• Anonym (Funderar)

Hur skolar man in ett äldre barn på förskola?

Femåringen behöver byta förskola efter sommaren eftersom den gamla stängt. Vi har ännu inte fått all information och den nya förskolans planering är inte klar än. Jag behöver däremot prata med jobbet om jag blir borta så sent.

Hur brukar man skola in äldre barn? För mitt barn blir det bara förvirrande och konstigt om han ska gå på samma typ av inskolning som när han började förskolan som liten. Jag tänkte lämna honom där redan första dagen, men det kanske man inte får?

Brukar man vara mer flexibel med äldre barn, eller ska han gå ett par timmar per dag med förälder och lämnas ensam först fjärde dagen? Hade barnet varit ett par dagar yngre hade han börjat skolan och där finns ingen inskolning. Hos oss lämnar man barnen och går. Något som mitt barn varit väldigt taggad på.

• Svar på tråden Hur skolar man in ett äldre barn på förskola?
  • Anonym (olika)

Vi skolade in äldsta barnet på förskola när hon var 4,5. Hon hade aldrig gått förskola, vi hade just flyttat (tillbaka för min del) till Svergie. Hon är allmänt ganska blyg och introvert och var ovan vid större grupper på hyfsat liten yta, så det tog hela första veckan med en av oss föräldrar där, men måndagen efter var hon ok med en halv dag ensam och på tisdagen gick on fullt.

När vår lilla var i samma ålder stängde förskolan för renovering och barnen delades ut i förskolorna runtomkring. Hon behövde ingen inskolning alls, det blev en halv dag första dagen mer för föräldrarnas skull. Det var både kända barn och känd personal från den gamla förskolan på den nya så det behövdes inte.

Det kanske är lite det de väntar på i nya förskolan, TS? Att se hur många barn från gamla förskolan som kommer dit? Då kan det vara lättare att lista ut hur mycket tid barnen behöver i inskolning.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (olika) skrev 2025-05-24 16:55:46 följande:

Vi skolade in äldsta barnet på förskola när hon var 4,5. Hon hade aldrig gått förskola, vi hade just flyttat (tillbaka för min del) till Svergie. Hon är allmänt ganska blyg och introvert och var ovan vid större grupper på hyfsat liten yta, så det tog hela första veckan med en av oss föräldrar där, men måndagen efter var hon ok med en halv dag ensam och på tisdagen gick on fullt.

När vår lilla var i samma ålder stängde förskolan för renovering och barnen delades ut i förskolorna runtomkring. Hon behövde ingen inskolning alls, det blev en halv dag första dagen mer för föräldrarnas skull. Det var både kända barn och känd personal från den gamla förskolan på den nya så det behövdes inte.

Det kanske är lite det de väntar på i nya förskolan, TS? Att se hur många barn från gamla förskolan som kommer dit? Då kan det vara lättare att lista ut hur mycket tid barnen behöver i inskolning.

Att mitt barn är redo för att lämnas ensam första dagen, oavsett antal kompisar (egentligen ingen kompis som går dit, men några barn från samma förskola) är jag inte det minsta osäker på. Det jag egentligen undrar är om förskolan planerar inskolningen utefter att barnen bara går vissa inskolningstider? Att det liksom inte går att lämna barnet eftersom personalen är upptagna med inskolning.
  • Cartjan1

Jag fick skola in mina vid 4 och 5 års ålder då deras gamla förskola la ner. Den inskolningen var inte som när de var små utan först fick vi komma på besök ett par dagar innan de skulle starta och sedan var jag med första timmen första dagen och sedan lämnade jag men skulle vara tillgänglig (alltså inte fast på jobb). De gick 8-14 de första tre dagarna och då skulle vi ha möjlighet att snabbt komma ifall de behövde - om något inte fungerade så antar jag att inskolningen skulle ha justeras.

• Anonym (Jane)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-24 15:59:15 följande:
    Det finns inte möjlighet att köra fullt redan dag två?
    Jag förstår inte. Varför är du så ivrig att lämna sonen så fort? En eller två dagar mer eller mindre spelar väl ingen roll?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-24 16:54:56 följande:
    Det är lite stressande då det är för sent att ta ut föräldradagar och semestrar redan är satta. Därför söker jag svar från sådana som kanske varit med om det eller skolat in femåringar som pedagoger. 
    Men barnet har väl en pappa som också kan närvara?

Det är ju bara att berätta för arbetet att du, eller pappan eller båda om ni delar på det,  behöver vara ledig några dagar under inskolningen, du/ni har ju lång framförhållning om du berättar redan nu. 

Tycker du en alldeles för stor affär av detta. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:12:13 följande:
    Jag förstår inte. Varför är du så ivrig att lämna sonen så fort? En eller två dagar mer eller mindre spelar väl ingen roll?

För att min son inte vill att jag hänger med och för att jag inte längre kan ansöka om föräldraledigt och semestrar är satta. Att ta ledig någon dag eller så kan jag göra, men inte en vecka eller två.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:15:02 följande:
    Men barnet har väl en pappa som också kan närvara?

