• Svar på tråden Unga kvinnor största konsumenterna
  • Anonym (Mamma)

    Något mina tonårstjejer lägger mycket tid och pengar på är hudvård. De får dessutom det nödvändiga av mig men vill ha mycket extra som de t ex sett på tiktok. Själv tvättade vi ansiktet med vanlig tvål och smörjde med bodylotion i den åldern så skönhetsindustrin är säkert glada över den här utvecklingen hos unga tjejer.

  • Anonym (Tre)

    Nu pratar vi om att det just nu är kvinnors skulder som ökar mest. Inte vilka som har mest skulder totalt. Trenden är att unga kvinnor konsumerar alltmer.

  • Anonym (Tre)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-29 16:31:19 följande:

    Något mina tonårstjejer lägger mycket tid och pengar på är hudvård. De får dessutom det nödvändiga av mig men vill ha mycket extra som de t ex sett på tiktok. Själv tvättade vi ansiktet med vanlig tvål och smörjde med bodylotion i den åldern så skönhetsindustrin är säkert glada över den här utvecklingen hos unga tjejer.


    Ja, det tror jag att dom gillar. Även studenten och liknande evenemang har ökat mycket i kostnader har jag förstått.
  • Anonym (Står i artikeln)

    Står ju i artikeln varför. 



    sen är det ju majoriteren män som har skulder hos kronofogden, skulle vara intressant att veta varför män är så dåliga på ekonomi. 

  • Anonym (Spel för galleriet)

    Unga kvinnor är ? miljömedvetna? för det är hipp de vet inte vad detta innebär i praktiken. Ingen människa i modern tid vill egentligen leva miljömedvetna på det sättet som det krävs för att det ska göra skillnad. 


    Många unga kvinnor mår psykiskt dåligt idag de har dålig självkänsla och idealet är att använda kopiösa mängder smink (även när man ser osminkad ut) mängder med olika hårprodukter, träningskläder, vardagskläder, festkläder, olika typer av skor, sen ska man dessutom fixa naglar, ögonbryn, fransar och göra andra diverse behandlingar. 

    De influensernas fel och samhälls idealets fel att det finns en sån köphets  

  • Anonym (Mx)
    Anonym (Tre) skrev 2025-05-29 21:08:36 följande:

    Nu pratar vi om att det just nu är kvinnors skulder som ökar mest. Inte vilka som har mest skulder totalt. Trenden är att unga kvinnor konsumerar alltmer.


    Fast så står det inte i din rubrik. Har du ens läst det du länkar till? För rubriken är ju fel. 
  • Anonym (Tre)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-29 21:52:01 följande:
    Fast så står det inte i din rubrik. Har du ens läst det du länkar till? För rubriken är ju fel. 
    Du verkar ha svårt att bemöta ämnet i tråden.
  • Anonym (Tre)
    Anonym (Spel för galleriet) skrev 2025-05-29 21:44:59 följande:

    Unga kvinnor är ? miljömedvetna? för det är hipp de vet inte vad detta innebär i praktiken. Ingen människa i modern tid vill egentligen leva miljömedvetna på det sättet som det krävs för att det ska göra skillnad. 


    Många unga kvinnor mår psykiskt dåligt idag de har dålig självkänsla och idealet är att använda kopiösa mängder smink (även när man ser osminkad ut) mängder med olika hårprodukter, träningskläder, vardagskläder, festkläder, olika typer av skor, sen ska man dessutom fixa naglar, ögonbryn, fransar och göra andra diverse behandlingar. 

    De influensernas fel och samhälls idealets fel att det finns en sån köphets  


    Jag tror inte heller att speciellt många är beredda att leva miljövänligt när det väl kommer till kritan.
  • Anonym (Ekonomi och miljö)
    Anonym (Ram) skrev 2025-05-29 15:49:41 följande:

    Shopping är en hobby och ett sätt att må bra.

    Få en kick för varje klick i nätbutiken.

    Ska vi ändra på det måste det till ett kulturellt skifte.


    Ett kulturellt skifte skulle vara bra gällande shopping! Det är inte normalt att shoppa för kickar lika lite som det är att dricka för att få dem.
    Nåt som behövs är att fler öppnar ögonen och börjar bli medvetna om att deras livsstil är ohållbar och att det är värdelöst att betala en massa luftpengar i ränta till Klarna. 
    Vissa unga (och även äldre) fattar inte ens hur ränta fungerar helt och hållet.

