Anonym (TS) skrev 2025-06-03 10:44:07 följande:
Tack för svar! Det här var faktiskt första gången någonsin som jag anlitade en städfirma. Förra gångerna jag flyttade flyttade jag hemifrån och sen ifrån mitt ex så då behövdes ingen flyttstädning. Så jag vet inte riktigt hur det funkar.
Jag har faktiskt inte dokumenterat så det blir nog inget avdrag på fakturan. Kommer iallafall inte anlita dom igen om jag skulle behöva städning någon mer gång.
Jag städade ju själv så gott det gick men med så lite tid och en väldigt mammig bebis blev det nog inte så bra som jag tror att en riktig flyttstädning ska vara. Så får se vad hyresvärden säger. Till både mitt och städarnas försvar får man väl ta med i beräkningen att allt i lägenheten är väldigt väldigt gammalt och borde bytts ut och renoverats för längesen, inom några år ska det stambytas och allt ska rivas ut. Det mesta i köket är från -79. Så ytorna är inte så lätta att få skinande rena.. Så får se vad de säger helt enkelt.
Kan de fortfarande komma tillbaks och åtgärda det om städningen inte skulle bli godkänd även om jag har gjort en del själv också? Och när brukar man få veta det?
Ja det kan vara väldigt svårt att få rent gamla ytor. Flyttade nyligen själv från en lägenhet som inte renoverats sen tidigt 90-tal, ytskikten har en tendens att suga åt sig smuts och fläckar.
Så länge firman har städgaranti så kan du be att de kommer tillbaka och åtgärdar om det inte blir godkänt. Du kan då använda det protokoll med punkter som hyresvärden upprättar. Läs på deras hemsida vad de skriver.
Det är nog nästan frågan om man ändå inte kan kräva att få det åtgärdat om de inte har städgaranti. Köper du en flyttstäd är det rimligt att förvänta sig att städningen ska bli godkänd vid avsyn. Krånglar de kan du alltid kontakta ARN. Lycka till!