• Anonym (Ts)

Kalasinbjudningar

Min son fyller snart 7 år och vill ha kalas. Han leker med nästan alla barn i klassen förutom en pojke som är utåtagerande, skriker och bråkar med både sonen och andra barn i klassen(sonen har berättat samt sett en del med mina egna ögon). Sonen vill självklart inte bjuda denna pojke och helt ärligt har jag ingen större lust heller att få hemmet eller kalasupplevelsen förstört av ett barn. 
    samtidigt kan man ju inte bjuda hela klassen och exkludera ett barn, känns ju jätteelakt. Kan inte heller kräva att föräldrarna till pojken stannar på kalaset och håller ordning på honom. Hur ska man tänka? 

Att bara bjuda pojkarna är inget alternativ då det stökiga barnet är en pojke.

• Svar på tråden Kalasinbjudningar
  • Anonym (sköldmö)
    Spucks skrev 2025-05-25 18:17:10 följande:
    Du får hoppas att dina barn inte träffa på många människor som är lika elaka skitstövlar som du.
    Jag hoppas att Anonym inte menar att h*n skulle bjuda hela klassen utom pojken. Det hoppas jag verkligen inte.

Finns det fortfarande sådana föräldrar? 

Man får välja. Antingen bara ett mindre antal från klassen, eller också alla. 

I TS sits hade jag föredragit ett mindre kalas. Men vill sonen bjuda så många som möjligt, och TS känner att hon pallar ett stort kalas med ett utåtagerande barn, kan det ju funka om barnets förälder är med.
  • Anonym (R)

Självklart kan du kräva det av föräldrarna. Ring dem. Och om de inte har tillräckligt med koll under kalaset får dom gå hem.

• Anonym (Emma)

Jag skulle helt enkelt säga att barnet tyvärr behöver begränsa sig till ett antal barn. då är ju problemet löst. Hade inte bjudit bråkstaken . Inte helt säkert att en förälder kan ha kontroll på honom heller.

• Alessia

Bjuda en hel lågstadieklass på födelsedagskalas har jag gjort en gång (äldsta barnet) och det gjorde jag aldrig mer om. Det kalaset kändes som ett upplopp i behov av ridande polis    Jag lärde mig av misstaget och i fortsättningen fick mina barn välja 7 kamrater till kalaset. Då blev det hanterbart. Mina barn är alla födda under den kalla årstiden så tyvärr inga roliga lekar i trädgården.Då kan man kanske ha fler barn på kalaset. Vi gjorde fina inbjudningskort som lades i brevlådan eller postades. Vi skrev att ingen present fick kosta över tio kronor och detta mottogs med entusiasm av alla föräldrar. Det kom roliga presenter minns jag:
    Tuggummin i alla färger och smaker, kul sugrör med fjärilar som vecklade ut sig, ett par fina broderade märken att sy på ryggsäcken  m m Det var verkligen påhittiga prylar.

• Anonym (Tyra)
    Alessia skrev 2025-05-25 21:27:14 följande:

Bjuda en hel lågstadieklass på födelsedagskalas har jag gjort en gång (äldsta barnet) och det gjorde jag aldrig mer om. Det kalaset kändes som ett upplopp i behov av ridande polis    Jag lärde mig av misstaget och i fortsättningen fick mina barn välja 7 kamrater till kalaset. Då blev det hanterbart. Mina barn är alla födda under den kalla årstiden så tyvärr inga roliga lekar i trädgården.Då kan man kanske ha fler barn på kalaset. Vi gjorde fina inbjudningskort som lades i brevlådan eller postades. Vi skrev att ingen present fick kosta över tio kronor och detta mottogs med entusiasm av alla föräldrar. Det kom roliga presenter minns jag:
    Tuggummin i alla färger och smaker, kul sugrör med fjärilar som vecklade ut sig, ett par fina broderade märken att sy på ryggsäcken  m m Det var verkligen påhittiga prylar.

Vi har varit i en gympasal när hela klassen bjudits. Som du skriver, att ha en hel skolklass hemma verkar bara hemskt.  I gympasal och hela tiden vuxenledda lekar - då funkar det bra. 
  • Anonym (Bestäm antal)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-25 19:00:29 följande:
    Jag hoppas att Anonym inte menar att h*n skulle bjuda hela klassen utom pojken. Det hoppas jag verkligen inte.

Finns det fortfarande sådana föräldrar? 

Man får välja. Antingen bara ett mindre antal från klassen, eller också alla. 

I TS sits hade jag föredragit ett mindre kalas. Men vill sonen bjuda så många som möjligt, och TS känner att hon pallar ett stort kalas med ett utåtagerande barn, kan det ju funka om barnets förälder är med.
    Jo, det var sannolikt exakt just det som Anonym menade med sitt inlägg och hur det formulerades.
  • Anonym (sköldmö)

Vi har inte heller plats för 20-30 barn. Har hus med trädgård, men inte så stort. Våra barn (tvillingar) har fått bjuda 5 kompisar var. 10 barngäster (12 barn med våra barn), är hanterbart. De fyller ganska tidigt på hösten, så har man tur med vädret kan man vara både ute och inne.

Däremot har jag varit med på kalas dit våra barn har bjudits, där hela klassen har varit inbjuden. Jag har inte varit med för att våra barn är utagerade eller ovanligt jobbiga, utan för att hjälpa till. Det funkar om man är flera vuxna samt har tillräckligt stort. (Hem eller lokal).

Men ett mindre kalas kan bli precis lika bra! 

