• Joza75

Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med

Hallo. Har 3 vuxna barn varav min äldsta skall go ur högskolan snart. Barnens mamma tillika mitt ex och jag är skilda sedan länge och av en slump så träffade jag mitt livs kvinna i tvättstugan på vårt lägenhetshus. Vi lever ihop och är förlovade sedan 1 år. Nu skall dottern ta student från en högskola där säkert mitt ex är med men som min sambo inte skulle ha problem med även om de aldrig setts och trots att vi bor på samma gård. Saken är nu att min dotter har varit väldigt tydlig med att hon inte vill att min sambo är med på studenten och jag står i dilemma. Borde man gå utan sambon eller vänligt men bestämt tacka nej att komma om inte min fästmö och sambo är inbjuden?

• Svar på tråden Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med
  • Anonym (Gör som dottern vill)

Gör som dottern vill. Anledningen till att dottern vill detta är ingen mening att grubbla på. Om det är viktigt för dottern som är i en känslig period i livet låt henne bestämma. Inget att bråka om. Dottern är tonåring hon vill ha dig nära men ändå långt ifrån. 

• AnnaSthlm

Det är hennes fest och hon bestämmer vem hon bjuder. Du bestämmer hur du förhåller dig till det. 
    Jag hade kommit till den officiella delen med en bukett, gratulerat hjärtligt och lämnat en kvart senare. 
    Sedan hade jag bjudit ut dottern på lunch och pratat om hur du vill ha det. Att sambon är ditt livskamrat och att du hoppas på att dottern vill lära känna henne. Sedan hade jag bjudit dottern på lunch hos mig och sambon. 

• Anonym (K)
    AnnaSthlm skrev 2025-06-10 23:31:02 följande:

Det är hennes fest och hon bestämmer vem hon bjuder. Du bestämmer hur du förhåller dig till det. 
    Jag hade kommit till den officiella delen med en bukett, gratulerat hjärtligt och lämnat en kvart senare. 
    Sedan hade jag bjudit ut dottern på lunch och pratat om hur du vill ha det. Att sambon är ditt livskamrat och att du hoppas på att dottern vill lära känna henne. Sedan hade jag bjudit dottern på lunch hos mig och sambon. 

Varför hade du lämnat efter en kvart? Jag hade sett till att dottern fått ett stöd från mig och hade stannat precis så länge som åstadkommit det.

Hur du vill ha det, jag hade i så fall diskuterat vad vi båda vill. Men jag hade istället fokuserat på att ha en trevligt lunch tillsammans utan att forcera en diskussion om sambon. Jag hade inte tvingat dottern till umgänge med sambon, hör om många som helt enkelt inte är särskilt intresserade av andras nya partners. Både föräldrar med vuxna barn och motsatt. Alla vill träffa sina egna släktingar men bara för att någon tycker att deras partner är bäst i världen så behöver nödvändigtsvis inte alla hålla med. Eller ens bry sig åt något håll.
  • Anonym (varför)
    Anonym (S) skrev 2025-05-29 21:51:07 följande:

Bra tråd! Nu vet jag att den generella synen är att bjuda svärfar men inte svärmor. Systern men inte hennes gubbe. Brorsans fru men inte brorsan. Två av sambons tre barn. Att det är helt och fullt fritt fram att enbart bjuda de människor man känner för och strunta i resten! Exakt en sån här tråd har jag letat efter länge som legaliserar att välja och vraka fritt vilka släktingar man ska bjuda! Aldrig mera en bjudning med faster då hon är fruktansvärt trälig, men hennes man är reko och hjärtligt välkommen! 

Om man inte ens vet att de tär en examen dottern tar, utan tror att det är studenten, så kanske relationen dem emellan inte är så god. Dottern bjuder säkert pappan av nåt slags plikt, men att även bjuda sambon blir för mycket plikt i förhållande till det trevliga. Nya sambon skulle ju säkert inte bjuda mannens dotter till nån av sina högtider, så varför ska hon tränga sig på den här tillställningen bara för att?
  • Jemp
    Sceffli skrev 2025-05-29 22:03:36 följande:

Låter som att det är seriöst mellan dig och sambon. Ta med sambon ändå till tillställningen och informera dottern om det innan. Du får säga till dottern att det bara inte funkar att lämna sambon hemma. Det är liksom inte schysst. Sen behöver din dotter inte älska din sambo, men det är ju inget alternativ att exkludera din sambo. 

Vilken hemsk plan. Klarar inte den vuxna sambon att vara själv hemma utan behöver följa med på en fest hon inte är välkommen? 

Då är det ju verkligen hon och pappan som är ouppfostrade.

• Anonym (varför)
    AnnaSthlm skrev 2025-06-10 23:31:02 följande:

Lämnat efter en kvart? Varför då? Klarar sig inte en vuxen partner ensam längre än så?
  • Anonym (Nn)

Gå på ditt barns examen oavsett, din kvinna får stå tillbaka, gör ingen grej av det. 

• Anonym (Kim)

Gör det som känns rätt för dottern. Din sambo får stanna hemma. 

Men? Har du kunnat prata med dottern och verkligen lyssna på henne om orsaken till varför hon inte vill att din fästmö ska komma. Nu måste reda ut det där. Inte till studenten men i närtid ändå. 

• Anonym (Kim)

Gör det som känns rätt för dottern. Din sambo får stanna hemma. 

