• Anonym (Anmäld)

Bryta sekretessen i skolan

En elev på min var i ett allvarligt medicinskt tillstånd. 

Jag ringde 112 och det dröjde länge innan jag fick tag på dom, under tiden messade jag mitt ex nya fru som jobbar som läkare på intensiven, jag frågade kunde komma till skolan då en elev var i akut behov av vård och jag väntade fortfarande på att larmcentralen skulle svara. Hon kom till skolan 10 minuter senare. Självklart var det annan personal som hjälpte eleven samtidigt. Min uppgift va att larma. Vi bor avsides och det tar ofta lång tid för ambulanser att komma fram. Ofta hämtas folk med helikopter där vi bor så jag tyckte det va bra att få en läkare på plats fort. 

Nu har skolan anmält mig som brutit sekretessen. Jag tog in en utomstående person Till skolan. Den utomstående va ju en läkare som jobbar heltid med intensivsjukvård?. Eleven höll på att dö? rektorn menar att jag enbart skulle ringa 112 och sedan skulle vår HLR utbildning räcka. 

Är det rimligt? 

• Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan
  • Anonym (Nej)

Nej du har gjort rätt. Man FÅR bryta sekretess i vissa/ situationer, det här är absolut en sådan. Detta är inte till men för eleven, tvärtom kan det vara livräddande. Även inom sjukvården får vi bryta sekretess, forcera journaler etc i nödsituationer. Rädda liv går alltid före. Ts, du kan vara lugn. om de vill utreda det hela så visst, det kan de väl få göra för att få allt på papper. Men ts kommer inte bli dömd för något i detta.
    (och rektor borde vara lite mer professionell i det hela i sitt bemötande men gissar att hen blev nojig/inte tänker klart eller helt enkelt inte är någon stjärna på sitt jobb)

• Cheers
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-29 11:50:13 följande: