• Anonym (TS)

Vad händer om man inte lämnar lägenhet i tid?

Jag håller på och flyttar och har en bebis som är 4 månader gammal .. något av det jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv tror jag.
    Hade iallafall beställt flyttstädning men de har inte gjor allt de skull.. Inte skurat golven och inte torkat ur skåp och garderober och så lite annat så det måste jag göra själv nu. 

Jag skulle lämna nycklarna kl 12 idag men kommer bli en eller två timmar sen på grund av det. 

Någon som vet vad som händer? Ska jag ringa innan och säga det? 

Vill ju inte behöva betala för att de ska anlita städfirma.

• Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar lägenhet i tid?
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-02 22:44:58 följande:
    Avtalet var att hon skulle lämna nycklarna kl. 12, hon ringde dock hyresvärden som godkände att hon kunde lämna dem 16.30 pga omständigheterna samt att det inte finns någon ny hyresgäst. Ts har alltså fått godkänt på detta så hon "gör inte som hon själv tycker" även om det finns ett skriftligt avtal så brukar de flesta inte vara helt svartvita 
    Så - varför ska du ringa nya hyresgästen?
    Den nya och även du har väl ett avtal med hyresvärden?
    Jag förstår nog inte problemet ens, allt bör ju finnas på papper?
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-06-02 22:31:03 följande:
    Men det måste väl finnas ett avtal om när du ska vara ute ur lgh???
    Du kan ju inte göra som du själv tycker?

Det var ju inte så att jag hade planerat att jag skulle behöva lämna nycklarna senare , jag hade tänkt lämna dom kl 12 men jag var helt enkelt inte klar då på grund av hur det blev med flyttstädningen, det gjorde att allt annat blev försenat också. Jag pratade med hyresvärden och de sa att det var ok att jag lämnade dom senast 16.30 eftersom det inte fanns någon ny hyresgäst som skulle flytta in. 

Men ibland tror jag att man kan komma överens med hyresgästen (om det finns någon). När jag flyttade in i lägenheten (för mer än 15 år sen) pratade hyresgästen som bodde där innan med mig och frågade om de kunde få slippa putsa fönster (de skulle bytas om några månader har jag för mig) mot att jag fick nycklarna en dag tidigare , jag sa att det var ok minns jag. Minns inte om det var genom värden eller om de pratade direkt med mig. 

• Anonym (TS)
    Avtalet var att hon skulle lämna nycklarna kl. 12, hon ringde dock hyresvärden som godkände att hon kunde lämna dem 16.30 pga omständigheterna samt att det inte finns någon ny hyresgäst. Ts har alltså fått godkänt på detta så hon "gör inte som hon själv tycker" även om det finns ett skriftligt avtal så brukar de flesta inte vara helt svartvita 

Nej precis , så var det. De hade inget emot att jag lämnade nycklarna senare samma dag eftersom ingen ny hyresgäst ska flytta in direkt. Det finns ju ett avtal men eftersom det inte spelade någon roll för dom vilken tid jag lämnade nycklarna så fick jag göra det senare. 
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2025-06-02 23:13:14 följande:
    Så - varför ska du ringa nya hyresgästen?
    Den nya och även du har väl ett avtal med hyresvärden?
    Jag förstår nog inte problemet ens, allt bör ju finnas på papper?
    Nu vet jag inte om du blandar ihop mig med ts, och jag förstår inte hur du inte kan förstå problemet, har du ens läst tråden? Flyttstädningen skulle inte fått godkänt, så TS var tvungen att städa själv och blev därför försenad, 

Det var varken jag eller TS som kom med förslaget att ringa nästa hyresgäst, det var någon annan som skrev så det kan du fortsätta diskutera med den personen 
  • Anonym (M)

Det vanligaste om man anlitat städfirma och de slarvat är att du ändå flyttar ut som vanligt. Sen blir det nerslag vid besiktningen. Då ringer du städfirman som (förhoppningsvis) har någon form av garanti så får de komma ut och rätta till alla punkterna på protokollet. Dvs du ska inte behöva städa själv.

Du kan försöka få kompensation av städfirman i form av t ex avdrag på fakturan. Det är dock tveksamt om de kommer gå med på det om bristerna inte finns dokumenterade och du inte gett dem chans att rätta till dem. Det kanske inte gjorde så mycket för dig att du fick städa en del själv?

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 07:31:14 följande:

Det vanligaste om man anlitat städfirma och de slarvat är att du ändå flyttar ut som vanligt. Sen blir det nerslag vid besiktningen. Då ringer du städfirman som (förhoppningsvis) har någon form av garanti så får de komma ut och rätta till alla punkterna på protokollet. Dvs du ska inte behöva städa själv.

Du kan försöka få kompensation av städfirman i form av t ex avdrag på fakturan. Det är dock tveksamt om de kommer gå med på det om bristerna inte finns dokumenterade och du inte gett dem chans att rätta till dem. Det kanske inte gjorde så mycket för dig att du fick städa en del själv?

