• Anonym (Hmm)

Han tjänar dubbelt så mkt

Är det rimligt att vi delar 50/50 på allt? Han unnar sig själv fina grejer hela tiden, dyra teknik/musikprylar, kläder m.m. medan jag ibland inte kan sova för jag har så mycket ångest kring pengar. Jag jobbade tidigare som grafisk designer men efter att företaget konkade så hade jag svårt att få jobb (branschen är svintuff just nu) så jag kom fram till att det klokaste vore att sadla om. Jag pluggar alltså nu och jobbar extra vissa helger. Jag har en autoimmun sjukdom som gör mig väldigt trött så ibland behöver jag verkligen bara få sova på helgerna. Han vill att vi ska köpa hämtmat, gå på spelningar etc och jag säger att jag inte kan följa med pga att jag har lite pengar och då slutar det med att han säger ?okej då gör vi inte så? eller ? jag kan gå själv? 

Ibland känner jag bara, varför kan han inte bara hjälpa mig? Vi gifte oss efter 1 år tillsammans och jag inser att det kanske var för tidigt. Vi ska ner till hans bror för att fira hans brorsons student och jag känner att jag egentligen inte har råd med resan men jag vill inte säga något. Jag har inte klippt mig på över ett år nu, försökt toppa mig själv och han fattar någonstans att det är för att jag inte har pengar. Jag blir ledsen att han inte erbjuder sig att iallafall kanske ta mer på hyran just nu. Jag mår så dåligt av det här och har påpekat flera gånger om vi kan flytta till någonstans med billigare hyra (vi bor i Stockholm) 

• Svar på tråden Han tjänar dubbelt så mkt
  • Anonym (GirlyGirl)

Trodde först att inlägget skulle handla om ett par som precis flyttat ihop, men blev ganska paff när jag läste att ni är gifta. 
    Nej det är inte rätt att leva på det viset. Hur kommer det sig att ni inte har delad ekonomi? 
    Med tanke på hur ni lever, har ni ordnat med äktenskapsförord? 

Med det sagt. Din partner låter kall och omogen. Han måste ju se att detta är påfrestande för dig? Han ignorerar dina känslor och att ditt liv är otroligt jobbigt, samtidigt som ni lever ihop. 

Så ska det inte vara. Det låter inte som att din partner bryr sig om dig. Skaffa för fan inte barn med den där. 

• Anonym (Anno Nym.)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-24 12:05:04 följande:

Jag studerar just nu och lever alltså på CSN. 

När jag jobbade som grafisk designer tjänade jag 12.000 mindre i månaden än honom och vi delade 50/50 även då 

Fast det säger ju inte så mycket, mer än att han har 12k mer och själv ha en hyfsad lön om du är en grafisk designer.
    Lönen där ligger väl runt minst 30-35k månaden?
  • Anonym (Göran)

Det är orimligt. Man gör inte så. Man betalar givetvis mer om man tjänar mer. En förfärlig person. inget att fundera på. 

honom ska dumpa.det finns inget ditt/mitt i en kärleksrelation. Man har en relation för att man ska en enhet. 

jag och min särbo har inskrivet i ringarna. 

tillsammans starka. Och det är vi verkligen. 

• Anonym (Anno Nym.)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-24 12:21:44 följande:

Tack för alla svar, det var insiktsfullt. Jag tog upp det här med honom igårkväll och han blev väldigt arg. Han sa att han utbildat sig och jobbat hårt för att få en bra lön och då suger det att det blir såhär. ?Jag gör väl så då!!? sa han tillslut. Jag blir så ledsen att han inte känner att han VILL hjälpa mig. Jag känner mig som en börda för honom nu. 

Det var han som så gärna ville gifta sig snabbt och han vill ha barn mer än vad jag vill. Anledningen till att jag inte vill ha barn är bara någon magkänsla av att livet kommer bli väldigt stressigt för mig. Jag gör inprincip allt här hemma och måste be honom varje gång om han ska göra något. Han har väldigt många intressen och är han inte upptagen med dem så går han på quiz med sina kompisar. Han har liksom ingen tid över för hemmet alls. Vi umgås mest på helgerna men då orkar jag heller inte att vi bara ska städa och fixa då, så det blir att jag tar den biten i vardagen.

Sidospår från ämnet nu, men jag inser hur otrygg jag känner mig i det här förhållandet på flera plan. Tack igen för alla svar 

Hur gamla är ni?

• Anonym (Steff)

Om du någonsin får för dig att skaffa barn med denne där så se till att ha skriftligt avtal på hur ni ska lösa ekonomin under föräldraledighet och vab 

• Anonym (X)

Nej, försörjningen ligger inte på honom, de delar 50/50 på utgifterna, missade du det?

Anonym (Py) skrev 2025-05-25 09:09:36 följande:
    Fast hennes pengar räcker inte långt om han av någon anledning inte skulle kunna jobba en period. Det innebär att försörjningen ligger på honom. Och det kan kanske vara okej ett tag, men det blir slitsamt till slut. Men den erfarenheten jag har, skulle jag aldrig gå in i en relation där min partner inte kan bidra med halva våra livskostnader. Visst kan saker hända längs med vägen, men det får man ta ställning till då.

För mig är det också obegripligt hur man inte kan vilja bidra på likvärdiga villkor till hushållets ekonomi. På samma sätt är det obegripligt hur man kan vilja vara ekonomiskt beroende av en annan part. Utan sin man, hade TS kostnader varit betydligt högre. Hur hade det fugerat?
    Vad anser du vara likvärdiga villkor? TS betalar hälften. Ska hon betala mer?

