• Anonym (Money)

Vad tycker ni - olika mycket pengar

Nu har vi bestämt att vi ska gifta oss och vi funderar på hur vi ska göra med vår ekonomi och att vi har/kommer ha olika mycket pengar.

Jag har ca; 3 miljoner sparat.

Min partner har inga pengar sparade men kommer ärva ca: 6 miljoner om ett antal år.

Hur ska vi hantera detta?

Om jag är helt ärlig så är jag rädd att min partner får del i mina 3 miljoner och något händer så att vi skiljer oss.

Jag får då 1,5 miljoner kvar och min partner får 1,5 miljoner från mig och får sedan ärva massor av pengar.

Ska vi skriva äktenskapsförord?

Då är jag rädd att jag inte får ta del av min partners arv på 6 miljoner.

• Svar på tråden Vad tycker ni - olika mycket pengar
  • SwediShortSnout

Jag vet att jag har en annan syn på detta än de flesta. Men det är bara pengar. Och varför vill du ha hennes om du inte är villig att ge ditt? Du låter som en snål jävel.

Men seriöst nu vad fa  spelar det för roll. Om ni nu gifter er så antar jag att det är för att ni är lyckliga. Eller gifter ni er för att ni en dag ska kunna säga att jag har varit gift? Gifter ni er så ska ni stanna tillsammans och lösa problem som dyker upp. 

Pengarna du har är hennes pengar och Pengarna hon har är dina pengar. Givetvis kan ni skriva ett förord men det bygger ju direkt på att ni inte litar på varandra. Känns inget bra det här gubben 

• SwediShortSnout

Jag själv är den enda med en riktig inkomst då min partner inte arbetat nu på två år då hon inte får nått arbete. Jag har inte en enda dag pratat om pengar. Hon har aldrig haft nått sparat men jag har. När vi blev ett par blev mina pengar våra pengar. Det finns inget jag och du utan ett vi. 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    MsM84 skrev 2025-06-03 08:17:03 följande:

Detta är vad mina juristkompisar säger - hur ska man kunna bevisa vad som är enskild egendom om det har beblandats med de gemensamma pengarna? 

det är möjligt att man kan skriva som du säger, men om man säger att sparpengar är enskild egendom, eller som mitt äktenskapsförord är skrivet - att vi äger det vi äger förutom husgeråd mm så blir det gemensamt om jag t ex betalar av lånen på vårt gemensamma hus.

TS sparade pengar är inte enskild egendon, så det kvittar om de finns på ett konto eller om de används för husköp. De kommer ändå ingå i en bodelning om det inte finns ett äktenskapsförord som säger annat. När partnern ärver kommer det med stor sannolikhet stå i testamentet att det ska vara enskild egendom, och då blir det svårt att hålla reda på dem om de blandas in i bådas ekonomi. men om de hålls åtskilda så har TS inte rätt till dem vid en skilsmässa.
    Ett äktenskapförord kan lösa alla problemen eftersom man har stor frihet för hur det kan formuleras.
  • Anonym (Ayatollah Ohlsson)

Jag funderar på om du verkligen älskar denna person när du kalkylerar med vad som kan hända ekonomiskt vid olika utfall.

Blir tveksam.

• Anonym (Alexandra)
    SwediShortSnout skrev 2025-06-03 22:00:10 följande:

Jag vet att jag har en annan syn på detta än de flesta. Men det är bara pengar. Och varför vill du ha hennes om du inte är villig att ge ditt? Du låter som en snål jävel.

Men seriöst nu vad fa  spelar det för roll. Om ni nu gifter er så antar jag att det är för att ni är lyckliga. Eller gifter ni er för att ni en dag ska kunna säga att jag har varit gift? Gifter ni er så ska ni stanna tillsammans och lösa problem som dyker upp. 

Pengarna du har är hennes pengar och Pengarna hon har är dina pengar. Givetvis kan ni skriva ett förord men det bygger ju direkt på att ni inte litar på varandra. Känns inget bra det här gubben 

Alltså, det där är ju fint och allt det där, men i ett förhållande måste man ju kunna prata om pengar och bestämma hur man ser på det. Främst då för att kunna undvika konflikter. Och såklart se till att allt är juridiskt bindande så att man får det som man vill ha det ifall något händer. Förord handlar ju inte om att man inte litar på varandra, men det är ju bara ansvarsfullt att ha om man vill något annat än det "förord" som kommer med ett äktenskap.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Ayatollah Ohlsson) skrev 2025-06-04 01:29:09 följande:

Jag funderar på om du verkligen älskar denna person när du kalkylerar med vad som kan hända ekonomiskt vid olika utfall.

Blir tveksam.

Så barnsligt. Självklart är det här sånt man måste tänka och prata om innan man gifter sig.
  • Anonym (G)

Det är snarare de som INTE pratar om pengar som hamnar i konflikter och besvikelse om skilsmässa eller dödsfall inträffar. Att hindra ett äktenskapsförord med argumentet att man inte älskar varandra är helt irrationellt.

• Anonym (Cah)

Klart killen ska ha lite cash om han gifter sig med dig.

Morgongåva kallas det 

• Goneril
    Anonym (G) skrev 2025-06-03 14:38:11 följande:
    Nu var det visst många år sedan du slutade på banken. Enskild egendom vis testamente gäller även vid skilsmässa.
    Kolla Ärvdabalken, 11.8 paragrafen. Vid skilsmässa gäller inte längre inbördes testamenten som upprättats mellan makar. Tänk på den presumtion som finns, nämligen att ett inbördes testamente upphör att gälla när äktenskapet upplöses. Det är inte så enkelt, att förstå ÄB kräver juridisk insikt. I detta fall förordas äktenskapsförord.
  • Anonym (K)
    Goneril skrev 2025-06-04 15:29:08 följande:
    Kolla Ärvdabalken, 11.8 paragrafen. Vid skilsmässa gäller inte längre inbördes testamenten som upprättats mellan makar. Tänk på den presumtion som finns, nämligen att ett inbördes testamente upphör att gälla när äktenskapet upplöses. Det är inte så enkelt, att förstå ÄB kräver juridisk insikt. I detta fall förordas äktenskapsförord.
    Flera i tråden har påpekat att arv ofta ärvs som enskild egendom eftersom arvslåtaren skrivit det i ett testamente. När du då skriver att testamenten är ovidkommande, trodde nog ingen att du plötsligt menade inbördes testamente mellan makar. 
  • Anonym (G)
    Goneril skrev 2025-06-04 15:29:08 följande:
    Ingen pratar om inbördes testamente mellan makar. Vi pratar om testamente som skrivs av förälder vars arv ska vara enskild egendom till barnen som ärver. Att skilja på vem som skriver testamente och vilka det gäller kräver juridisk insikt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Cah) skrev 2025-06-04 09:14:13 följande:

Klart killen ska ha lite cash om han gifter sig med dig.

Morgongåva kallas det 

Kvinnan brukar få en morgongåva enligt traditionen.
Svar på tråden Vad tycker ni - olika mycket pengar