Anonym (Nn) skrev 2025-05-24 07:55:39 följande:
Eftersom du har barn och behöver bo stort hade jag inte tyckt att han skulle behöva betala halva hyran? Det är ju dina barn? Varför ska din partner betala för dem när personens lön dessutom är så låg?
Flyttar ni ihop och din partner betalar någon form av hyra så ?vinner? du också på det. Låt säga att hen får betala samma eller något mindre än idag för sin lägenhet till en början? Då blir det inte en fråga om att komma ner i kostnader för din partner i första hand. Alternativt kolla vad en tvåa hade kostat i samma hus och så får partnen betala halva det.
Sen blir utgifter som mat lite svår om du är van vid en viss standard och hen lever snålt. Men här kan ni hitta en kompromiss, det vore väll toppen även för dig om en till vuxen kom in i hushållet som lagar mat och kanske har ett mer ekonomiskt fokus så får även du det billigare? Om personen jobbar mycket hemma kanske en tvätt slås på, disken fixas tidigare också.
Men självklart kan det bli väldigt svårt också men då får man säga att partnern betalar sin del, ex 1/4 om du har två relativt stora barn som äter mkt.
Sen får du nog räkna med att ibland behöva lägga ut en slant för din partner, ex restaurang och lite sånna guldkanter. Men det behöver vara på dina villkor och inget som tvingas fram.
Jag tror i alla fall att det kan funka om man tänker igenom noga innan hur ni ska sköta ekonomin mellan er osv.
Även om man räknar bort värdet av rummet som är barnens har hen ändå inte råd. Mina barn är inte stora i maten heller, så inte heller där gör det någon större skillnad, ännu mindre när de bara bor varannan vecka, men givetvis skulle jag stå för deras utgifter.
Jag är bra på att hantera pengar och det finns inget som helst behov av att leva mer sparsamt. Jag har inget att vinna ekonomiskt på det här. Självklart är det inte
målet heller, men det ska iaf kännas rättvist, vilket jag inte lyckas få ihop hur det skulle kunna bli.