mottages tacksamt!
    Vill med mitt inlägg belysa att även kvinnor kan känna såhär. Tycker inte att jag är nån sexgalen nymfoman som vill ligga med min man regelbundet och gärna några gånger i veckan. Vi snackar inte om varje dag eller flera gånger om dan direkt. 

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Frustrerad fru) skrev 2025-05-23 11:20:41 följande:

TS- jag är kvinna och känner igen mig i allt du skriver. Sambo sen 8 år med det mest fantastiska, rika och varierade sexliv jag upplevt men sedan ett par år har mannens lust dalat. Sjunkit som en sten sista tiden. Det finns både förklarliga och oförståliga anledningar. Har gjort som trådskrivarn rådger och pratat, kommunicerat, använt icke anklagande o skuldbeläggande termer och istället framhävt allt positivt. Tillfälliga förbättringar för att sedan återgå till sämre. Har förklarat hur det påverkar mig och att det är lättare att bära sexlöshet och frustration om vi iallafall pratar om det. Viktigt för mig att veta att han vill även om det inte fungerar nu, han säger att han vill men berättar inte vad problemet är riktigt. 

Jag blir sur och grinig utan sex, kan inte hjälpa det och han vet sen många år att jag fungerar så. Det som svider mest är att bli avvisad. Jag har tappat självkänslan och vill inte längre ta initiativ för att risken för fler avvisanden är för stor och jag fixar inte det längre. Löser det hellre på egen hand så att säga, bättre än inget. Hatar att ha det ständiga hoppet om att det kanske sker och att sen behöva hantera besvikelsen över att det inte blev nåt den här gången heller. 

Om nån undrar (brukar komma som ett brev på posten i såna här trådar) så har jag inte ändrat mig kroppsligt. Håller mig fräsch för att vara +40 stl S och väger drygt 50 kg. Har tappat lite i vikt pga att det sliter psykiskt. Fixar och trimmar, tar på sexigt under men har börjat sluta med det. Känns jobbigt att känna mig sexig när det inte leder till nåt. Förut uppskattade han alltid att se på när jag klär av mig på kvällen men nu tittar han knappt så det känns mest frustrerande och meningslöst. 

Allt är inte skit, ibland smäller det till och herre jösses vad bra det är. Vanligt svenne slentriansex regelbundet hade dock hållit mig nöjd. 

Jag vet inte vad man gör, tips o råd mottages tacksamt!
    Vill med mitt inlägg belysa att även kvinnor kan känna såhär. Tycker inte att jag är nån sexgalen nymfoman som vill ligga med min man regelbundet och gärna några gånger i veckan. Vi snackar inte om varje dag eller flera gånger om dan direkt. 

Hej. Tack för att du delar med dig. Det där med självkänslan känner jag igen. Man börjar liksom anklaga sig själv trots att jag vet att jag är i bra form och håller mig fräsch. Men ändå så börjar man leta massor av fel hos sig själv trots att hon säger att det inte beror på mig.
  • New  Dawn

Det har väl väldigt mycket att göra med vad den sexuella bristen beror på, och hur länge den varat. 
    Vad säger hon att det beror på? Vad tror du att det beror på? 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Frustrerad) skrev 2025-05-23 09:42:30 följande:
    Jo så är det och jag vill ju inte att hon ska göra något mot sin vilja och det är nog även annorlunda för kvinnor med det sexuella. Jag mådde väldigt dåligt för något år sedan av olika anledningar och sex var det sista jag tänkte på. Men jag hade sex med henne ändå. Men gissar som sagt att sånt där är enklare för en man.
    Hur hade ni sex då, med hand, tunga och/eller leksaker? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Kalle)

Gitt här, så sex existerar knappt, sen jag slutat tagit initiativ till sex så har det helt dött ut, även när jag tog initiativ så blev jag ?nekad? i princip varje gång, så jag har gett upp för många år sedan, onani är mitt sexliv

• Anonym (C)

Undrar hur ensamstående gör, kvinna eller man.

• beli
    Anonym (C) skrev 2025-05-24 13:55:41 följande:

Undrar hur ensamstående gör, kvinna eller man.

Det finns nog många som har låg lust i sig, eller som har responsiv lust, alltså att lusten inte kommer av sig själv, utan bara som respons.

Men har man lust ofta, så onanerar man väl, eller skaffar sig kk/fwb. Eller ons.
  • Anonym (Hej)

Du är i fel relation. Många människor idag har en tendens att spela ner behovet av sexuell kompatibilitet i relationer, men det är samma människor som sen separerar och bittert undrar varför de slösade bort så mycket tid på någon som inte tänder på dem.

• Anonym (Uglaaay)

Hoppa ut ur din sopsäck och gör något värt för henne att attraheras av. Känns som att du stinker 😝

• Anonym (Roine)
    Anonym (Uglaaay) skrev 2025-05-25 07:08:17 följande:

Hoppa ut ur din sopsäck och gör något värt för henne att attraheras av. Känns som att du stinker 😝

Man kan delta i en diskussion utan att förolämpa andra. Ditt inlägg känns bara trist.
  • Anonym (Man)

Jag är inte attraktiv/intressant nog för att någon skulle vilja ha sex med mig, så jag löser det som jag alltid gjort. Onani och fokus på annat.

Svar på tråden Sexuell frustration