• Anonym (Rådvill)

Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.

Jag är fast anställd sedan några år. Jobbar för kommunen och har ett fast schema. 

Enligt schema så arbetar jag 12h den 6 juni (röd dag). 

Arbetar som personlig assistent och föräldrarna har brukaren varannan helg. Nu ville de byta helg pga av att brukarens syster fyller jämnt 

I vanliga fall brukar jag vara schysst och bara byta. Så kom frågan denna gången om jag kunde byta och arbeta helgen därpå dvs fredagen den 13 juni (ej röd dag). 
    Jag förklarade att jag inte kan då min son tar studenten den dagen. Sedan är jag i ärlighetens namn inte så sugen på att byta då det trots allt är en röd dag. Behöver pengarna. 

Eftersom jag inte kunde byta så var de inte mer med det trodde jag. 

Visar sig att de satt in en vikarie den 13 juni, då jag ej kunde och tagit bort mitt pass den 6 juni och satt in föräldrarna där. 

Får de gå till så? 
    Jag förlorar ju arbetstid på det? 
    Ingen har ens frågat om jag är okej med det 

• Svar på tråden Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.
  • fornminne

Nej TS, så där kan de inte göra om du är fast anställd och har ett fast schema. Alla arbetsgivare kan göra schemaändringar med 14 dagars varsel. Men de kan inte bara ta bort timmar, du förlorar ju inkomst.

Som någon skrev, är man beroende av personal i sin vardag, måste man anpassa sig efter det. Planera, så att det funkar även för de anställda. Självklart ska brukaren kunna fira sin syster med sina föräldrar, men det hade kunnat skötas snyggare.

• fornminne
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-28 13:09:25 följande:
    Har de bara tagit bort passet och inte lagt in något nytt så har du ju inte gått miste om något. Snarare har du fått en "gratis" ledig dag. Eller missar vi något här?
    Hade jag varit ansvarig för den här verksamheten och tagit bort (förskjutit den 6/6) till en annan dag så hade jag ju direkt lagt in dig när jag hade en lucka så att schemat stämde. Men så verkar man inte jobba här...
    Ta frågan via facket och se vad de säger.
    Hon har antagligen timlön, inte månadslön.

Tar de bort pass, förlorar hon pengar.
  • Anonym (Ellen)
    fornminne skrev 2025-05-28 13:15:45 följande:

Varför antar du det?
    Inom kommunal verksamhet och de kollektivavtal som tillämpas där så är månadslön standard. TS skriver att hen är "fast anställd sedan några år", dvs anställd tillsvidare;

§ 16 Löneform
    Månadslön
    Mom. 1 Arbetstagare som anställs för en sammanhängande tid av minst 3 månader med arbetstid som omfattar minst 40 procent av den för motsvarande hel tid gällande arbetstiden får lön för kalendermånad som fast kontant lön enligt överenskommelse. 

Det enda som hen mister är förmodligen OB. Och det kan absolut kännas men till 99% skulle jag säga att hen har månadslön. 
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2025-05-28 13:15:45 följande:

Nej, troligen har hon fast månadslön men hade hoppats på extra pengar då 6/6 ger mer betalt än vanlig vardag.
    Nu får hon ordinarie månadslön trots ledig dag 6/6.
  • fornminne
    Anonym (M) skrev 2025-05-28 14:29:57 följande:
    Nej, troligen har hon fast månadslön men hade hoppats på extra pengar då 6/6 ger mer betalt än vanlig vardag.
    Nu får hon ordinarie månadslön trots ledig dag 6/6.

Jag utgick från att hon hade timlön, vilket är vanligt när man jobbar som personlig assistent.

Får hon månadslön är det väl inte mycket att bråka om, det håller jag med om. OK, hon får något mindre än om hon hade jobbat den dagen och fått ob-tillägg, men å andra sidan är hon ledig en extra dag. 

Så länge ändringarna inte leder till förlorad inkomst. (Mer än uteblivet ob den dagen.)

• Anonym (Sumsum)

Tror att schemaändringar kan ske med två veckors framförhållning. Om du är anställd med en Viss procent kan det inte bara klippas ned. Det låter som om du behöver hjälp av facket.

• Anonym (M2)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-28 13:09:25 följande:
    Har de bara tagit bort passet och inte lagt in något nytt så har du ju inte gått miste om något. Snarare har du fått en "gratis" ledig dag. Eller missar vi något här?
    Hade jag varit ansvarig för den här verksamheten och tagit bort (förskjutit den 6/6) till en annan dag så hade jag ju direkt lagt in dig när jag hade en lucka så att schemat stämde. Men så verkar man inte jobba här...
    Ta frågan via facket och se vad de säger.
    Ts för löneavdrag och förlorar rätt mycket på att bli av med ett pass. Dessutom tror jag inte det är lagligt utan ts ska då isåfall få fri mot betalning, dvs ts ska inte förlora inkomst på att de föräldrarna önskar byta helg.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-28 13:46:56 följande:
    Varför antar du det?
    Inom kommunal verksamhet och de kollektivavtal som tillämpas där så är månadslön standard. TS skriver att hen är "fast anställd sedan några år", dvs anställd tillsvidare;

§ 16 Löneform
    Månadslön
    Mom. 1 Arbetstagare som anställs för en sammanhängande tid av minst 3 månader med arbetstid som omfattar minst 40 procent av den för motsvarande hel tid gällande arbetstiden får lön för kalendermånad som fast kontant lön enligt överenskommelse. 

