• Anonym (Funderar)

Hur skolar man in ett äldre barn på förskola?

Femåringen behöver byta förskola efter sommaren eftersom den gamla stängt. Vi har ännu inte fått all information och den nya förskolans planering är inte klar än. Jag behöver däremot prata med jobbet om jag blir borta så sent.

Hur brukar man skola in äldre barn? För mitt barn blir det bara förvirrande och konstigt om han ska gå på samma typ av inskolning som när han började förskolan som liten. Jag tänkte lämna honom där redan första dagen, men det kanske man inte får?

Brukar man vara mer flexibel med äldre barn, eller ska han gå ett par timmar per dag med förälder och lämnas ensam först fjärde dagen? Hade barnet varit ett par dagar yngre hade han börjat skolan och där finns ingen inskolning. Hos oss lämnar man barnen och går. Något som mitt barn varit väldigt taggad på.

• Svar på tråden Hur skolar man in ett äldre barn på förskola?
  • Grässtrå77

Beror ju helt på barnet skulle jag säga. Men om ni har ett barn som är taggad på att vara där ensam så gissar jag att det räcker med ett kort gemensamt besök antingen innan eller på morgonen.

Om du vet vilken förskola han ska börja på kan du väl ta kontakt med den för att höra generellt kring inskolningar för äldre barn.

• Anonym (Funderar)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-24 09:14:18 följande:

Beror ju helt på barnet skulle jag säga. Men om ni har ett barn som är taggad på att vara där ensam så gissar jag att det räcker med ett kort gemensamt besök antingen innan eller på morgonen.

Om du vet vilken förskola han ska börja på kan du väl ta kontakt med den för att höra generellt kring inskolningar för äldre barn.

Vi har varit kontakt med förskolan, men de säger ingenting förrän allt är klart med alla antagningar. Och min arbetsplats är så klart nyfiken på hur jag ska jobba efter sommaren

Men det brukar finnas flexibilitet? Jag har bara skolat in små barn och då har det varit benhårt med att man ska följa schemat eftersom många barn ska skolas in och man behövt hålla på schemat av den anledningen.
  • Grässtrå77

På vår förskola har de inte varit benhårda kring inskolningen utan de har varit flexibla utifrån barnens behov.

Vid en inskolning fick jag vara kvar i två veckor eftersom mitt barn inte ville bli lämnad, med ett annat barn var jag med i en dag och sen gick jag hem och hade jour från soffan😀

• Anonym (Funderar)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-24 10:05:08 följande:

På vår förskola har de inte varit benhårda kring inskolningen utan de har varit flexibla utifrån barnens behov.

Vid en inskolning fick jag vara kvar i två veckor eftersom mitt barn inte ville bli lämnad, med ett annat barn var jag med i en dag och sen gick jag hem och hade jour från soffan😀

Vi får hoppas på flexibilitet då. Barnet kommer inte uppskatta att gå halvdagar och ha mig i hasorna 😅
  • lövet2

På "mitt" dagis har vi skolat in många 4-5-åringar. Första dagen brukar det bara vara ett par timmar och föräldern är kvar. Då passar vi på att utbyta information, kolla jobbtider och allergier bl a. Nästa dag avgör föräldern och barnet om föräldern ska stanna eller inte. Då blir det en halvdag. I bästa fall kör vi för fullt från 3:e dagen, men det går förstås inte med alla barn. För en del tar det längre tid.

• Anonym (Funderar)
    lövet2 skrev 2025-05-24 15:46:04 följande:

På "mitt" dagis har vi skolat in många 4-5-åringar. Första dagen brukar det bara vara ett par timmar och föräldern är kvar. Då passar vi på att utbyta information, kolla jobbtider och allergier bl a. Nästa dag avgör föräldern och barnet om föräldern ska stanna eller inte. Då blir det en halvdag. I bästa fall kör vi för fullt från 3:e dagen, men det går förstås inte med alla barn. För en del tar det längre tid.

Det finns inte möjlighet att köra fullt redan dag två?
  • Nässelfjärilen

Beror helt på barnet. 

Vi utgår alltid från barnet och deras behov. Vissa barn, som gått på förskola innan, klarar sig med en kort inskolning medan andra har krävt upp till två veckor. Det beror helt enkelt på barnet.  

Du får ha i åtanke att ditt barn ska börja i en helt ny miljö; med helt nya barn och pedagoger. Hur ditt barn reagerar på det vet man inte först förrän inskolningen är i gång. 

• Anonym (Funderar)
    Nässelfjärilen skrev 2025-05-24 16:44:11 följande:

Beror helt på barnet. 

Vi utgår alltid från barnet och deras behov. Vissa barn, som gått på förskola innan, klarar sig med en kort inskolning medan andra har krävt upp till två veckor. Det beror helt enkelt på barnet.  

Du får ha i åtanke att ditt barn ska börja i en helt ny miljö; med helt nya barn och pedagoger. Hur ditt barn reagerar på det vet man inte först förrän inskolningen är i gång. 

Som jag skriver, hade barnet varit ett par dagar äldre, hade det varit skola som gällde och där finns ingen inskolning hos oss. Jag känner också mitt barn och min närvaro skapar mer osäkerhet i sådana här situationer. Helt nytt blir det inte heller. Några kamrater från gamla förskolan följer med till den nya. 
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-24 16:47:46 följande:
    Som jag skriver, hade barnet varit ett par dagar äldre, hade det varit skola som gällde och där finns ingen inskolning hos oss. Jag känner också mitt barn och min närvaro skapar mer osäkerhet i sådana här situationer. Helt nytt blir det inte heller. Några kamrater från gamla förskolan följer med till den nya. 
    Du får helt enkelt vänta på förskolan och sedan utgå från deras rutiner och regler. Det är ingen här som kommer kunna ge dig svar eller direktiv. Vi kommer endast kunnat ge dig svar utifrån hur vi jobbar och det gör ju inte direkt så att du kan ge svar till ditt jobb. 

Du får helt enkelt vänta på svar från förskolan och sedan ringa och diskutera inskolningen med dem. Tråkigt att de inte kan ge dig svar än men de har ju också angett orsak.
  • Anonym (Funderar)
    Nässelfjärilen skrev 2025-05-24 16:51:23 följande:
    Du får helt enkelt vänta på förskolan och sedan utgå från deras rutiner och regler. Det är ingen här som kommer kunna ge dig svar eller direktiv. Vi kommer endast kunnat ge dig svar utifrån hur vi jobbar och det gör ju inte direkt så att du kan ge svar till ditt jobb. 

Du får helt enkelt vänta på svar från förskolan och sedan ringa och diskutera inskolningen med dem. Tråkigt att de inte kan ge dig svar än men de har ju också angett orsak.
    Det är lite stressande då det är för sent att ta ut föräldradagar och semestrar redan är satta. Därför söker jag svar från sådana som kanske varit med om det eller skolat in femåringar som pedagoger. 
Svar på tråden Hur skolar man in ett äldre barn på förskola?