Mitt barn slår mig hela tiden (6-åring)
Vad kan jag göra för att få mitt barn att sluta slå mig? Jag har två pojkar (en 7-åring och en snart 6-åring) som bor tillsammans med mig och pappan till barnen. För att ge lite bakgrund så misstänker jag att båda mina barn har ADHD. Det är min 6-åring som har som en dålig vana att svära och slåss en massa så fort han blir arg. (Min äldre son har aldrig slagits på det här viset.) Min 6-åring är en jättesnäll, lycklig och pigg liten pojke med många kompisar. Det är bara det att han har ett aggressionsproblem hemma. Att svära är nytt, men att slåss; det har han gjort sedan han var ca 2 år gammal. Det har gått lite i perioder, ibland slåss han så mycket och ibland gör han det ofta. Då flera gånger per dag. Han slår då så hårt han kan, klöser, skriker osv. Det kan ske över små saker och ibland stora. Många gånger har jag inte ens någonting att göra med det han blev arg över från första början. Känns mest som att han använder mig som ett utlopp för sin ilska. Jag har provat att inte reagera för det minsta slagen (fick det här tipset från familjehälsan), men blir det för grovt så måste jag ju säga till, för så beter man sig inte. Då kan han hålla på i typ en kvart av att bara springa efter mig och konstant försöka slå mig. Försöker jag låsa in mig själv i ett rum så slår han med saker på dörren tills det blir hål i dörren... Så jag måste öppna med jämna mellanrum för att ta bort sakerna. Ibland kastar han dom bara också, vilket kan vara glas, så jag måste hålla koll. Så känner att jag inte kan fly undan heller. Han bara slutar aldrig slåss. Försöker jag hålla fast hans händer så sparkar han mig istället. Ibland får jag panik på insidan. Mina instinkter säger att jag måste putta bort honom, men jag vill inte göra illa honom. Vad kan jag ens göra? I övrigt från det här beteendet är han hur snäll som helst. Tro det eller ej, men han är en väldigt empatisk pojke. Det enda sättet att få honom att sluta ibland är när man börjar gråta. Då förstår han.. Förut försökte jag fråga Barn- och familjehälsan vad man kunde göra för att stoppa honom när han börjar slåss, men de kunde inte ge mig några definitiva svar. Känner mig så hjälplös ibland... Han gör såhär på både mig och pappan till barnen. Förut slogs han i förskolan, men som tur är verkar han ha slutat med det sedan ca 1,5 år tillbaka i alla fall (nu har han utbrott bara typ 1 gång per månad i förskolan). På senaste tiden har jag kunnat avbryta utbrotten genom att krama honom ibland. Men grundproblemet att han tar till våld är kvar. Vad kan jag göra? Snälla, inget dömande.