• Anonym (Orolig pappa)

Exets nya pojkvän

Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt. 

Mitt ex som jag har två små barn med lämnade mig för en annan kille för ett par månader sen. Sen dess har hon enligt mig varit väldigt ambivalent, ena dagen så är hon iskall för att nästa dag höra av sig med värme till mig. 

Men det som skaver är att hon har blivit helt personlighetsförändrad sen hon träffade den här killen. Han verkar ha väldigt bråttom med allting, vet att han lät henne sova över hos honom när hans barn var där väldigt tidigt när de precis hade träffats till exempel. Hon har även sovit över hos honom med våra barn och då har det bara gått ett par månader sen separationen. 

Jag fick en dålig magkänsla av honom så jag tog kontakt med hans ex som berättade en hel del om honom som inte kändes så bra som gjorde mig orolig för mina barn. 

När jag tog upp det här med mitt ex så försvarar hon sin kille blint utan att ifrågasätta nånting. Det är hans ex som är ett psykfall enligt honom. Jag vet inte vem som har rätt för jag känner ingen av dem så kan ju inte säga med säkerhet, men blev ju orolig. Och när jag kontaktade honom om det så slängde han bara ur sig massa elakheter och sa att jag är en dålig pappa bland annat, sen blockade han mig. 

Jag vet att jag egentligen inte kan göra nånting åt det här, men jag är genuint orolig för mina barn och ja faktiskt mitt ex också, men det känns som att hon har blivit hjärntvättad. Är hon inte med honom då hör hon av sig och är precis som hon var innan. Glad och varm. 

Finns det nåt jag kan göra? 

• Svar på tråden Exets nya pojkvän
  • Anonym (Molly)

Nej, tyvärr inte. 

• Anonym (Johannes)

Du kan alltid anmäla henne till socialtjänsten för bristande omdöme i sitt föräldraskap om hon blandar in barnen i en tveksam pojkvän. Då får dom helt enkelt ta kontakt med henne, prata med både henne och pojkvännen och förhoppningsvis räcker det för att skrämma henne eller så får dom starta en utredning. 

Finns det svårigheter kring ditt ex av tex NPF- diagnoser eller liknande så är det något soc ser allvarligt på i sammanhanget om det är något som gör att hon brister i omsorgen om barnen. 

Var inte rädd för att be om hjälp helt enkelt. Att ringa soc och prata och få rådgivning kan hjälpa mycket.  

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Johannes) skrev 2025-05-31 08:25:29 följande:

Du kan alltid anmäla henne till socialtjänsten för bristande omdöme i sitt föräldraskap om hon blandar in barnen i en tveksam pojkvän. Då får dom helt enkelt ta kontakt med henne, prata med både henne och pojkvännen och förhoppningsvis räcker det för att skrämma henne eller så får dom starta en utredning. 

Finns det svårigheter kring ditt ex av tex NPF- diagnoser eller liknande så är det något soc ser allvarligt på i sammanhanget om det är något som gör att hon brister i omsorgen om barnen. 

Var inte rädd för att be om hjälp helt enkelt. Att ringa soc och prata och få rådgivning kan hjälpa mycket.  

Det har jag redan gjort. De ringde henne och hon sa att hon tror att det handlar om att jag är svartsjuk och att hon inte alls ser några tecken på att hon behöver vara orolig. Så soc la ner det utan att ens göra en utredning. 

Mitt ex håller på med en adhd utredning. 
  • Anonym (Johannes)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-05-31 08:30:40 följande:
    Det har jag redan gjort. De ringde henne och hon sa att hon tror att det handlar om att jag är svartsjuk och att hon inte alls ser några tecken på att hon behöver vara orolig. Så soc la ner det utan att ens göra en utredning. 

Mitt ex håller på med en adhd utredning. 
    Dokumtera vad hon gör så långt du vet när hon har barnen , spara sms och liknande och märker du att beteendet eskalerar och blir värre så ringer du soc igen och berättar vad du vet .soc kan du ringa till hur mycket som helst.  

Du kan alltid dessutom ringa familjerätten och begära samarbetssamtal både enskilt för dig  och tillsammans med exet och fastställa ett schema för barnen och riktlinjer för hur det ska skötas på respektive vecka. Missköter hon det har du bättre möjligheter till att soc vaknar till och vill utreda 

Nu har det gått rätt kort tid från att ni gjorde slut men du kan i slutändan ringa en advokat om det blir för mycket och starta en  vårdnadstvist.  Tingsrätten kan döma till utredning av soc om vart barnen ska bo, vem som ska ha vårdnaden  och hur umgänget ska se ut och sen får rätten avgöra utifrån det.  

Och sen givetvis har du din fulla rätt att handgripligen hämta barnen själv om du vid tillfälle vet att dom befinner sig i en utsatt situation som hon brister i omdömet.  Men då räcker det inte med att dom bara sover där lugnt och fint utan att det är fest eller du hör andra tveksamheter . 
  • Anonym (Kimchi)

Du ska skira i vilken relation hon har. Du ska ta hand om barnen när det är din tur. Se till att de var det bra. Du märker om de börjar fara illa. Då kan du ta tag i det. Inte förr. Kan ju vara så att du är en del av problemet också. Släpp det. Skapa en tillvaro för dig och barnen. Enda kontakten med exet du ska ha är om barnen. Inget annat. 

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Johannes) skrev 2025-05-31 08:46:27 följande:
    Dokumtera vad hon gör så långt du vet när hon har barnen , spara sms och liknande och märker du att beteendet eskalerar och blir värre så ringer du soc igen och berättar vad du vet .soc kan du ringa till hur mycket som helst.  

Du kan alltid dessutom ringa familjerätten och begära samarbetssamtal både enskilt för dig  och tillsammans med exet och fastställa ett schema för barnen och riktlinjer för hur det ska skötas på respektive vecka. Missköter hon det har du bättre möjligheter till att soc vaknar till och vill utreda 

Nu har det gått rätt kort tid från att ni gjorde slut men du kan i slutändan ringa en advokat om det blir för mycket och starta en  vårdnadstvist.  Tingsrätten kan döma till utredning av soc om vart barnen ska bo, vem som ska ha vårdnaden  och hur umgänget ska se ut och sen får rätten avgöra utifrån det.  

Och sen givetvis har du din fulla rätt att handgripligen hämta barnen själv om du vid tillfälle vet att dom befinner sig i en utsatt situation som hon brister i omdömet.  Men då räcker det inte med att dom bara sover där lugnt och fint utan att det är fest eller du hör andra tveksamheter . 
    Jo men kommer jag inte bara ses som ett problem för soc om jag ska ringa dem igen? 

Och jag och exet har inga samarbetsproblem när det gäller barnen och ska säga att vi har en bra kontakt trots allt. Det är mest att hon är helt tondöv till att ens ifrågasätta nånting som gäller honom. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-05-31 08:50:09 följande:

Du ska skira i vilken relation hon har. Du ska ta hand om barnen när det är din tur. Se till att de var det bra. Du märker om de börjar fara illa. Då kan du ta tag i det. Inte förr. Kan ju vara så att du är en del av problemet också. Släpp det. Skapa en tillvaro för dig och barnen. Enda kontakten med exet du ska ha är om barnen. Inget annat. 

På vilket sätt är jag en del av problemet tänker du? 

Absolut och jag gör allt för barnen, sen kan jag tycka att man inte låter barn sova hos en ny partner så snabbt efter en separation. 

Jag har sagt till henne flera gånger sen det tog slut att jag bara vill ha kontakt när det gäller barnen men det respekterar hon inte. 
  • Anonym (Nyfiken)

Jag tänker att jag skulle vilja veta mer om vad du har hört om pojkvännen. Är det droger, misshandel, allvarlig kriminalitet, elakhet mot barn ? I så fall relevant att ta frågan vidare. Är det något mindre allvarligt så håll ärr jag nog med dem som skriver att du måste låta henne ha sin nya relation i fred och endast ha kontakt kring barnen.

Visst går de för fort fram, men det är inte olagligt och barn måste inte fara illa av det.

• Anonym (Kimchi)

Du är svartsjuk och kontrollerande. Du ska strunta i hennes relationer. Du kontaktade exflickvännen till honom. Det är rätt skruvat. Trodde du att du skulle få någon form av vettigt svar och analys? Din kontakt med nya pojkvännen gick ju åt skogen också. Detta enligt din egna utsago. Därför tror jag att du är en del av problemet. 

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-05-31 09:03:56 följande:

Jag tänker att jag skulle vilja veta mer om vad du har hört om pojkvännen. Är det droger, misshandel, allvarlig kriminalitet, elakhet mot barn ? I så fall relevant att ta frågan vidare. Är det något mindre allvarligt så håll ärr jag nog med dem som skriver att du måste låta henne ha sin nya relation i fred och endast ha kontakt kring barnen.

Visst går de för fort fram, men det är inte olagligt och barn måste inte fara illa av det.

Det handlar om misshandel av tidigare flickvänner. 
    Och som sagt så vet jag inte om det stämmer, men när det gäller mina barn så måste man ju ändå ta det säkra före det osäkra? 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-05-31 09:04:50 följande:

Du är svartsjuk och kontrollerande. Du ska strunta i hennes relationer. Du kontaktade exflickvännen till honom. Det är rätt skruvat. Trodde du att du skulle få någon form av vettigt svar och analys? Din kontakt med nya pojkvännen gick ju åt skogen också. Detta enligt din egna utsago. Därför tror jag att du är en del av problemet. 

Jag kontaktade henne för jag fick en dålig magkänsla och är det nåt jag lärt mig av livet så är det att min magkänsla brukar ha rätt. 
    Att jag kontaktade honom efter handlade inte om att anklaga honom utan bara säga att jag hade fått höra dessa saker och att jag inte vet om de stämmer, mrn jag är orolig för mina barn och ville gärna höra hans sida av det hela också. 
    En normal människa hade kanske reagerat genom att visa förståelse och tagit ett samtal om det om dessa saker inte stämmer istället för att göra påhopp på en gång? 
  • Anonym (Kimchi)

Du kommer aldrig att få höra sanningen från någon av dem. Så du tror på fullt allvar att han den nya skulle erkänna att han spöat på sitt ex? Kontakta tingsrätten och plocka ut domen så får du se själv. Ditt ex väljer själv vem hon blir ihop med. Tråkigt nog kan du inte förhindra det. Du ska ta hand om barnen. Det har jag sagt tidigare. Det är din plikt att skydda dem men du måste ha på fötterna om du kvarhåller dem hos dig. Det måste finnas relevant fakta och inte hörsägen. 

Ska bli intressant att läsa hur du kommer att svara dig fri från tråden Chock hänvisade till. 

Som alltid gäller barnperspektivet. De vuxnas tyckande och antagande hör inte hit. 

• Hermis123

Ring soc igen och be mannens ex att förklara misshandel!
    vänta inte med att sina barn misshandlade innan du agerar!

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (chock) skrev 2025-05-31 10:15:27 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/83418827-flytta-ihop

Nämen oj! Vilket sammanträffande! Tror aldrig att det har hänt förut på Familjeliv att någon skrivit och varit den andra parten! :O 

Jag kan svara på det. Jag misstänker starkt att det är mitt ex som skrivit den tråden och kände att jag ville göra en tråd för att berätta min syn av det hela istället för att kommentera direkt i tråden. 
  • Anonym (jag tror på dig)

Jag tror på dig, TS. Stå på dig.

Svar på tråden Exets nya pojkvän