Anonym (Leka hela dagen) skrev 2025-06-01 14:47:28 följande:
Tack för era svar.
Alltså han vill alltid leka med mig, att jag ska vara aktiv i leken och exempelvis frågar han mig vad hans gosedjur svarar på olika saker han säger till sina gosedjur. Han vill att jag sitter och leker med honom i timmar, från morgon till kväll, det kan vara att leka med lera, måla, räkna. Om han tittar på något på youtube så vänder han telefonen till mig och vill att jag aktivt kollar, vilket vanligtvis är något dötrist för en vuxen 😅. Man blir ju helt slut. Jag dränker honom i gemensamma lekar men det har inget slut. En grej jag tror är orsaken till det är dock för att hans fader är motsatsen och pappan bara sitter klistrad vid sin dator eller telefon, knappt lyssnar eller svarar när sonen tilltalar honom så jag försöker väl överkompensera men verkar också som att min son vill det eftersom han annars känner sig ensam.
Han har vänner på förskolan men nu är han ledig. Jag känner tyvärr ingen med barn i hans ålder..
Ta ett allvarligt snack med hans farsa. Ville han inte ha barn, eller varför är han så oengagerad?
Han får faktiskt steppa upp och ägna mer tid åt sonen. Inte hela tiden, men inte ignorera honom. Sonen märker naturligtvis detta och vänder sig till dig i stället, plus reagerar säkert med att ständigt kräva uppmärksamhet från dig eftersom hans pappa tydligen inte ger honom någon uppmärksamhet alls.
Vi har aldrig lekt med våra barn hela dagarna. Visst har vi lekt med dem, men de har också fått roa sig själva. Nu har vi tvillingar, så de har alltid haft varandra. Det underlättar när man ska göra annat, de har varit bra på att roa sig på egen hand. Däremot har de varit dåliga på att leka själva, när den ena är hemma och den andra är borta t ex. De är inte vana vid det. Då har de i stället vela ha konstant uppmärksamhet från oss, precis som din son. Men det har inte varit så ofta, särskilt inte när de var små.
Nu är de äldre och mer självständiga. De har också alltid haft kompisar på förskolan och i skolan, både "egna" och gemensamma.