Ja, hans kostnader hade också varit högre om han var ensam. TS har föreslagit billigare boende (men det passar honom inte), så hon skulle klara sig bättre än honom.
  • Anonym (Py)
    Anonym (X) skrev 2025-05-26 21:51:22 följande:

Nej, försörjningen ligger inte på honom, de delar 50/50 på utgifterna, missade du det?

Vad anser du vara likvärdiga villkor? TS betalar hälften. Ska hon betala mer?

Ja, hans kostnader hade också varit högre om han var ensam. TS har föreslagit billigare boende (men det passar honom inte), så hon skulle klara sig bättre än honom.
    Nu delar de 50/50. Men hon vill betala mindre. Utifrån detta berättar jag om mina erfarenheter av att vara den som dragit hushållets ekonomi mer eller mindre själv.  Mitt ex hade också CSN som ena inkomst under lång tid. Jag förstår att TS man inte vill.
  • Anonym (X)
    Anonym (Py) skrev 2025-05-26 22:11:25 följande:
    Nu delar de 50/50. Men hon vill betala mindre. Utifrån detta berättar jag om mina erfarenheter av att vara den som dragit hushållets ekonomi mer eller mindre själv.  Mitt ex hade också CSN som ena inkomst under lång tid. Jag förstår att TS man inte vill.
    Då får man anpassa livet därefter, som att bo billigare. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (X) skrev 2025-05-27 14:50:07 följande:
    Då får man anpassa livet därefter, som att bo billigare. 
    Det kan man absolut göra. Å andra sidan, när man har pluggat och kämpat för att nå en bra lön, känns det kanske inte så jädra skoj att behöva leva fattigt och bo i en skokartong för att den andre parten inte har råd. Att behöva vänta med resor, upplevelse och familjebildande. Jag tror i grunden att många relationer med den här typen av skillnader spricker. Inte för att folk är elaka eller snåla, utan för att skillnaderna blir för stora. 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Py) skrev 2025-05-27 14:56:43 följande:
    Det kan man absolut göra. Å andra sidan, när man har pluggat och kämpat för att nå en bra lön, känns det kanske inte så jädra skoj att behöva leva fattigt och bo i en skokartong för att den andre parten inte har råd. Att behöva vänta med resor, upplevelse och familjebildande. Jag tror i grunden att många relationer med den här typen av skillnader spricker. Inte för att folk är elaka eller snåla, utan för att skillnaderna blir för stora. 
    Fast då kanske man inte var så jäkla kär ändå om man väljer att separera/ skilja sig pga ojämn inkomst?! 
    Inte konstigt kanske att det finns så många singelhushåll ifall den enskilda inkomsten bär tyngre i slutändan?

Sorgligt.
  • Anonym (Drömmen om en kollega)

Mitt ex tjänade dubbelt så mycket men tyckte ändå att jag skulle betala mer än henne på de fasta kostnaderna för att jag hade lägre levnadskostnader än henne. 

Hon fick närmare 1 mille på ett år innan skatt och jag 400, nu har hon barn osv men jag kan någonstans tycka att det mest rättvisa är att dela 50/50.

Varför ska den ena straffas?

Ni som säger att man är snål, hur hade den andra klarat sig om den bodde själv? 

• Anonym (Hallå)

När man har gift sig så har man delad ekonomi! Som vuxna bör ni sätta er ner och skriva upp inkomster och utgifter. Självklart kan du inte förväntas betala något du inte har råd till som hämtmat. Han låter inte vuxen som köper till sig själv.

• Anonym (Py)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-05-27 16:04:18 följande:
    Fast då kanske man inte var så jäkla kär ändå om man väljer att separera/ skilja sig pga ojämn inkomst?! 
    Inte konstigt kanske att det finns så många singelhushåll ifall den enskilda inkomsten bär tyngre i slutändan?

Sorgligt.
    För mig försvann kärleken när jag var den som drev hela hushållets ekonomi och inte hade möjlighet att göra saker som jag hade jobbat och slitit för att kunna göra. När vi reste, betalade jag för två. När vi åt på restaurang, betalade jag för två. Jag närde en dröm om att få göra något annat, inte jobba med mitt lönearbete under en period och istället lägga den tiden på något jag längtat efter att göra i stora delar av mitt liv. Men det kunde jag inte, för min inkomst behövdes alldeles för mycket. När jag ramlade och bröt armen, var jag stressad över hur mycket värre det hade kunnat gå och vad det skulle innebära för vår ekonomi.

Du kan kalla det sorgligt om du vill. Själv tycker jag att det är sorgligt med människor som så svårligen kan sätta sig in i andra situationer.
  • Anonym (qwerty)

Är ni gifta har han försörjningsplikt. Så det är bara att chilla. 
    Låt han stå för räkningarna.

• Anonym (Anno Nym.)
    Anonym (Py) skrev 2025-05-29 21:09:08 följande:
    För mig försvann kärleken när jag var den som drev hela hushållets ekonomi och inte hade möjlighet att göra saker som jag hade jobbat och slitit för att kunna göra. När vi reste, betalade jag för två. När vi åt på restaurang, betalade jag för två. Jag närde en dröm om att få göra något annat, inte jobba med mitt lönearbete under en period och istället lägga den tiden på något jag längtat efter att göra i stora delar av mitt liv. Men det kunde jag inte, för min inkomst behövdes alldeles för mycket. När jag ramlade och bröt armen, var jag stressad över hur mycket värre det hade kunnat gå och vad det skulle innebära för vår ekonomi.

Du kan kalla det sorgligt om du vill. Själv tycker jag att det är sorgligt med människor som så svårligen kan sätta sig in i andra situationer.
    Du beskriver det rätt bra hur man "straffas" att vara den som driver det hela ekonomiskt.
Svar på tråden Han tjänar dubbelt så mkt