• Anonym (Trådstartare)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Har haft så envisa svampinfektioner till och från hela tiden i ca 1 år nu. Har testat svamp krämer, canesten, pervaryl, daktacort kortison och Cortimyk som ej funkar, bara förvärrat slemhinnorna.

Har testat intimolja (aco), mandelolja, olivolja, Ellen intim kräm, sova naken, bomullstrosor, mjölksyrabakterier, oregano olja, lufta så mkt jag kan osv, listan är lång..Men ingenting funkar! Har även fått engångs kurer med flucozanol/diflucan genom året.

Testar nu långtidsbehandling med flucozanol 50mg/per dag i 3 månader. Haft ätit de i snart 2 veckor men har fortfarande vita flytningar/svamp i underlivet fortfarande och verkar som kuren ännu inte hjälper. 

Har märkt att jag är otroligt torr där nere i perioder av menscykeln och undrar om.detta är något som ligger bakom att svampen får lätt fäste?

Någon som haft långa besvär med svamp.som.kan ge råd/tips på vad som hjälpte er? Är så ledsen över det här :(

• Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?
  • Anonym (M)
    Just Precis skrev 2025-06-19 19:17:33 följande:

Stryp raffinerat socker helt, samma med alkohol, sov i luftiga shorts eller naken, duscha med vatten (bara) varje dag, raka helt och undvik byxor som är tighta i skrevet. 

Man ska definitivt inte raka underlivet helt. Det är som gjort för att få tillbaka svampen. 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:12:07 följande:
    Går du till en kvacksalvare eller? Alla vet att socker är godis för svampen och ju mer socker man äter deto bättre trivs svampen. 

Ett gått råd; BYT GYNEKOLOG! 
    Har bytt gynekolog! Hoppas bara att man kommer till en som är bra nu. Har lagt om kosten helt och hoppas att man märker skillnad om några månader.
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:05:47 följande:
    Har din partner behandlar sig för svamp? 
    Han har inte behandlat sig än, men vi har heller inte haft sex på länge pga mina besvär. Jag har pratat om det med killen och han har sagt att han ska göra en svamp behandling! 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:17:12 följande:
    Det är för att det rent tekniskt inte smittas, utan överförs via sex  
    Tycker det är så konstigt att ingen gynekolog jag varit till har sagt det, att varken socker har påverkan till svamp eller svampinfektioner kan smittas/föras över vid sex
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-07-05 20:39:24 följande:
    Tycker det är så konstigt att ingen gynekolog jag varit till har sagt det, att varken socker har påverkan till svamp eller svampinfektioner kan smittas/föras över vid sex
    Det är för att du gått till stolpskott till gynekologer. 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 20:50:13 följande:
    Det är för att du gått till stolpskott till gynekologer. 
    Det håller jag med om 
  • Anonym (Trådstartare)

Inte uppdaterat här på länge så tänkte berätta lite hur det har gått om andra har besvär med svamp.

Senare månaden har jag:
    - Bytt till att bara använda menskopp - Gjort stor skillnad! 
    - Minskat enormt på sockerintaget.
    - Tar vitamin tillskott varje dag: d-vitamin, c-vitamin, Omega-3, B12 vitamin och zink.
    - Försökt stressa ner mindre, kör yin yoga varje kväll och avslappning för bäckenbotten, tänker hela tiden under dagen om jag spänner mig nånstans i kroppen och påminner mig om att ta djupa andetag emellanåt under dagen.
    - Smörjer mig med propyderm runtom yttre blygdläpparna/könet.
    - Använt xylocain 2% att smörja varje gång vid toalettbesök runt "öppningen".
    - Tar 150mg flucozanol tablett en gång i veckan
    - Inte haft sex

Senaste månaden har jag bara haft pyttelite klåda och fortfarande besvär med sveda vid beröring som misstänks är vestibulit. Denna månad har varit den mest besvär fria månad hittills! Hade för ca 1.5-2 månader sedan konstant tjocka keso flytningar i underlivet, sveda och klåda, men denna månad har det varit mer normala flytningar och pyttelite klåda! Peppar peppar att det fortsätter!

Har tid hos gynekologen igen om ca 2 veckor och ska uppdatera mer längre fram, hoppas det kan hjälpa någon därute! 

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-04 11:17:28 följande:

Inte uppdaterat här på länge så tänkte berätta lite hur det har gått om andra har besvär med svamp.

