• Gullvivor

Manlig läkare som sätter igång förlossningen?

Har fått en tid på förlossningen för en induktionsbedömning (fjärde barnet men första där jag önskat igångsättning).

Nu till själva problemet, tydligen har jag missat helt (om jag inte är helt ute och cyklar nu) att det är läkaren (man) och inte barnmorskan (oftast kvinna) som gör undersökningarna för att besluta om man ska sättas igång just den dagen och även sätter igång förlossningen.

Tänkte därför att jag frågar här innan jag kontaktar mottagningen och frågar efter en kvinna om det är så att läkaren utför allt. Eller jag kommer ju kontakta dem oavsett för säkerhetsskull, men vill ha lite kött på benen innan jag gör det. Skulle därför uppskatta svar av er som varit med om detta.

Ni som fått tid till igångsättning hos en läkare, är det läkaren som gjort undersökningarna på er? Och när igångsättningen startats med t.ex ballong eller hål på fosterhinnorna, har det varit läkaren då som gjort det eller en barnmorska?
  • Svar på tråden Manlig läkare som sätter igång förlossningen?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (456789) skrev 2025-06-03 17:38:13 följande:
    Du gör ett bra jobb med att misskreditera muslimer.
    Ja, det gör hon ibland. Vi ska inte glömma att de flesta muslimer faktiskt inte kräver viss vårdpersonal. Och att de flesta inte är extrema.
  • Anonym (Ja)
    Gullvivor skrev 2025-06-03 21:06:17 följande:
    Det står ju i ts, det är första gången jag ska träffa en läkare och bli igångsatt.
    Hur gjorde du sist då? Åkte in ett tag efter att vattnet gått och bara hoppats på att du skulle förlösas av ett kvinnligt team?

Vad hade din man gjort om han fått reda på i efterhand att manlig personal hjälpt dig att förlösas? 
  • Gullvivor
    Anonym (Ja) skrev 2025-06-04 05:48:12 följande:
    Ja, det gör hon ibland. Vi ska inte glömma att de flesta muslimer faktiskt inte kräver viss vårdpersonal. Och att de flesta inte är extrema.
    Det komiska är att jag inte nämnt Islam en enda gång i tråden, så är det verkligen jag som är duktig på att misskreditera muslimer eller ni som är experter på att vara fördomsfulla och islamofobiska? 
  • Gullvivor
    Anonym (Ja) skrev 2025-06-04 05:51:33 följande:
    Hur gjorde du sist då? Åkte in ett tag efter att vattnet gått och bara hoppats på att du skulle förlösas av ett kvinnligt team?

Vad hade din man gjort om han fått reda på i efterhand att manlig personal hjälpt dig att förlösas? 
    Ja, eftersom det knappast är vanligt att en man är barnmorska. Aldrig ens hört talas om någon man som arbetar som det, även fast jag vet att det förekommer.
    Och skulle det arbeta en manlig barnmorska just då så är han knappast ensam barnmorska på sjukhuset, då är det enkelt att be honom att inte vara närvarande under förlossningen.
  • Anonym (456789)
    Gullvivor skrev 2025-06-04 08:04:07 följande:
    Det komiska är att jag inte nämnt Islam en enda gång i tråden, så är det verkligen jag som är duktig på att misskreditera muslimer eller ni som är experter på att vara fördomsfulla och islamofobiska? 
    Du behöver inte nämna islam för att misskreditera. Det gör du ändå.
    Varenda liten fördom spär du på, och ger de islamofobiska vatten på sin kvarn
     Rejält.
    De är nog nöjda nu. 
    Är du inte säker på att det är ditt egentliga syfte med tråden?
  • Anonym (Ja)
    Gullvivor skrev 2025-06-04 08:04:07 följande:
    Det var en fråga jag svarade på för att försvara muslimer i allmänhet när någon skrev att du var bra på att misskreditera dem. Så att ingen ska tro felaktigt att alla är väldigt religiösa.
  • Gullvivor
    Anonym (456789) skrev 2025-06-04 10:22:58 följande:
    Du behöver inte nämna islam för att misskreditera. Det gör du ändå.
    Varenda liten fördom spär du på, och ger de islamofobiska vatten på sin kvarn
     Rejält.
    De är nog nöjda nu. 
    Är du inte säker på att det är ditt egentliga syfte med tråden?
    Jag behöver inte nämna Islam nej, för ni kopplar allt till Islam ändå. Och jag kunde inte bry mig mindre om någon får sina fördomar bekräftade. 

