• Anonym (Anmäld)

Bryta sekretessen i skolan

En elev på min var i ett allvarligt medicinskt tillstånd. 

Jag ringde 112 och det dröjde länge innan jag fick tag på dom, under tiden messade jag mitt ex nya fru som jobbar som läkare på intensiven, jag frågade kunde komma till skolan då en elev var i akut behov av vård och jag väntade fortfarande på att larmcentralen skulle svara. Hon kom till skolan 10 minuter senare. Självklart var det annan personal som hjälpte eleven samtidigt. Min uppgift va att larma. Vi bor avsides och det tar ofta lång tid för ambulanser att komma fram. Ofta hämtas folk med helikopter där vi bor så jag tyckte det va bra att få en läkare på plats fort. 

Nu har skolan anmält mig som brutit sekretessen. Jag tog in en utomstående person Till skolan. Den utomstående va ju en läkare som jobbar heltid med intensivsjukvård?. Eleven höll på att dö? rektorn menar att jag enbart skulle ringa 112 och sedan skulle vår HLR utbildning räcka. 

Är det rimligt? 

• Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan
  • Anonym (Nej)

Nej du har gjort rätt. Man FÅR bryta sekretess i vissa/ situationer, det här är absolut en sådan. Detta är inte till men för eleven, tvärtom kan det vara livräddande. Även inom sjukvården får vi bryta sekretess, forcera journaler etc i nödsituationer. Rädda liv går alltid före. Ts, du kan vara lugn. om de vill utreda det hela så visst, det kan de väl få göra för att få allt på papper. Men ts kommer inte bli dömd för något i detta.
    (och rektor borde vara lite mer professionell i det hela i sitt bemötande men gissar att hen blev nojig/inte tänker klart eller helt enkelt inte är någon stjärna på sitt jobb)

• Cheers
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-29 11:50:13 följande:

Nej du har gjort rätt. Man FÅR bryta sekretess i vissa/ situationer, det här är absolut en sådan. Detta är inte till men för eleven, tvärtom kan det vara livräddande. Även inom sjukvården får vi bryta sekretess, forcera journaler etc i nödsituationer. Rädda liv går alltid före. Ts, du kan vara lugn. om de vill utreda det hela så visst, det kan de väl få göra för att få allt på papper. Men ts kommer inte bli dömd för något i detta.
    (och rektor borde vara lite mer professionell i det hela i sitt bemötande men gissar att hen blev nojig/inte tänker klart eller helt enkelt inte är någon stjärna på sitt jobb)

Ja,och som sagt lär det inte gälla någon sekretess i detta fall, så någon sekretess har inte heller brutis. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Anmäld) skrev 2025-05-27 23:17:00 följande:
    Bryta sekretessen i skolan

En elev på min var i ett allvarligt medicinskt tillstånd. 

Jag ringde 112 och det dröjde länge innan jag fick tag på dom, under tiden messade jag mitt ex nya fru som jobbar som läkare på intensiven, jag frågade kunde komma till skolan då en elev var i akut behov av vård och jag väntade fortfarande på att larmcentralen skulle svara. Hon kom till skolan 10 minuter senare. Självklart var det annan personal som hjälpte eleven samtidigt. Min uppgift va att larma. Vi bor avsides och det tar ofta lång tid för ambulanser att komma fram. Ofta hämtas folk med helikopter där vi bor så jag tyckte det va bra att få en läkare på plats fort. 

Nu har skolan anmält mig som brutit sekretessen. Jag tog in en utomstående person Till skolan. Den utomstående va ju en läkare som jobbar heltid med intensivsjukvård?. Eleven höll på att dö? rektorn menar att jag enbart skulle ringa 112 och sedan skulle vår HLR utbildning räcka. 

Är det rimligt? 

Skolan måste göra en anmälan för i teorin har du brutit sekretess, MEN det kommer inte leda till något för du agerade från barnets bästa. 
    Fråga barnets föräldrar om de föredrog att du ringde en läkare eller skulle väntat ytterligare.

Om du är orolig så be läkaren skriva ett utlåtande att du räddade barnets liv, så behöver du inte oroa dig.
  • Anonym (V)

Lite märkligt att en narkos läkare på iva skulle lämna och åka iväg, undrar hur denne hann fram på 10 minuter men att en ambulans skulle ta längre tid på sig.

• Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2025-05-29 14:51:18 följande:

Lite märkligt att en narkos läkare på iva skulle lämna och åka iväg, undrar hur denne hann fram på 10 minuter men att en ambulans skulle ta längre tid på sig.

Ts har skrivit tidigare att denna läkare bor 4 min från skolan och jobbar skift så hon var ledig 
  • Anonym (??)
    Anonym (Leva) skrev 2025-05-29 08:43:42 följande:
    Skolan har sekretess gentemot alla som inte är anställda av skolan.
    Syftet med sekretessen är att ingen information om eleverna ska hamna hos någon förutom skolanställda och vårdnadshavarna. Men om denne någon är också bunden av sekretess, som en läkare, är elevens info fortfarande skyddad. 
  • Anonym (V)
    Anonym (E) skrev 2025-05-29 14:53:47 följande:
    Ts har skrivit tidigare att denna läkare bor 4 min från skolan och jobbar skift så hon var ledig 
    Det står i TS att hon var på plats efter 10 minuter.
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-05-29 17:00:10 följande:
    Ja, det är väl rimligt att hon tog några minuter på sig, hon var ju ledig och behövde kanske gå på toa eller klä på sig. 
  • Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2025-05-29 17:00:10 följande:
    Vad är det du inte förstår? Läkaren var inte på jobbet och kunde därför komma snabbare än ambulansen, 10 minuter är väl ändå rätt rimligt om hon nu bor 4 minuter ifrån, hon kanske behövde några minuter att komma iväg
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-05-29 17:03:54 följande:
    Ja, det är väl rimligt att hon tog några minuter på sig, hon var ju ledig och behövde kanske gå på toa eller klä på sig. 
    I en påstådd akutsituation. Vad gjorde den här läkaren utan hjälpmedel. Jobbat i akutvård en längre tid.
  • Anonym (Anmäld)

Hon lämnade inte jobbet utan hon lämnade sitt hem. Om vi alla bor lite i utkanten av en stad så går det ju absolut fortare att skriva till henne än att få fram en ambulans. Det tog ju några minuter att ens få svar från 112? efter det ska jag berätta var vi befinner oss och vad som hänt. Det tar som sagt lite tid. 
  • Cheers
    Anonym (??) skrev 2025-05-29 16:44:44 följande:
    Syftet med sekretessen är att ingen information om eleverna ska hamna hos någon förutom skolanställda och vårdnadshavarna. Men om denne någon är också bunden av sekretess, som en läkare, är elevens info fortfarande skyddad. 
    Vilken sekretess har brutits? Jag skulle säga att ingen sekretess lär ha brutits.

Det finns olika sekretessregler som kan vara tillämpliga i skolan till skydd för eleverna. (Inom friskolor gäller också sekretess för skolans affärsintressen som vi dock kan lämna därhän i sammanhanget och knappast heller är relevant i et  fall som detta). 

För att sekretess ska gälla krävs att vissa rekvisit i respektive paragraf måste vara uppfyllda, bl.a. att ett röjande skulle skada barnet. Så tycks inte vara fallet här. 

Hur skulle tillkallande av läkare kunna skada barnet? Nej, skolans rektor är bara dum och okunnig som pratar om sekretssbrott i detta sammanhang.
  • Anonym (Platons grotta)
    Anonym (E) skrev 2025-05-29 06:29:06 följande:
    Ta inte illa så du spricker nu, ts är inte dömd för något, em anmälan har gjorts för att säkerställa framtida situationer.

Man kan tycka att det är irrelevant i denna situation men det är ändå något skolan måste se över, ts kommer knappast få sparken över detta

En anmälan mot skolans handlingsplan med tanke på förutsättningarna, visst. Men varför en anmälan mot ts?

Du leker att det skulle vara ett normalt förfarande. Men nej. Det skulle vara en "anmälan" mot brist i systemet. Den anmälan skulle alltså ha gjorts mot den ansvarig, dvs rektorn då och kommunen. Men knappast mot ts.

• Tom Araya
    Anonym (Leva) skrev 2025-05-29 08:43:42 följande:
    Skolan har sekretess gentemot alla som inte är anställda av skolan.
    Jo, men vart ligger skillnaden mellan att kontakta 112 och en läkare man känner och som bor i närheten, ingen av dem är anställd på skolan och båda har samma uppdrag?
  • Egon den stora

Hur läser du egentligen?  Sen är ambulanser inte så där supersnabba som man kan tro. 
Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan