• Anonym (Förälder)

Anmälas för egenmäktighet med barn

Om barnen själva absolut inte vill åka till den andra föräldern och denne anmäler det, vad är den sannolika följden? Kommer de förhöra barnen eller vad händer? Föräldern påstår att jag "förgiftat" deras åsikter om hen etc.

• Svar på tråden Anmälas för egenmäktighet med barn
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-05-30 19:52:58 följande:
    Mellan- och högstadieålder.

Då tror jag inte att något händer. De är gamla nog att själv välja och avgöra om de har det bra hos pappan eller inte. 

Dessutom, det är inte säkert att han ens gör något. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-05-31 11:49:05 följande:

Då tror jag inte att något händer. De är gamla nog att själv välja och avgöra om de har det bra hos pappan eller inte. 

Dessutom, det är inte säkert att han ens gör något. 

Det kan jag lova att hen gör... hen har redan påverkat hela omgivningens syn på mig och skulle aldrig gå med på att barnen bor hos mig på heltid.
  • Anonym (Orsak?)

Vad är det hos pappan som gör att dom inte vill åka dit?
    Är pappan ofta arg och har hetsigt humör?
    eller struntar han i  dom när dom är där?
    alkohol osv.

eller vad är det dom inte tycker om när dom är hos pappan?
    handlar det om pappan eller t ex att han bor fel till så att dom inte
    kan vara med kompisar och vara med på aktiviteter?

• Anonym (I)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-05-31 10:56:42 följande:
    Nej, det finns det inte.

Barnen vill ju inte vara där alls, finns det risk att de dömer till det ändå?
    Väldigt stor risk. 

Vad hen gjort mot dig spelar ingen roll. Det är barnens rätt till sin förälder som man tar hänsyn till. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Orsak?) skrev 2025-05-31 11:53:26 följande:

Vad är det hos pappan som gör att dom inte vill åka dit?
    Är pappan ofta arg och har hetsigt humör?
    eller struntar han i  dom när dom är där?
    alkohol osv.

eller vad är det dom inte tycker om när dom är hos pappan?
    handlar det om pappan eller t ex att han bor fel till så att dom inte
    kan vara med kompisar och vara med på aktiviteter?

För att hen inte är snäll mot dem. Aldrig något fysiskt, men konstanta psykiska saker.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (I) skrev 2025-05-31 12:27:08 följande:
    Väldigt stor risk. 

Vad hen gjort mot dig spelar ingen roll. Det är barnens rätt till sin förälder som man tar hänsyn till. 
    Och barnen vill som sagt inte vara där, hur kan man argumentera för deras "rätt till sin förälder" när de inte ens vill bo där? Hur är det för deras bästa?
  • Anonym (Maj)
    Nej, det finns det inte.

Så inget brutet umgängesschema.

Det är inte fråga om egenmäktighet med barn heller, det skulle vara om du tar med dom och flyttar utomlands eller på annat sätt omöjliggör att barnen får träffa sin förälder.

Och barnen är inte så små längre, så hänsyn ska tas till deras åsikter. 

Om du blir polisanmäld för detta, kollar kanske polisen att barnen inte är inlåsta i potatiskällaren och rekommenderar samtal med familjerätten. 

Om pappan stämmer för umgängesschema eller egen vårdnad, kommer någon att intervjua barnen. Hänsyn kommer att tas till åtminstone högstadiebarnen säger. 

• Anonym (N)
    Anonym (I) skrev 2025-05-31 12:27:08 följande:
    Väldigt stor risk. 

Nej. Det är förälders rätt till barnen som man tar hänsyn till i verkligheten.
    Oavsett vad som står på papper.
    Även om barnet dränks i badkaret.
  • Anonym (I)
    Anonym (N) skrev 2025-05-31 13:14:07 följande:
    Nej. Det är förälders rätt till barnen som man tar hänsyn till i verkligheten.
    Oavsett vad som står på papper.
    Även om barnet dränks i badkaret.
    Precis. Tyvärr. Det är vad jag försöker förklara för TS. 

Men att hon behöver tänka att det är barnens rätt till sin förälder när hon ska prata med systemet. För att det inte ska låta att hon pratar till den andre förälderns nackdel.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förälder) skrev 2025-05-31 12:51:37 följande:
    För att hen inte är snäll mot dem. Aldrig något fysiskt, men konstanta psykiska saker.
    Vilka psykiska saker kör hon med? Att de måste städa sina rum?
  • Anonym (R)
    Nej, det finns det inte.

Då får den andra föräldern dra det till rätten då. Och så får barnen komma till tals där. Sitt lugnt i båten tills tingsrätten ringer. Cool
Svar på tråden Anmälas för egenmäktighet med barn