• Anonym (Anmäld)

Bryta sekretessen i skolan

En elev på min var i ett allvarligt medicinskt tillstånd. 

Jag ringde 112 och det dröjde länge innan jag fick tag på dom, under tiden messade jag mitt ex nya fru som jobbar som läkare på intensiven, jag frågade kunde komma till skolan då en elev var i akut behov av vård och jag väntade fortfarande på att larmcentralen skulle svara. Hon kom till skolan 10 minuter senare. Självklart var det annan personal som hjälpte eleven samtidigt. Min uppgift va att larma. Vi bor avsides och det tar ofta lång tid för ambulanser att komma fram. Ofta hämtas folk med helikopter där vi bor så jag tyckte det va bra att få en läkare på plats fort. 

Nu har skolan anmält mig som brutit sekretessen. Jag tog in en utomstående person Till skolan. Den utomstående va ju en läkare som jobbar heltid med intensivsjukvård?. Eleven höll på att dö? rektorn menar att jag enbart skulle ringa 112 och sedan skulle vår HLR utbildning räcka. 

Är det rimligt? 

• Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan
  • Anonym (I)

Ja det är rimligt. Du har frångått rutinerna och då behöver man göra en utredning. Det är också rimligt med en varning om du brutit mot dessa. 

Däremot säger det inget om hurvida du gjort fel. Du gjorde en bra grej och har räddat liv. 

• Anonym (Wow)

Vilken enorm tur att intensivläkaren stod beredd och kunde släppa allt när du sms-ade för att vara på plats tio minuter senare. Vad är oddsen liksom? 

• Tom Araya
    Anonym (I) skrev 2025-05-28 01:51:54 följande:

Ja det är rimligt. Du har frångått rutinerna och då behöver man göra en utredning. Det är också rimligt med en varning om du brutit mot dessa. 

Däremot säger det inget om hurvida du gjort fel. Du gjorde en bra grej och har räddat liv. 

Jag håller med.

Samtidigt borde rektorn anmälas för att det ska utredas huruvida det han sa är rätt agerande i situationen.
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Wow) skrev 2025-05-28 20:22:25 följande:

Vilken enorm tur att intensivläkaren stod beredd och kunde släppa allt när du sms-ade för att vara på plats tio minuter senare. Vad är oddsen liksom? 

Hon bor 4 minuter från skolan och jobbar skift? 
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (I) skrev 2025-05-28 01:51:54 följande:

Om 112 inte svarar så blir man ju desperat.
  • Anonym (E)

Jag förstår helt varför du gjorde som du gjorde, nu framgår det inte när du 112 äntligen svarade och när ambulansen väl var på plats men det kan ju absolut göra en stor skillnad för barnets överlevnad.

Dock så kvarstår ju faktumet att du har brutit mot sekretessen, det du ska ha i bakhuvudet är att anmälningar inom vård och skola inte görs för att "sätta dit" någon, anmälningar görs för att rutinerna behöver ses över för framtiden, i det här faller har du ju nu möjligheten att lyfta problemet så att nästa gång det blir skarpt läge finns det en bättre plan, att ni bor avsides går ju inte att komma ifrån och jag vet inte exakt vad man kan göra, men typ se till att man har astma medicin och sånt som kan behövas snabbt, om man nu ens får det, som sagt, vet inte lösningen men det finns tydligt ett problem 

Ta det inte personligt emot dig, jag är säker på att föräldrarna är tacksamma, mem som sagt, när det brister så måste det uppmärksammas, vem vet, jag kanske hade agerat likadant som du gjorde, det viktigaste var att hjälpen kom, och som mamma hade jag skitit fullständigt om det var en utomstående 

• Anonym (Thjo)

Ja nu får du ju tänka på att resultatet inte räknas utan att du följer rutiner till punkt och pricka. 
    Du hade varit helt skyddad om eleven hade dött och Du gjort allt korrekt.  

• Anonym (Platons grotta)

Så en person som agerar i nödsituation, tänker utanför boxen och räddar ett barns liv genom att ta dit en extremt utbildad för just sådan situation och även yrkesverksam inom det... självklart ska då ts dömas för brott mot sekretessen. 

Något är väldigt fel, när någon göra alla rätt och lite mer samtidigt räddar ett barns liv, ska dömas. 

Ts; Du skulle ha en MEDALJ!

Vilket jävla skitland Sverige har blivit på system nivå! 

Det är inte ditt fel att systemet befinner sig i skuggvärlden ts. Men tyvärr gillar de inte de som "ser" den riktiga verkligheten. 

Människor är konstiga och har byggt konstiga system. Här är ett självklart bevis på att det är samhället det är fel på!

Duska "sätta dig ner" låta saker ske för att inte fan ska du få bryta mot surrealistiska lagar och regler i förmån för att rädda ett liv! Jag finner fan inga ord över det sinnessjuka i det här.

• Anonym (E)
    Anonym (Platons grotta) skrev 2025-05-29 02:01:07 följande:

Så en person som agerar i nödsituation, tänker utanför boxen och räddar ett barns liv genom att ta dit en extremt utbildad för just sådan situation och även yrkesverksam inom det... självklart ska då ts dömas för brott mot sekretessen. 

Något är väldigt fel, när någon göra alla rätt och lite mer samtidigt räddar ett barns liv, ska dömas. 

Ts; Du skulle ha en MEDALJ!

Vilket jävla skitland Sverige har blivit på system nivå! 

Det är inte ditt fel att systemet befinner sig i skuggvärlden ts. Men tyvärr gillar de inte de som "ser" den riktiga verkligheten. 

Människor är konstiga och har byggt konstiga system. Här är ett självklart bevis på att det är samhället det är fel på!

Duska "sätta dig ner" låta saker ske för att inte fan ska du få bryta mot surrealistiska lagar och regler i förmån för att rädda ett liv! Jag finner fan inga ord över det sinnessjuka i det här.

Ta inte illa så du spricker nu, ts är inte dömd för något, em anmälan har gjorts för att säkerställa framtida situationer.

Man kan tycka att det är irrelevant i denna situation men det är ändå något skolan måste se över, ts kommer knappast få sparken över detta
  • Anonym (S)

Det har gått inflation i anmälningar. Allt ska anmälas. Det är väl bra om man ser över rutinerna men framförallt är det väl 112 och sjukvården som ska göra det i det här fallet. 

Folk kommer att sluta agera på eget initiativ och man kommer att undvika att söka hjälp och vård pga risken att bli anmäld.

Du gjorde HELT rätt utan tvekan TS. 

Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan