Anonym (Hon) skrev 2025-06-02 11:28:19 följande:
Jag slår inte ifrån mig, men jag känner inte att jag når fram med det jag försöker förklara. Jag vet vad jag vill, att relationerna varit destruktiva är inte mitt fel och har inget med mitt beteende att göra.
Jag behöver det sociala för att må bra, det ÄR att fokusera på mig och vad jag behöver.
Du kanske inte når fram med det du försöker förklara, isf ber jag givetvis om ursäkt. Men, jo, du slår ifrån dig, lite...
Jag/vi förstår att du saknar det sociala, ett socialt umgänge, kanske rent av känner dig ensam... och att du är i en destruktiv relation (nr. 2) som du egentligen skulle vilja "avsluta"... för du känner att det vore bäst... men du törs inte, vågar inte, för då är du rädd för att känna dig ännu mera ensam... du blir rastlös, stressad...
För att vara tydlig, jag har aldrig påstått att dina destruktiva relationer är ditt fel eller har med ditt beteende att göra. Det är dina ord.
Hur ser dina "barnfria" veckor ut? (tror folk fattar vad jag menar, och nej, ja, jag vet, man är förälder 24/7, så även jag!).
Skulle du säga att du är en social person..?
Kanske är en tuff fråga, men jag kan börja. Jag är i egentligen ingen "social" person, i den meningen att jag (aktivt) söker kontakt med andra människor, ringer upp vänner, bekanta och föreslår en träff, ett möte, en aktivitet.
Men jag är absolut social i i sociala miljöer. Men jag har "förmånen" att jag trivs med mig själv, där jag är i livet, räds inte ensamhet för jag känner mig inte ensam (ja, jo, jag har x antal unga vuxna barn, men vi ses inte varje dag, inte ens varje vecka. Jo, jo, jag har en särbo, men vi ses inte heller varje dag, varje vecka ens, ibland).
Det finns en del röda trådar i din tråd. Tror att du behöver börja nysta mer i dig själv.
En skilsmässa kan vara tuff (är själv skild), det kan ta tid att landa, att acceptera. Även om det nu var du som lämnade och gick vidare till en annan partner.
Men jag brukar säga, och har alltid sagt (gällande mig), det är mitt ansvar att
försöka må bra (!), inte någon annans... inte min partner, inte mina barn, inte mina vänner (vilka jag har få av!).
När du tänker på det sociala.. vad är det du skulle behöva? Fler vänner? Mer kontakt? Tätare kontakter?
Hur kan du uppnå det? Vad kan du göra? Vad behöver du göra?
Utifrån din livssituation med barn varannan-vecka. Vad kan du rent praktiskt få till?
Du har fått en del praktiska tips och förslag, men du verkar bara se problemen... och då är det lätt att man fortsätter att gräva ner sig och gropen blir bara djupare och djupare... och det min vän kan leda till depression och isolering i förlängningen... hamna inte där (!).
Du säger att du främst träffar barnens lärare, ett par föräldrar till deras kompisar. I övrigt? Jobbar du? Är du "social" på din arbetsplats? Är du "social" när du handlar på "ICA" (säger du exempelvis hej och tack till kassörskan eller tjejen som jobbar i grönsaksdisken). Hälsar du på busschauffören?
Tror nästan att du skulle behöva söka samtalsstöd. Låter som att det finns en del saker, kanske från dina relationer, din skilsmässa som ligger och skaver och som på något sätt hindrar dig i att ta tag ditt liv, dina drömmar (dina ord!) framåt.
Börja med att försöka skapa en vardag som du trivs med, speciellt på dina barnfria veckor.