Tack för svar! Det här var faktiskt första gången någonsin som jag anlitade en städfirma. Förra gångerna jag flyttade flyttade jag hemifrån och sen ifrån mitt ex så då behövdes ingen flyttstädning. Så jag vet inte riktigt hur det funkar. 

Jag har faktiskt inte dokumenterat så det blir nog inget avdrag på fakturan. Kommer iallafall inte anlita dom igen om jag skulle behöva städning någon mer gång. 

Jag städade ju själv så gott det gick men med så lite tid och en väldigt mammig bebis blev det nog inte så bra som jag tror att en riktig flyttstädning ska vara. Så får se vad hyresvärden säger. Till både mitt och städarnas försvar får man väl ta med i beräkningen att allt i lägenheten är väldigt väldigt gammalt och borde bytts ut och renoverats för längesen, inom några år ska det stambytas och allt ska rivas ut. Det mesta i köket är från -79. Så ytorna är inte så lätta att få skinande rena.. Så får se vad de säger helt enkelt. 

Kan de fortfarande komma tillbaks och åtgärda det om städningen inte skulle bli godkänd även om jag har gjort en del själv också? Och när brukar man få veta det? 

• Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2025-06-02 21:51:30 följande:

Uppdatering: Jag fick lämna nycklarna när deras kontor stängde så strax innan 16.30 blev det. Upptäckte ännu mer som städarna inte hade gjort så egentligen skulle jag behövt ännu mer tid .. får se om städningen blir godkänd , gjorde så gott jag kunde med en 4 månader gammal bebis som gallskrek så fort jag la ner henne eller gav henne till nån annan.. men så perfekt som en flyttstädning borde vara blev det ju inte när jag gjorde det själv med så lite tid. 

De som flyttstädade hade gjort rent största delen av spisen noga men inte alls längst ner där plåtarna är, dammsugit och städat toalett och handfat och badkar (tror jag , det var städat där innan också) och bakom tvättmaskinen, de hade städat mikron noga fast jag hade skrivit en lapp att de inte skulle det för att den skulle slängas. Och kylskåpet och frysen och torkat av köksbänkar. Och putsat fönster , det var ju bra iallafall. 

Det var några enstaka skåp och garderober som jag hade sagt och satt lappar på att de inte skulle städa inuti för att det var saker där fortfarande men då hade de inte städat en enda låda eller skåp inuti och inte skafferiet, inte de som var tomma heller. Och inte skurat golvet i något av rummen. De var billigare än andra men om man betalar för flyttstädning tänker man ju att det ska vara en flyttstädning. 

Troligtvis kan de inte svenska, vanligt problem.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-03 10:44:07 följande:

Tack för svar! Det här var faktiskt första gången någonsin som jag anlitade en städfirma. Förra gångerna jag flyttade flyttade jag hemifrån och sen ifrån mitt ex så då behövdes ingen flyttstädning. Så jag vet inte riktigt hur det funkar. 

Jag har faktiskt inte dokumenterat så det blir nog inget avdrag på fakturan. Kommer iallafall inte anlita dom igen om jag skulle behöva städning någon mer gång. 

Jag städade ju själv så gott det gick men med så lite tid och en väldigt mammig bebis blev det nog inte så bra som jag tror att en riktig flyttstädning ska vara. Så får se vad hyresvärden säger. Till både mitt och städarnas försvar får man väl ta med i beräkningen att allt i lägenheten är väldigt väldigt gammalt och borde bytts ut och renoverats för längesen, inom några år ska det stambytas och allt ska rivas ut. Det mesta i köket är från -79. Så ytorna är inte så lätta att få skinande rena.. Så får se vad de säger helt enkelt. 

Kan de fortfarande komma tillbaks och åtgärda det om städningen inte skulle bli godkänd även om jag har gjort en del själv också? Och när brukar man få veta det? 

Ja det kan vara väldigt svårt att få rent gamla ytor. Flyttade nyligen själv från en lägenhet som inte renoverats sen tidigt 90-tal, ytskikten har en tendens att suga åt sig smuts och fläckar.

Så länge firman har städgaranti så kan du be att de kommer tillbaka och åtgärdar om det inte blir godkänt. Du kan då använda det protokoll med punkter som hyresvärden upprättar. Läs på deras hemsida vad de skriver.

Det är nog nästan frågan om man ändå inte kan kräva att få det åtgärdat om de inte har städgaranti. Köper du en flyttstäd är det rimligt att förvänta sig att städningen ska bli godkänd vid avsyn. Krånglar de kan du alltid kontakta ARN. Lycka till!
  • Anonym (12345)

Vad heter städbolaget?

Man vill ju inte råka anlita ett bolag som lägger kraft på att städa en micro! Det ingår typ aldrig i hyran med micro, brukar vara ens privata.
    Eller struntar i våttorkning och urtorkning.

