• Anonym (Jobbigt)

Förälder vill inte att jag flyttar till annan stad

Kortfattat: Har en partner sedan 2år tillbaka och bott särbos men har senaste tiden pratat om att flytta ihop. Våra städer är ca 1timme med bil och nu har jag börjat se över jobb i hans stad (trivs inte så bra på mitt jobb). Han har ett jobb som gör att han heller inte kan flytta till en annan stad på några år pga hans anställning. Ingen av oss vill inte pendla till jobbet heller.

Nu till saken, min mamma har haft djup depression i flera år och är sjukskriven. Mitt syskon bor förövrigt hos henne så hon bor inte ensam. Men min mamma skuldbelägger mig verkligen om flytt, hon ringde till mig och grät över mitt beslut. Dagen efter skickar hon sms över mitt beslut och skriver bl.a att jag överger min familj och att hon inte skulle klara att jag flyttar. 

Jag har ofantliga skuldkänslor och mår skit över hela situationen.

Vad gör man i en sådan situation? Jag har själv inga svar över hur jag ska lösa det. Det känns som att min familj inte kommer vilja ha kontakt med mig om jag flyttar. Mina syskon och pappa säger att de stöttar mig men att det känns tråkigt.

• Svar på tråden Förälder vill inte att jag flyttar till annan stad
  • Anonym (stackars)

Du ville ju dessutom söka nytt jobb.

• Anonym (m)
    Anonym (stackars) skrev 2025-06-13 14:45:39 följande:

Ja eller som fler sagt i tråden, du ska givetvis välja dig själv och vad du vill. Men jag fick känslan i trådstarten att du ville följa med din pojkvän till hans hemstad.

Karlar kommer och går, familjen består. Och just denna karl verkar inte vara så värst att satsa på.
  • Anonym (Jinn)
    Anonym (m) skrev 2025-06-13 18:57:22 följande:
    Karlar kommer och går, familjen består. Och just denna karl verkar inte vara så värst att satsa på.
    Det är just råd som detta som gör att folk som lever i dysfunktionella skadliga familjer har svårt att bryta med familjen. Alla gånger jag fick höra "blod är tjockare än vatten", "familjen kommer alltid först", "mamma är alltid mamma" när jag ville bryta med min mamma som bröt ner mig. 
    TS, lyssna inte på det här. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Jinn) skrev 2025-06-13 22:56:36 följande:
    Det är just råd som detta som gör att folk som lever i dysfunktionella skadliga familjer har svårt att bryta med familjen. Alla gånger jag fick höra "blod är tjockare än vatten", "familjen kommer alltid först", "mamma är alltid mamma" när jag ville bryta med min mamma som bröt ner mig. 
    TS, lyssna inte på det här. 
    Så kan det vara men nu vill ju TS ändå ha kontakt med sin familj. Och partnern verkar inte vara så mycket att ha som han beter sig, så varför ska hon välja honom istället för sin familj om man nu ska diskutera välja? (Inlägget jag svarade på verkar ju mena på att hon nog borde välja partnern istället för sin familj så det var det sammanhanget jag svarade på)

Tycker du kanske att TS ska säga upp bekantskapen helt med sin familj för att de är dysfunktionella och skadliga?
  • Anonym (Jobbigt)

Tack för allas svar/råd.
    Har sagt till familj och partner att jag just nu inte vill flytta och att jag under en tid kommer känna efter vad som jag vill/skulle må bäst av. Så är situationen just nu. Vet inte riktigt vad som jag skulle må bäst av riktigt när hela situationen fått/får mig att må dåligt, så just nu känns det skönt att allt ligger på en paus 

• Anonym (m)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-06-14 10:50:03 följande:

Tack för allas svar/råd.
    Har sagt till familj och partner att jag just nu inte vill flytta och att jag under en tid kommer känna efter vad som jag vill/skulle må bäst av. Så är situationen just nu. Vet inte riktigt vad som jag skulle må bäst av riktigt när hela situationen fått/får mig att må dåligt, så just nu känns det skönt att allt ligger på en paus 

Hur reagerade din partner på det?

Hur skulle det funka att framöver ev. flytta halva vägen? 
  • Anonym (stackars)
    Anonym (m) skrev 2025-06-13 18:57:22 följande:
    inte mamman heller...
  • Anonym (stackars)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-06-14 10:50:03 följande:

Tack för allas svar/råd.

bra att du tar utrymme att känna efter!
  • Anonym (m)
    Anonym (stackars) skrev 2025-06-16 18:45:34 följande:
    inte mamman heller...
    Nu gällde det dock mer än mamman.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (m) skrev 2025-06-14 11:14:22 följande:
    Hur reagerade din partner på det?

Hur skulle det funka att framöver ev. flytta halva vägen? 
    Han blev ledsen såklart och vi pratade igenom det beslutet i flera timmar. Han tog det inte så bra och frågade varför jag inte gör den uppoffringen för honom, han har sedan tagit upp det flera gånger och försökt pressa mig till flytt ändå. Men jag har sagt till honom att jag klarar inte en flytt just nu pga hela situationen och att jag behöver få tänka/avvakta ett tag. 

Det är inget som vi pratat om, men det var ett bra förslag!
  • Anonym (råger)

Som norrlänning så är det svårt att förstå sej på denna tråd.
    Va fan är en timmes resväg ?  

Jag hade 1.5 timme enkel väg till Gymnasiet ....

• Krocko
    Anonym (råger) skrev 2025-06-17 12:04:30 följande:

Jag har också svårt att förstå vad en timmes resväg skulle göra. Det här är väl ett ypperligt tillfälle för TS att bryta sig loss och göra sig självständig. När man skaffar en parter och flyttar ihop så blir ju det den primära familjen som man i första hand ska vara lojal till, tycker jag. Det förhållandet som mamman och TSh har låter ju så fruktansvärt osunt så jag tycker TS ska ta tillfället i akt och låta partnern finnas vid hennes sida när hon lämnar det destruktiva förhållandet med mamman. 
  • beli
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-06-17 10:05:18 följande:
    Han blev ledsen såklart och vi pratade igenom det beslutet i flera timmar. Han tog det inte så bra och frågade varför jag inte gör den uppoffringen för honom, han har sedan tagit upp det flera gånger och försökt pressa mig till flytt ändå. Men jag har sagt till honom att jag klarar inte en flytt just nu pga hela situationen och att jag behöver få tänka/avvakta ett tag. 

Det är inget som vi pratat om, men det var ett bra förslag!
    Jag tycker verkligen att du behöver gå i terapi. Jag har själv gjort det i flera år pga konstig mamma och det har hjälpt mig att stå upp för mig själv mer.

Att din mamma ger dig skuldkänslor så att du inte kan/vill bli sambo med din kärlek tycker jag är helt åt helsike. Akta dig så att du inte blir bitter på henne.
  • Anonym (stackars)
    Anonym (råger) skrev 2025-06-17 12:04:30 följande:

Bra inlägg och poäng. Skål
Svar på tråden Förälder vill inte att jag flyttar till annan stad