Att det är så oerhört provocerande för en del att man inte vill bli vaginalt undersökt av en man under en så utsatt situation som en förlossning är knappast mitt problem. Tycker du själv att det är roligt så boka en tid hos en manlig gynekolog och ha så kul. Min kropp bestämmer JAG över.
  • Anonym (Elin)
    Gullvivor skrev 2025-06-04 10:38:18 följande:
    Jag behöver inte nämna Islam nej, för ni kopplar allt till Islam ändå. Och jag kunde inte bry mig mindre om någon får sina fördomar bekräftade. 

Att det är så oerhört provocerande för en del att man inte vill bli vaginalt undersökt av en man under en så utsatt situation som en förlossning är knappast mitt problem. Tycker du själv att det är roligt så boka en tid hos en manlig gynekolog och ha så kul. Min kropp bestämmer JAG över.
    Jag måste gå på  kontroll på gyn en gång om året och det är alltid olika gynekologer, har varit både manliga och kvinnliga och för mig kvittar det, det är lika otrevligt vilket som. Det finns väl ingen som tycker det är en jättetrevlig undersökning. Men är man rädd om livet så är det ju värt det alla gånger. Och det är ju över på fem minuter liksom. 
  • Anonym (Annat)

Jag är en helt vanlig kvinna utan någon tro men jag har aldrig i mitt 50-åriga liv haft en manlig gyn och skulle säga nej tack till det. På min förlossning undanbad jag mig manliga läkare, allt flöt på bra så det blev heller ej aktuellt. Skulle det blivit akut under krystandet så visst, då hade jag väl inte skrikit nej men där jag har ett val så avböjer jag män i den regionen. Har faktiskt avböjt en väldigt ung manlig student att närvara vid en gynekologisk undersökning. Ingen ifrågasatte mig.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Elin) skrev 2025-06-04 10:50:18 följande:
    Jag måste gå på  kontroll på gyn en gång om året och det är alltid olika gynekologer, har varit både manliga och kvinnliga och för mig kvittar det, det är lika otrevligt vilket som. Det finns väl ingen som tycker det är en jättetrevlig undersökning. Men är man rädd om livet så är det ju värt det alla gånger. Och det är ju över på fem minuter liksom. 
    Och tilläggas ska att man alltid känner som i en utsatt situation när man ligger i en gynstol eller ska förlösas, man är väldigt utlämnad och jag tycker nog att det är viktigare att personalen är trevliga, vänliga och proffessionella. Det väger tyngre än vilket kön de har.
  • Anonym (456789)
    Gullvivor skrev 2025-06-04 10:38:18 följande:

Frågeställningen i din egen tråd är du egentligen inte intresserad av, då du redan visste vilka svar du skulle få.
    Du vill bekräfta de negativa föreställningar som finns om muslimer- och grattis, du lyckas!
    Du kommer naturligtvis inte att erkänna detta, det förstår nog de flesta som läser tråden. 
    ( Ett tips på vägen är också att sluta gissa könet på de som skriver enskilda svar.)
  • Gullvivor
    Anonym (Annat) skrev 2025-06-04 10:51:40 följande:

Jag är en helt vanlig kvinna utan någon tro men jag har aldrig i mitt 50-åriga liv haft en manlig gyn och skulle säga nej tack till det. På min förlossning undanbad jag mig manliga läkare, allt flöt på bra så det blev heller ej aktuellt. Skulle det blivit akut under krystandet så visst, då hade jag väl inte skrikit nej men där jag har ett val så avböjer jag män i den regionen. Har faktiskt avböjt en väldigt ung manlig student att närvara vid en gynekologisk undersökning. Ingen ifrågasatte mig.

Ingen ifrågasatte för att det inte är något ovanligt eller konstigt att föredra kvinnor när det gäller gyn/förlossning.. Det är bara på familjeliv allting ska förstoras upp av människor som inte har något bättre för sig. 
  • Anonym (Ano)

Blir så arg på ditt lågbegåvade inlägg.
    Acceptera vården som den är och det som erbjuds dig eller föd hemma din könsrasist.

Svar på tråden Manlig läkare som sätter igång förlossningen?