Det är ju bara att berätta för arbetet att du, eller pappan eller båda om ni delar på det,  behöver vara ledig några dagar under inskolningen, du/ni har ju lång framförhållning om du berättar redan nu. 

Tycker du en alldeles för stor affär av detta. 
    Tyvärr kan inte pappan närvara just då. Och min arbetsgivare kräver att jag söker föräldraledig fyra månader innan och det är tyvärr kortare tid än så. 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-25 13:17:57 följande:

För att min son inte vill att jag hänger med och för att jag inte längre kan ansöka om föräldraledigt och semestrar är satta. Att ta ledig någon dag eller så kan jag göra, men inte en vecka eller två.
    Har någon sagt att det ska vara så länge då? Och ni är väl två föräldrar, så några dagar var kan ni ta. 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:29:13 följande:
    Har någon sagt att det ska vara så länge då? Och ni är väl två föräldrar, så några dagar var kan ni ta. 
    Såg ditt svar om pappan nu. Konstigt, ingen av er tycks vilja prioritera inskolningen. Du får väl ta tjänstledigt då, om du inte kan fixa det på annat sätt.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:29:13 följande:
    Det är ju därför jag frågar här. Förskolan svarar inte på någonting innan de haft sin planeringsdag. Jag utgår därför från det jag kan  om  inskolning och frågar ju efter erfarenhet, från föräldrar och personal som skolat in så stora barn som gått på förskola i många år. Och som jag skrev, pappan kan tyvärr inte närvara vid den tidpunkt vi fått för inskolningen.
  • Anonym (Funderar)
    Cartjan1 skrev 2025-05-25 11:34:05 följande:

Jag fick skola in mina vid 4 och 5 års ålder då deras gamla förskola la ner. Den inskolningen var inte som när de var små utan först fick vi komma på besök ett par dagar innan de skulle starta och sedan var jag med första timmen första dagen och sedan lämnade jag men skulle vara tillgänglig (alltså inte fast på jobb). De gick 8-14 de första tre dagarna och då skulle vi ha möjlighet att snabbt komma ifall de behövde - om något inte fungerade så antar jag att inskolningen skulle ha justeras.

Hemifrån kan jag jobba, så det hade ju funkat bra, med något längre dagar bara. Jag får hoppas att det kommer att se ut så
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:31:16 följande:
    Såg ditt svar om pappan nu. Konstigt, ingen av er tycks vilja prioritera inskolningen. Du får väl ta tjänstledigt då, om du inte kan fixa det på annat sätt.
    Prioritera? Vi fick precis besked om att vi måste byta förskola. Långt efter att semestrar och konferenser bestämts. Vår plan var att ge vårt barn långledig sommar och sen återgå till ordinarie förskola, men det går ju inte eftersom de stänger.

I värsta fall får en morförälder rycka in och skola in.
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-25 13:31:18 följande:
    Det är ju därför jag frågar här. Förskolan svarar inte på någonting innan de haft sin planeringsdag. Jag utgår därför från det jag kan  om  inskolning och frågar ju efter erfarenhet, från föräldrar och personal som skolat in så stora barn som gått på förskola i många år. Och som jag skrev, pappan kan tyvärr inte närvara vid den tidpunkt vi fått för inskolningen.
    Om som du läst så är det lite olika på olika förskolor. Ingen här vet hur det ser ut på just er förskola. Men att det ska vara som när man skolar in ett litet barn är det med största sannolikhet inte. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:34:10 följande:
    Om som du läst så är det lite olika på olika förskolor. Ingen här vet hur det ser ut på just er förskola. Men att det ska vara som när man skolar in ett litet barn är det med största sannolikhet inte. 
    Jag tänker ändå att människor som gjort det, antingen som föräldrar eller som pedagoger, sannolikt har mer erfarenhet än jag som bara skolat in små barn som aldrig tidigare gått på förskola.
  • Anonym (d)
    Anonym (Jane) skrev 2025-05-25 13:34:10 följande:
    Det är precis vad TS efterfrågar... erfarenheter
  • Oah

Jag skolade in dåvarande 4åringen på ny förskola då hans gamla också lades ner. Var med första dagen som var mer ett besök, på ca 2h. Fyllde i papper och sonen lekte och bekantade sig med lokalerna. Dag 2 och 3 lämnade jag en liten stund. I h första gången och lite längre andra. Dag 4 och 5 var han själv, men lite kortare dagar. Vecka 2 gick han ordinarie schema.

• Anonym (Funderar)
    Oah skrev 2025-05-25 20:28:20 följande:

Jag skolade in dåvarande 4åringen på ny förskola då hans gamla också lades ner. Var med första dagen som var mer ett besök, på ca 2h. Fyllde i papper och sonen lekte och bekantade sig med lokalerna. Dag 2 och 3 lämnade jag en liten stund. I h första gången och lite längre andra. Dag 4 och 5 var han själv, men lite kortare dagar. Vecka 2 gick han ordinarie schema.

Fanns det flexibilitet att göra som man ?vill?? Det låter i praktiken som inskolningen när barnen var små. 
Svar på tråden Hur skolar man in ett äldre barn på förskola?