• Anonym (Anmäld)

Bryta sekretessen i skolan

En elev på min var i ett allvarligt medicinskt tillstånd. 

Jag ringde 112 och det dröjde länge innan jag fick tag på dom, under tiden messade jag mitt ex nya fru som jobbar som läkare på intensiven, jag frågade kunde komma till skolan då en elev var i akut behov av vård och jag väntade fortfarande på att larmcentralen skulle svara. Hon kom till skolan 10 minuter senare. Självklart var det annan personal som hjälpte eleven samtidigt. Min uppgift va att larma. Vi bor avsides och det tar ofta lång tid för ambulanser att komma fram. Ofta hämtas folk med helikopter där vi bor så jag tyckte det va bra att få en läkare på plats fort. 

Nu har skolan anmält mig som brutit sekretessen. Jag tog in en utomstående person Till skolan. Den utomstående va ju en läkare som jobbar heltid med intensivsjukvård?. Eleven höll på att dö? rektorn menar att jag enbart skulle ringa 112 och sedan skulle vår HLR utbildning räcka. 

Är det rimligt? 

• Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan
  • Anonym (I)

Ja det är rimligt. Du har frångått rutinerna och då behöver man göra en utredning. Det är också rimligt med en varning om du brutit mot dessa. 

Däremot säger det inget om hurvida du gjort fel. Du gjorde en bra grej och har räddat liv. 

• Anonym (Wow)

Vilken enorm tur att intensivläkaren stod beredd och kunde släppa allt när du sms-ade för att vara på plats tio minuter senare. Vad är oddsen liksom? 

• Tom Araya
    Anonym (I) skrev 2025-05-28 01:51:54 följande:

Ja det är rimligt. Du har frångått rutinerna och då behöver man göra en utredning. Det är också rimligt med en varning om du brutit mot dessa. 

Däremot säger det inget om hurvida du gjort fel. Du gjorde en bra grej och har räddat liv. 

Jag håller med.

Samtidigt borde rektorn anmälas för att det ska utredas huruvida det han sa är rätt agerande i situationen.
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Wow) skrev 2025-05-28 20:22:25 följande: