• Anonym (Fattig tjejjjjj)

Vad gör man när pengarna är slut?

ja alltså det har verkligen kört ihop sig för mig nu. Jag har alltid jobbat och kunnat betala räkningar utan problem. Sen blev jag gravid förra Januari och har varit mammaledig sen dess. 

nu har jag bestämt mig för att börja plugga så att jag får möjlighet att jobba med något jag faktiskt är intresserad av. Har ansökt om csn men kommer inte få något beslut förens nästa månad, nu sitter jag här med 7000 kr kvar och har hyran kvar att betala som är på 8495, samt telefonräkning och parkeringsgaraget för 1100. Så jag ligger liksom nästan 11k back den här månaden :) aldrig varit med om det och känner sån sjuk ångest. Vad gör man nu? får väl ringa och kolla om det går att skjuta upp hyran en månad, men kommer inte ha råd att betala dubbelhyra nästa månad..

någrs tips?

• Svar på tråden Vad gör man när pengarna är slut?
  • Anonym (Olivia)

Låna av pappa och skriv ett avtal om hur du ska låna tillbaka.

Studier är ofta en smart investering av många skäl, men jag hade inte pluggat i din situation. Din högsta prio nu måste vara att få ihop en buffert så att du inte hamnar i den här situationen igen. När man har barn måste barnets trygghet komma först - inte om man själv har kul på jobbet eller inte - och en stabil ekonomi är en grundförutsättning för trygghet. Förstår jag dig rätt att du är ensamstående? I så fall är det ännu viktigare att ha en ordentlig buffert. 

Att ha pengar på banken så att man klarar tre månader utan inkomst tycker jag är ett rimligt första sparmål. Har man det kan man tex bli sjuk utan att det blir ekonomisk katastrof (det kan ta rätt lång tid innan man får ersättning från Försäkringskassan). Har du jobbat tillräckligt för att få en ok a-kassa, som jag utgår från att du är med i? Om inte är det ännu viktigare att du fortsätter jobba (och går med). 

Anonym (Em) skrev 2025-05-28 19:00:50 följande:
    Det normala i den situationen är att ta från sin egen buffert. Har du inga sparade pengar alls trots att du jobbat tidigare? Vad gör du om du får oförutsedda utgifter när du pluggar? Hade funderat en vända till innan jag började plugga med de förutsättningarna eftersom du har barn.
    Är 24 och inte hunnit spara sådär skit mycket, men som jag tidigare skrev är det bara den här månaden som blev tuff, jag har sparpengar men rör dom helst inte, ville höra lite tips först
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Fattig tjejjjjj) skrev 2025-05-28 19:16:57 följande:
    Är 24 och inte hunnit spara sådär skit mycket, men som jag tidigare skrev är det bara den här månaden som blev tuff, jag har sparpengar men rör dom helst inte, ville höra lite tips först
    Aha, vad bra! Då tycker jag att du ska ta av sparpengarna. Det är ju inte svårare att betala tillbaka till ditt sparkonto än det är att betala tillbaka pappa. 
    Anonym (Olivia) skrev 2025-05-28 19:16:35 följande:

Låna av pappa och skriv ett avtal om hur du ska låna tillbaka.

Studier är ofta en smart investering av många skäl, men jag hade inte pluggat i din situation. Din högsta prio nu måste vara att få ihop en buffert så att du inte hamnar i den här situationen igen. När man har barn måste barnets trygghet komma först - inte om man själv har kul på jobbet eller inte - och en stabil ekonomi är en grundförutsättning för trygghet. Förstår jag dig rätt att du är ensamstående? I så fall är det ännu viktigare att ha en ordentlig buffert. 

Att ha pengar på banken så att man klarar tre månader utan inkomst tycker jag är ett rimligt första sparmål. Har man det kan man tex bli sjuk utan att det blir ekonomisk katastrof (det kan ta rätt lång tid innan man får ersättning från Försäkringskassan). Har du jobbat tillräckligt för att få en ok a-kassa, som jag utgår från att du är med i? Om inte är det ännu viktigare att du fortsätter jobba (och går med). 

Tack för ett bra svar. 

jag är med i a kassa och är fortfarande anställd på mitt jobb. Ledig för studier nu. Jag har däremot försökt tänka lite långsiktigt att jag ska plugga nu ( helt medveten om att jag inte kommer kunna leva särskilt glamouröst) just för min sons skull. Vill ha ett stabilt jobb, där jag är anställd nu är inget drömjobb. 

Jag kommer ju få csn lån från och med nästa månad. 
    bor tillsammans med pappan till barnet som också pluggar. Jag är verkligen helt medveten om att vi hade kunnat planerat det hela bättre. Men nu är vi här och jag vet att det kommer lösa sig. Ville bara höra lite tips, tycker även jag fått bra tips från vissa. 

