• Anonym (Rådvill)

Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.

Jag är fast anställd sedan några år. Jobbar för kommunen och har ett fast schema. 

Enligt schema så arbetar jag 12h den 6 juni (röd dag). 

Arbetar som personlig assistent och föräldrarna har brukaren varannan helg. Nu ville de byta helg pga av att brukarens syster fyller jämnt 

I vanliga fall brukar jag vara schysst och bara byta. Så kom frågan denna gången om jag kunde byta och arbeta helgen därpå dvs fredagen den 13 juni (ej röd dag). 
    Jag förklarade att jag inte kan då min son tar studenten den dagen. Sedan är jag i ärlighetens namn inte så sugen på att byta då det trots allt är en röd dag. Behöver pengarna. 

Eftersom jag inte kunde byta så var de inte mer med det trodde jag. 

Visar sig att de satt in en vikarie den 13 juni, då jag ej kunde och tagit bort mitt pass den 6 juni och satt in föräldrarna där. 

Får de gå till så? 
    Jag förlorar ju arbetstid på det? 
    Ingen har ens frågat om jag är okej med det 

• Svar på tråden Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.
  • fornminne

Nej TS, så där kan de inte göra om du är fast anställd och har ett fast schema. Alla arbetsgivare kan göra schemaändringar med 14 dagars varsel. Men de kan inte bara ta bort timmar, du förlorar ju inkomst.

Som någon skrev, är man beroende av personal i sin vardag, måste man anpassa sig efter det. Planera, så att det funkar även för de anställda. Självklart ska brukaren kunna fira sin syster med sina föräldrar, men det hade kunnat skötas snyggare.

• fornminne
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-28 13:09:25 följande:
    Har de bara tagit bort passet och inte lagt in något nytt så har du ju inte gått miste om något. Snarare har du fått en "gratis" ledig dag. Eller missar vi något här?
    Hade jag varit ansvarig för den här verksamheten och tagit bort (förskjutit den 6/6) till en annan dag så hade jag ju direkt lagt in dig när jag hade en lucka så att schemat stämde. Men så verkar man inte jobba här...