Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Vad tycker ni - olika mycket pengar

Äktenskapsförord är en självklarhet, den som sparat ihop en ansenlig slant ska se till att den hålls utanför bodelningen. Testamente är inte relevant i detta läget, det får ju bara effekt vid dödsfall. Att upprätta äktenskapsförord nu är klokt, nu medan parterna är sams. Det är ingenting konstigt med det, vettiga  människor gör det och det har ingenting med girighet att göra .Tänk på att vartannat förhållande slutar med separation! Trist då att det som sparats ihop vandrar iväg nån annanstans! Nu är inte 3 millar en jätteförmögenhet heller, men en aktningsvärd summa, låt oss benämna saker och ting rätt  Med den börsutveckling vi haft det senaste decenniet är det inte svårt att bli miljonär. Wallenbergsfären har säkert ökat med 50%.                                                                                                                                                                                   Ja, så var det det tänkta arvet på 6 millar, men vad vet man om det? Det kanske inte finns en krona kvar när arvlåtaren dör! Vederbörande har ju rätt att göra åt sina pengar! Skulle inte ha särskilt svårt att spendera större delen, lite lyxkryssningar hit och dit, middag vid kaptenens bord och svindyra designmöbler hemmavid och några riktigt stora påkostade kalas! Jag skulle bjuda alla vänner på en vecka i Frankrike, hyra restaurang inklusive chefskock, utflykter med guide, båtfärder i lyxyacht. Nog skulle jag sätta sprätt på pengarna.                                                                                                                                                                              Mina preferenser är de ovannämnda men den som vill sitta och snåla i sin 25 år gamla skinnsoffa i sina utslitna mysbrallor ska givetvis göra det. Dock tycker jag att man får glömma kristallkulan; ingen av oss vet vad som händer i framtiden, och att lova utdelning ur ett tänkt arv är förmätet. Ingen av oss vet vad som händer! Äktenskapet har säkert gått i kras för längesen eller också har Putin konfiskerat alla förmögenheter och låtit dem bli del av krigsindustrin!

• Goneril
    Anonym (G) skrev 2025-06-03 14:38:11 följande:
    Nu var det visst många år sedan du slutade på banken. Enskild egendom vis testamente gäller även vid skilsmässa.
    Kolla Ärvdabalken, 11.8 paragrafen. Vid skilsmässa gäller inte längre inbördes testamenten som upprättats mellan makar. Tänk på den presumtion som finns, nämligen att ett inbördes testamente upphör att gälla när äktenskapet upplöses. Det är inte så enkelt, att förstå ÄB kräver juridisk insikt. I detta fall förordas äktenskapsförord.
Svar på tråden Vad tycker ni - olika mycket pengar