• Anonym (Em)

Har du sparpengar så är ju inte pengarna slut. Låna av dig själv i såna här situationer och betala tillbaka till sparkontot under dina bättre månader.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Fattig tjejjjjj) skrev 2025-05-28 19:21:45 följande:

Tack för ett bra svar. 

jag är med i a kassa och är fortfarande anställd på mitt jobb. Ledig för studier nu. Jag har däremot försökt tänka lite långsiktigt att jag ska plugga nu ( helt medveten om att jag inte kommer kunna leva särskilt glamouröst) just för min sons skull. Vill ha ett stabilt jobb, där jag är anställd nu är inget drömjobb. 

Jag kommer ju få csn lån från och med nästa månad. 
    bor tillsammans med pappan till barnet som också pluggar. Jag är verkligen helt medveten om att vi hade kunnat planerat det hela bättre. Men nu är vi här och jag vet att det kommer lösa sig. Ville bara höra lite tips, tycker även jag fått bra tips från vissa. 

Ok, då förstår jag situationen bättre! :) Så länge inget jobbigt händer fixar man dålig ekonomi några år. Och har man en ok SGI och a-kassa och en buffert på banken klarar man en långtidssjukskrivning också.

Små barn kostar ju inte så mycket, så på så vis kan det vara smart att plugga nu. 

Tänk bara på att se över ekonomin så att du klarar dig även om ni skulle separera. Man vill inte bli fast i en relation man inte mår bra i av ekonomiska orsaker. 

Hälsar en tant som önskar all lycka till! 

(Det här är en bra sajt med recept på billig mat. De kanske kan komma väl till pass. https://undertian.com/ :) )

Anonym (Olivia) skrev 2025-05-28 19:32:39 följande:

Ok, då förstår jag situationen bättre! :) Så länge inget jobbigt händer fixar man dålig ekonomi några år. Och har man en ok SGI och a-kassa och en buffert på banken klarar man en långtidssjukskrivning också.

Små barn kostar ju inte så mycket, så på så vis kan det vara smart att plugga nu. 

Tänk bara på att se över ekonomin så att du klarar dig även om ni skulle separera. Man vill inte bli fast i en relation man inte mår bra i av ekonomiska orsaker. 

(Det här är en bra sajt med recept på billig mat. De kanske kan komma väl till pass. https://undertian.com/ :) )

ja men precis! 

åh grymt med recepttips, tycker redan det är svårt att komma på vad man ska laga, särskilt till en liten knodd också, tack!!

• Anonym (Pk)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-05-28 19:32:39 följande:

Att är ju relativt vad det betyder att klara sig och att det går att fixa det med dålig ekonomi under några år. Jag sparar desperat för att få upp en buffert så jag får trygghet och skulle behöva gå från hem och hus om jag blev sjukskriven just nu. är ensamstående och lever verkligen på marginaler då jag egentligen bor alldeles för dyrt men vill så gärna bo kvar i mitt hus så jag försöker trolla med knäna att ha råd.
  • Dexter dot com

Har ni tittat på ett billigare boende ? 17 000kr verkar ju hutlöst när du inte har nån buffert och väntar barn. Jag antar att 8500 kr är din del och din sambo betalar lika mycket.

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Pk) skrev 2025-05-30 14:00:00 följande:
    Att är ju relativt vad det betyder att klara sig och att det går att fixa det med dålig ekonomi under några år. Jag sparar desperat för att få upp en buffert så jag får trygghet och skulle behöva gå från hem och hus om jag blev sjukskriven just nu. är ensamstående och lever verkligen på marginaler då jag egentligen bor alldeles för dyrt men vill så gärna bo kvar i mitt hus så jag försöker trolla med knäna att ha råd.
    Ok. Men det var TS jag skrev om och hon har redan en buffert. 
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (Fattig tjejjjjj) skrev 2025-05-28 18:29:23 följande:
    Helt medveten om det, det kommer inte som en chock att jag får mindre pengar för att jag studerar. Just den här månaden blev såhär nu. kommer aldrig ångra min son så kom inte och säg att jag skött mitt liv fel. Måste vara underbart att vara en sån felfri person som du?

Vi pratar inte om mig här utan dig, alla har det svårt på något sätt. Det är du som behöver hjälp, tips råd...varför kom du hit då? 
    Erkänn dina misstag och försök lösa dem. 
    Jag gav dig bra råd. Du behöver inte det jag listat. 
    Om ja så sluta gnälla. 
  • nihka
    Anonym (Em) skrev 2025-05-28 19:29:41 följande:

Har du sparpengar så är ju inte pengarna slut. Låna av dig själv i såna här situationer och betala tillbaka till sparkontot under dina bättre månader.
    Det är sånt här sparpengar/bufert är till för.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Vad gör man när pengarna är slut?