Det enda som hen mister är förmodligen OB. Och det kan absolut kännas men till 99% skulle jag säga att hen har månadslön. 
    För att i pa-branchen är det vanligast med timlön, också för de som är fastanställda inom kommunen. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-07 21:39:58 följande:
    Ts för löneavdrag och förlorar rätt mycket på att bli av med ett pass. Dessutom tror jag inte det är lagligt utan ts ska då isåfall få fri mot betalning, dvs ts ska inte förlora inkomst på att de föräldrarna önskar byta helg.
    Har man fast anställning med månadslön tappar man inte lön, annat än OB.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-07 21:41:39 följande:
    För att i pa-branchen är det vanligast med timlön, också för de som är fastanställda inom kommunen. 
    Vad baserar du det på?
    Enligt kollektivavtalet AB är det månadslön som gäller för anställningar längre än tre månader. Avvikelser finns, men som tillsvidare anställd personlig assistent så ska du ha månadslön om du inte är PAN, men då lär du veta det i så fall.
    Det är mycket som är oklart eftersom TS inte har bidragit med mer info men vad som SKA gälla går att läsa på SKR webbplats.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-09 09:24:09 följande:
    Har man fast anställning med månadslön tappar man inte lön, annat än OB.
    Jo, man får fortfarande löneavdrag för pass som inte jobbas. 

Sedan är timlön vanligast inom PA-branchen, även som fastansfälld och även om det är kommunen. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-09 11:16:16 följande:
    Jo, man får fortfarande löneavdrag för pass som inte jobbas. 

Sedan är timlön vanligast inom PA-branchen, även som fastansfälld och även om det är kommunen. 
    Inte om du har månadslön och arbetsgivaren på eget initiativ tar bort ett pass.
    Har jag månadslön på 32000kr så har jag det oavsett hur många pass som infaller under en månad. Det TS tappar OM det är så att hen har månadslön är OB.
    Däremot OM hen är timavlönad så försvinner förstås x antal timmar från det som går till löneunderlaget.
    Hur landet ligger i detta fall vet vi i nuläget inget om.

Delar inte din åsikt om att timlön är vanligast. Den verksamhet jag har erfarenhet av (ett antal kommuner) hade som modell att PA skulle vara månadsavlönade och omfattas av samma trygghet som övriga enligt AB. Sen fanns PAN vilka gick på timlön med helt andra avtal. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-09 11:23:59 följande:
    Inte om du har månadslön och arbetsgivaren på eget initiativ tar bort ett pass.
    Har jag månadslön på 32000kr så har jag det oavsett hur många pass som infaller under en månad. Det TS tappar OM det är så att hen har månadslön är OB.
    Däremot OM hen är timavlönad så försvinner förstås x antal timmar från det som går till löneunderlaget.
    Hur landet ligger i detta fall vet vi i nuläget inget om.

Delar inte din åsikt om att timlön är vanligast. Den verksamhet jag har erfarenhet av (ett antal kommuner) hade som modell att PA skulle vara månadsavlönade och omfattas av samma trygghet som övriga enligt AB. Sen fanns PAN vilka gick på timlön med helt andra avtal. 
    Normalt sätt så får man löneavdrag för pass man inte kan jobba, eller pass som tas bort och inte ersätts. Som i ta fall. Även om man har månadslön. 

Nej du behöver inte hålla med om att timlön är vanligast i om PA. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-09 12:44:05 följande:
    Normalt sätt så får man löneavdrag för pass man inte kan jobba, eller pass som tas bort och inte ersätts. Som i ta fall. Även om man har månadslön. 

Nej du behöver inte hålla med om att timlön är vanligast i om PA. 
    Nej det får man normalt sett inte om man har en överenskommen månadslön.
    Inte "kan" jobba är en helt annan sak. Då förväntas man byta med någon alternativt söka och bli beviljad något slags frånvaro/ledighet som kan innebära löneavdrag. Tar du komp/flex eller byter så påverkas inte lön. Men beviljar man dig tjänstledighet så absolut.
    Här är det arbetsgivaren som tagit bort passet. Det får inte drabba AT att AG får för sig att plocka pass på det sätt som verkar ha gjorts här.

Sen gällande hur vanligt det är, det förekommer, det är inte det jag säger. Men hanterar kommunen sina anställningar rätt så ska det vara tillsvidare i grunden och med månadslön. Enligt kollektivavtal:

§ 16 Löneform
    Månadslön
    Mom. 1
    Arbetstagare som anställs för en sammanhängande tid av minst 3 månader med arbetstid som omfattar minst 40 procent av den för motsvarande hel tid gällande arbetstiden får lön för kalendermånad som fast kontant lön enligt överenskommelse.

Annan hantering är avvikelser eller så har man slutit lokala avtal om det. Om inte vederbörande faller under PAN som är ett separat avtal.
Svar på tråden Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.