Men? Har du kunnat prata med dottern och verkligen lyssna på henne om orsaken till varför hon inte vill att din fästmö ska komma. Nu måste reda ut det där. Inte till studenten men i närtid ändå. 

• Anonym (U)
    Anonym (Gör som dottern vill) skrev 2025-06-10 23:15:40 följande:
    Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med

Gör som dottern vill. Anledningen till att dottern vill detta är ingen mening att grubbla på. Om det är viktigt för dottern som är i en känslig period i livet låt henne bestämma. Inget att bråka om. Dottern är tonåring hon vill ha dig nära men ändå långt ifrån. 

Dottern är knappast tonåring utan vuxen eftersom hon tar examen från en högskola. 

Som vuxen bör man kunna agera därefter. 

Jobbigt när dottern får jobb och absolut inte vill jobba med Axel. Skan hon gå till chefen och be honom sparka Axel för att hon inte klarar av honom? Som vuxen får man ibland bita ihop. Det handlar om några timmar. 
  • molly50
    Sceffli skrev 2025-05-29 22:03:36 följande:

Låter som att det är seriöst mellan dig och sambon. Ta med sambon ändå till tillställningen och informera dottern om det innan. Du får säga till dottern att det bara inte funkar att lämna sambon hemma. Det är liksom inte schysst. Sen behöver din dotter inte älska din sambo, men det är ju inget alternativ att exkludera din sambo. 

Fast nu är ju detta en tillställning som handlar om en enskild person. Dvs TS dotters studentexamen. Inte t ex en högtid där man brukar fira med familjen och/eller vännerna.
    Då kan man inte bara bjuda in personer själv lite som man vill,utan då bestämmer dottern vilka hon vill ha där.
    Och jag är övertygad om att det funkar att lämna den vuxna sambon hemma den stunden det tar att fira dottern. Vi vet ju inte ens varför dottern inte har bjudit med sambon.
  • Anonym (varför)
    Anonym (U) skrev 2025-06-11 12:41:34 följande:
    Dottern är knappast tonåring utan vuxen eftersom hon tar examen från en högskola. 

Jobbigt när dottern får jobb och absolut inte vill jobba med Axel. Skan hon gå till chefen och be honom sparka Axel för att hon inte klarar av honom? Som vuxen får man ibland bita ihop. Det handlar om några timmar. 
    Det vi inte vet är hur relationen mellan pappa och dotter är. Och ifall dottern ens lärt känna pappans sambo. 

Privat umgänge på sin egen fest är inte att likställa med vem man måste kunna samarbeta med i jobb eller skola. 

Som vuxen kan även pappan bita ihop och vara utan sin sambo några timmar. Och den vuxna sambon kan bita ihop och klara sig ensam medan partnern går på en bjudning där hon inte ska vara med. 
  • Anonym (ABC)

Dottern är en vuxen människa och att medvetet utesluta pappans fästmö är ohövligt. Men för all del, vill hon att hon själv, eller hennes tillkommande ska uteslutas i fortsättningen så kör på det här. Som man ropar i skogen får man svar.

• Anonym (B)
    Anonym (ABC) skrev 2025-06-11 13:37:25 följande:

Dottern är en vuxen människa och att medvetet utesluta pappans fästmö är ohövligt. Men för all del, vill hon att hon själv, eller hennes tillkommande ska uteslutas i fortsättningen så kör på det här. Som man ropar i skogen får man svar.

"Hämnden" fungerar bara om TS bryr sig inte alls om att han träffar sin dotter i framtiden eller ej.

Och om han bryr sig så lite varför vill TS och hans nuvarande gå på examenfesten? 
    Hoppas de på gratis mat och dricka? 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (B) skrev 2025-06-11 14:07:07 följande:
    "Hämnden" fungerar bara om TS bryr sig inte alls om att han träffar sin dotter i framtiden eller ej.

Och om han bryr sig så lite varför vill TS och hans nuvarande gå på examenfesten? 
    Hoppas de på gratis mat och dricka? 
    Gratis mat och dricka, ja men såklart. Det är ju det som diskuteras här.
  • Anonym (varför)
    Anonym (ABC) skrev 2025-06-11 13:37:25 följande:

Det kan ju vara så att dottern inte är så intresserad av fortsatt kontakt med pappan, men känner sig tvungen att bjuda honom på sin examensfest. Och om hon aldrig träffat pappans fästmö tidigare så är det väl rimligt att de ses vid ett annat tillfälle än just den här examensfesten. 
  • Anonym (B)
    Anonym (ABC) skrev 2025-06-11 15:05:46 följande:
    Gratis mat och dricka, ja men såklart. Det är ju det som diskuteras här.
    Du diskuterar att TS ska inte bjuda dottern som hämnd i fortsättningen.
    Gör man så bryr man sig inte om sitt barn.

Varför går man på examenfesten då? 
  • Anonym (Hur kan man inte förstå skillnaden?)
    Anonym (U) skrev 2025-06-11 12:41:34 följande:

Är det något man bör som vuxen är det väl snarare att förstå skillnaden på vad man har rätt att kräva på en arbetsplats och inte och vad man har rätt att bestämma när det gäller sin egen examens / studentmottagning  som anordnas på fritiden. 

Förstår ärligt talat inte att en vuxen människa ens kan komma på tanken att likställa de två sakerna. 

Svar på tråden Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med