• Anonym (TS)
    Anonym (12345) skrev 2025-06-04 07:30:33 följande:

Vad heter städbolaget?

Man vill ju inte råka anlita ett bolag som lägger kraft på att städa en micro! Det ingår typ aldrig i hyran med micro, brukar vara ens privata.
    Eller struntar i våttorkning och urtorkning.

Rena Hem var det. Jag hade skrivit en lapp på både svenska och engelska att de inte skulle städa mikron (den skulle slängas). Jag skulle ju ta med allt eftersom jag har sagt upp lägenheten men hade inte hunnit flytta allt än. Det var några skåp och garderober som jag fortfarande hade saker i , och i klädkammaren, sa till och satte lappar att de inte skulle städa där. Men vet inte om de inte förstod vad jag menade (fast lapparna satt tejpade på skåpen) för de hade inte torkat ur något skåp eller någon av kökslådorna alls, inte de som var helt tomma och som jag inte hade satt lappar på heller.  Om de hade gjort det så måste det varit extremt slarvigt men tror inte de hade gjort det alls. 

Och inte skurat golven .. En hel del hade de ju gjort men inte allt som ska ingå i flyttstädning. Det var iförsej väldigt billigt, bara 2400 för en 3:a. Men bokar man flyttstädning tänker man ju ändå att det ska vara en flyttstädning. Det ju svårt när de knappt kan svenska eller engelska också.. men har förstått att det är vanligt att det är så? 

• Anonym (utflyttad)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-04 15:43:10 följande:

Rena Hem var det. Jag hade skrivit en lapp på både svenska och engelska att de inte skulle städa mikron (den skulle slängas). Jag skulle ju ta med allt eftersom jag har sagt upp lägenheten men hade inte hunnit flytta allt än. Det var några skåp och garderober som jag fortfarande hade saker i , och i klädkammaren, sa till och satte lappar att de inte skulle städa där. Men vet inte om de inte förstod vad jag menade (fast lapparna satt tejpade på skåpen) för de hade inte torkat ur något skåp eller någon av kökslådorna alls, inte de som var helt tomma och som jag inte hade satt lappar på heller.  Om de hade gjort det så måste det varit extremt slarvigt men tror inte de hade gjort det alls. 

Och inte skurat golven .. En hel del hade de ju gjort men inte allt som ska ingå i flyttstädning. Det var iförsej väldigt billigt, bara 2400 för en 3:a. Men bokar man flyttstädning tänker man ju ändå att det ska vara en flyttstädning. Det ju svårt när de knappt kan svenska eller engelska också.. men har förstått att det är vanligt att det är så? 

Om man är lite mer rutinerad så bokar man flyttstädning av en firma som ger städgaranti på flyttstäd- d.v.s. att om värden har anmärkningar så kommer de tillbaka och fixar det utan merkostnad för dig och du behöver inte engagera dig.

Men eftersom du inte hade tömt och det satt en massa lappar så blev det ju en gråzon av övningen nu, och jag undrar verkligen hur olagligt de jobbade som tog uppdraget. Har du inga kompisar som kunde ryckt in 2-3 timmar bara och hjälpt till att fixa klart?
  • Anonym (TS)
    Anonym (utflyttad) skrev 2025-06-04 20:26:16 följande:
    Om man är lite mer rutinerad så bokar man flyttstädning av en firma som ger städgaranti på flyttstäd- d.v.s. att om värden har anmärkningar så kommer de tillbaka och fixar det utan merkostnad för dig och du behöver inte engagera dig.

Men eftersom du inte hade tömt och det satt en massa lappar så blev det ju en gråzon av övningen nu, och jag undrar verkligen hur olagligt de jobbade som tog uppdraget. Har du inga kompisar som kunde ryckt in 2-3 timmar bara och hjälpt till att fixa klart?

Tack för svar.. Jo jag förstår att det kanske blev missförstånd eftersom det satt några lappar. Jag sa det till han som kom dit också var de inte behövde städa men är ju inte 100% på att han verkligen förstod. Det var ju meningen att jag skulle städa de skåpen och klädkammaren själv men sen blev det ganska mycket mer jag fick städa själv också. 

Varför skulle de jobbat olagligt? Det var ju inte svart utan vitt och jag har fått en faktura.

Blir städningen godkänd så tänker jag inte göra något mer av det.. Blir den inte godkänd kanske jag kan kontakta dom och fråga annars kanske jag kan be att få göra om det själv. Har iallafall inte hört något än. 

Nja alltså min sambo och hans kompis och pappa hjälpte till att bära och mamma hjälpte till med barnen en del men det blev jag som fick göra det sista av städningen.. Hade ärligt talat inte ens någon koll på det där att de kan komma tillbaks och åtgärda , trodde bara det var så att om städningen inte blir godkänd så anlitar hyresvärden någon annan och jag får betala , ville undvika det. 

Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar lägenhet i tid?