• intedittfel

Hej. Ett alternativ är att du bjuder helaklassen  och föräldrarna och har kalaset ute i en park med fri lek. Bjud på något enkelt som grillad korv varm choklad med marsmalows i. 

• Anonym (Kalas är inget experiment)

Varför envisas folk med att bjuda bråkstakar eller barn på kalas för att de inte ska känna sig utanför ?
    Det finns inget som säger att barnen blir vänner bara för att de går på kalas. Är det inte även synd om barnen som bara blir bjudna för att man tycker synd om dem? ' Du blev bara bjuden för att ingen annan bjuder dig" det blir ju fel det med.
    Du kan bjuda hela klassen om du låter barnet komma en timme innan de andra barnen kommer. Föräldrarna kan stanna en stund.

Om barnet är utåtriktad så kan många barn, förväntningar, lek m.m bli för mycket och barnet får en mental breakdown av alla intryck och stimmiga barn.
    Såg en youtube video där rn prrson bjöd in ett nof barn innan kalaset började och det gick bra. När de qndra barnen kom så åkte barnet hem. Mamman till barnet var jätte glad då de kunde komms tidigare.

Ett alternativ är om du hör med föräldrarna om ni kan ses i en park och se hur era barn funkar utan andra barn.om det inte funkar alls så funkar det inte med kalas för det barnet.

Ja det är stavfel, sitter på mobilen.

• fornminne
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-26 08:46:01 följande:

Vi har inte heller plats för 20-30 barn. Har hus med trädgård, men inte så stort. Våra barn (tvillingar) har fått bjuda 5 kompisar var. 10 barngäster (12 barn med våra barn), är hanterbart. De fyller ganska tidigt på hösten, så har man tur med vädret kan man vara både ute och inne.

Däremot har jag varit med på kalas dit våra barn har bjudits, där hela klassen har varit inbjuden. Jag har inte varit med för att våra barn är utagerade eller ovanligt jobbiga, utan för att hjälpa till. Det funkar om man är flera vuxna samt har tillräckligt stort. (Hem eller lokal).

Men ett mindre kalas kan bli precis lika bra! 

10 klasskompisar är ändå ganska mycket. Nästan halva klassen? Det blir väl det med era barn.
  • Anonym (sköldmö)
    fornminne skrev 2025-05-27 10:23:18 följande:
    10 klasskompisar är ändå ganska mycket. Nästan halva klassen? Det blir väl det med era barn.
    De bjuder inte bara klasskompisar. Max 8 från klassen. 4 var, men det brukar bli något färre, för de har delvis gemensamma kompisar. I övrigt brukar några grannbarn bjudas in.

Hittills har vi bara bjudit barn som våra barn VILL bjuda och leker med. Vi har inte bjudit någon bara för att vara snälla, bråkstake eller ej.

Rätt eller fel? Det kan man ha olika åsikter om, men vi har som sagt inte plats för så många och det är våra barns dag. Deras kalas. 

Men vi skulle aldrig bjuda alla i klassen utom några få. Jag fattar inte hur man kan göra så.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2025-05-25 15:00:04 följande:
    Kalasinbjudningar

Min son fyller snart 7 år och vill ha kalas. Han leker med nästan alla barn i klassen förutom en pojke som är utåtagerande, skriker och bråkar med både sonen och andra barn i klassen(sonen har berättat samt sett en del med mina egna ögon). Sonen vill självklart inte bjuda denna pojke och helt ärligt har jag ingen större lust heller att få hemmet eller kalasupplevelsen förstört av ett barn. 
    samtidigt kan man ju inte bjuda hela klassen och exkludera ett barn, känns ju jätteelakt. Kan inte heller kräva att föräldrarna till pojken stannar på kalaset och håller ordning på honom. Hur ska man tänka? 

Jo du kan visst kräva av den stökiga pojkens föräldrar att de stannar och är med. Det är ju ditt hem. Säg bara att du vill ha fler föräldrar på plats och de vet säkerligen med sig att deras bar är stökigt och förstår varför.
  • Anonym (S)

Din son bestämmer, det är hans dag! Fattar inte hur människor kan tycka att man ska offra sitt eget barns välmående för en jävelunge! Har man inte uppfostrat sin telning så blir det inga kalas, svårare är det inte! Har själv tillbringat många födelsedagskalas gråtande i garderoben för att morsan var så jääääävla präktig bull-mamma och tog in stans alla lösa snorungar som vände uppåner på hela huset. Hur hade ni gjort om det varit vuxna? Bjudit in folk ni avskyr och som ni vet kommer förstöra hela tillvaron? Näe, antagligen inte, så varför utsätta stackars barnen för det??

• Anonym (Nick)
    Anonym (Ts) skrev 2025-05-25 15:00:04 följande:
    Kalasinbjudningar

Bjud alla utom den stökiga pojken men lämna inbjudningarna utanför skolan. Enkelt.

Man ska inte lära barn att det är ok att vara elaka mot dem. Är någon det ska de exkluderas.
  • Anonym (mammaAdhd)

Jag har en sexåring son med adhd, och att han ska bli ensamt exkluderar är min värsta mardröm. 

Många barn som är utåtagerande i skolan är det också ofta pga just skolan. Det är höga krav på att hålla koncentration och sitta still som för någon som inte klarar av det kan bli enormt frustrerande och ångestframkallande. Ett kalas är ofta mest associerat med lek och skoj. och givetvis kan du fråga föräldrarna om de kan stanna! de blir förmodligen bara extremt glada att någon vill ge deras barn en chans att vara barn.

Svar på tråden Kalasinbjudningar