    Hushållsekonomiundervisning i högstadiet och en vända till i gymnasiet vore bra.
    Jag tror en del på sanningsenlig skrämsel. En välgjord faktaspäckad film om de negativa effekterna av fast fashion och annan shopping som tydligt visar vad som händer om 40 år om alla i världen skulle shoppa som en medelungdom i Sverige.
    Visa hur folk och djurliv påverkas negativt runtom i världen av människors ohållbara val.
    Så de inser vad de faktiskt ställer till med och tar ansvar för världen genom att sluta köpa en massa onödigt. 
    Lära ut hur sparande, hållbar egenekonomi, aktier och fonder fungerar.

    De flesta som shoppar som besatta verkar vara av det lite dummare slaget. De är omedvetna om konsekvenser och miljö. Söker kortvariga kickar för att de är smådeppiga och uttråkade, lider av kändiskomplex. Eller bara är så nonchalanta och ego att de skiter i att de bidrar i hög grad till miljöförstöring och hormonstörningar i naturen, det viktigaste är det egna kortvariga välmåendet man får av kartongen med billiga temuvaror.
  • Anonym (Ekonomi och miljö)
    Anonym (Spel för galleriet) skrev 2025-05-29 21:44:59 följande:

    Unga kvinnor är ? miljömedvetna? för det är hipp de vet inte vad detta innebär i praktiken. Ingen människa i modern tid vill egentligen leva miljömedvetna på det sättet som det krävs för att det ska göra skillnad. 


    Många unga kvinnor mår psykiskt dåligt idag de har dålig självkänsla och idealet är att använda kopiösa mängder smink (även när man ser osminkad ut) mängder med olika hårprodukter, träningskläder, vardagskläder, festkläder, olika typer av skor, sen ska man dessutom fixa naglar, ögonbryn, fransar och göra andra diverse behandlingar. 

    De influensernas fel och samhälls idealets fel att det finns en sån köphets  


    Fler borde peka fuck you till onyttiga influencers. Inser de inte hur sjukt det är att dyrka tjejer som bara shoppar och inte gör något vettigt?
    Det handlar nog mest om mognad och mod att våga säga nej till det ens kompisar och influerare gör.

    Influencers ges för mycket makt av media. Media borde ta sitt ansvar. Skriv gärna om den senaste lurendrejartjejen som saluförde en falsk dryck som visar sig vara farlig, skriv gärna om skattefiffel, att de lurar barn och andra kriminella saker de gör.
    Men att lyfta fram någon vars enda grej i livet är shopping, fillers och hudvård som lyckade och eftersträvansvärda är så galet och fel!
  • Anonym (Miljövän)

    Apropå miljö/klimataspekten! Det SISTA man tänker på när man är ute och shoppar som ung är väl klimatet??och för de flesta gäller väl som vanligt nånannanismen. JAG kan ju inte skära ner!

  • Anonym (Tre)
    Anonym (Ekonomi och miljö) skrev 2025-05-29 23:02:32 följande:
    Ett kulturellt skifte skulle vara bra gällande shopping! Det är inte normalt att shoppa för kickar lika lite som det är att dricka för att få dem.
    Nåt som behövs är att fler öppnar ögonen och börjar bli medvetna om att deras livsstil är ohållbar och att det är värdelöst att betala en massa luftpengar i ränta till Klarna. 
    Vissa unga (och även äldre) fattar inte ens hur ränta fungerar helt och hållet.

    Hushållsekonomiundervisning i högstadiet och en vända till i gymnasiet vore bra.
    Jag tror en del på sanningsenlig skrämsel. En välgjord faktaspäckad film om de negativa effekterna av fast fashion och annan shopping som tydligt visar vad som händer om 40 år om alla i världen skulle shoppa som en medelungdom i Sverige.
    Visa hur folk och djurliv påverkas negativt runtom i världen av människors ohållbara val.
    Så de inser vad de faktiskt ställer till med och tar ansvar för världen genom att sluta köpa en massa onödigt. 
    Lära ut hur sparande, hållbar egenekonomi, aktier och fonder fungerar.

    De flesta som shoppar som besatta verkar vara av det lite dummare slaget. De är omedvetna om konsekvenser och miljö. Söker kortvariga kickar för att de är smådeppiga och uttråkade, lider av kändiskomplex. Eller bara är så nonchalanta och ego att de skiter i att de bidrar i hög grad till miljöförstöring och hormonstörningar i naturen, det viktigaste är det egna kortvariga välmåendet man får av kartongen med billiga temuvaror.
    Precis, man prioriterar det egna kortvariga välmåendet med saker som gör att det känns lite bättre just i stunden. Shopping är en av dessa saker, liksom likes om man lägger upp något på sociala medier. Det är som att det är så många som vill bli bekräftade så uppmärksamheten inte räcker till, inte ens på nätet.
Svar på tråden Unga kvinnor största konsumenterna