Senare månaden har jag:
    - Bytt till att bara använda menskopp - Gjort stor skillnad! 
    - Minskat enormt på sockerintaget.
    - Tar vitamin tillskott varje dag: d-vitamin, c-vitamin, Omega-3, B12 vitamin och zink.
    - Försökt stressa ner mindre, kör yin yoga varje kväll och avslappning för bäckenbotten, tänker hela tiden under dagen om jag spänner mig nånstans i kroppen och påminner mig om att ta djupa andetag emellanåt under dagen.
    - Smörjer mig med propyderm runtom yttre blygdläpparna/könet.
    - Använt xylocain 2% att smörja varje gång vid toalettbesök runt "öppningen".
    - Tar 150mg flucozanol tablett en gång i veckan
    - Inte haft sex

Senaste månaden har jag bara haft pyttelite klåda och fortfarande besvär med sveda vid beröring som misstänks är vestibulit. Denna månad har varit den mest besvär fria månad hittills! Hade för ca 1.5-2 månader sedan konstant tjocka keso flytningar i underlivet, sveda och klåda, men denna månad har det varit mer normala flytningar och pyttelite klåda! Peppar peppar att det fortsätter!

Har tid hos gynekologen igen om ca 2 veckor och ska uppdatera mer längre fram, hoppas det kan hjälpa någon därute! 

Hej igen! Fint att höra att det verkar gå åt rätt håll för dig, hoppas att det fortsätter så! 
    Propyderm gar jag också kört med nu, och tillskott Zink. Läste någonstans att zink kan vara hjälpande.
    Har tagit flukonazol 1 gång per vecka sedan sist, ändå blossar det upp ibland.. underlivet känns aldrig riktigt friskt utan alltid mer eller mindre skavigt och kliigt. Och rodnat. Har tid hos gyn imorgon nu.. är så orolig att hon ska tycka att det ser normalt ut, det gjorde hon ju sist då jag fortfarande hade samma besvär som i nuläget. Har ju egentligen bara haft vid behovsordination på fluko men har behövt ta det varje vecka för annars blossar det upp -.- nu i augusti blir det 1 år som jag haft besvär, och jag tycker det verkar så märkligt att en kropp som i övrigt är frisk inte klarar att läka ut infektionen. Tröttsamt.
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-05 17:34:08 följande:
    Hej igen! Fint att höra att det verkar gå åt rätt håll för dig, hoppas att det fortsätter så! 
    Propyderm gar jag också kört med nu, och tillskott Zink. Läste någonstans att zink kan vara hjälpande.
    Har tagit flukonazol 1 gång per vecka sedan sist, ändå blossar det upp ibland.. underlivet känns aldrig riktigt friskt utan alltid mer eller mindre skavigt och kliigt. Och rodnat. Har tid hos gyn imorgon nu.. är så orolig att hon ska tycka att det ser normalt ut, det gjorde hon ju sist då jag fortfarande hade samma besvär som i nuläget. Har ju egentligen bara haft vid behovsordination på fluko men har behövt ta det varje vecka för annars blossar det upp -.- nu i augusti blir det 1 år som jag haft besvär, och jag tycker det verkar så märkligt att en kropp som i övrigt är frisk inte klarar att läka ut infektionen. Tröttsamt.
    Vad tråkigt att höra. För mig är det också samma, även om det har känts lite bättre nu den här perioden så är det aldrig helt bra! Det kanske tar längre tid för underlivet att återhämta sig när man haft besvär väldigt länge.

Har också funderat på att testa ta antihistaminer tabletter under några veckor, läste nånstans att det kan hjälpa slemhinnorna att läka efter långdragna svampinfektioner, ett tips!

Förstår dig verkligen, jag hoppas att det ordnar sig för dig. Har du frågat om att få ta ett vävnadsprov? Du får gärna skriva här hur besöket gick hos gyn. 

Något jag även funderat på är om klådan som uppkommer kan vara eksem man fått utav svampen?
  • Anonym (kokobäng)

Lilla gumman, du måste vara försiktig med din snippis.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-05 20:36:51 följande:
    Vad tråkigt att höra. För mig är det också samma, även om det har känts lite bättre nu den här perioden så är det aldrig helt bra! Det kanske tar längre tid för underlivet att återhämta sig när man haft besvär väldigt länge.

Har också funderat på att testa ta antihistaminer tabletter under några veckor, läste nånstans att det kan hjälpa slemhinnorna att läka efter långdragna svampinfektioner, ett tips!

Förstår dig verkligen, jag hoppas att det ordnar sig för dig. Har du frågat om att få ta ett vävnadsprov? Du får gärna skriva här hur besöket gick hos gyn. 

Något jag även funderat på är om klådan som uppkommer kan vara eksem man fått utav svampen?
    Antihistamin har jag faktiskt provat också i kortare perioder, inte märkt någon skillnad tyvärr.. 

Vävnadsprov, menar du då för att testa för t.ex. lichen? Har du gjort det? Det har jag börjat oroa mig för nu på senaste, att det ska vara något "värre" än svamp..
    Antar att första steget för mig är att imorgon ta en odling för att se om det visar på svamp. Men som jag har läst är det nog möjligt att det visar negativt när man haft Flukonazol länge
    Jag har som sagt aldrig ens gjort en odling.
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-05 21:23:18 följande:
    Antihistamin har jag faktiskt provat också i kortare perioder, inte märkt någon skillnad tyvärr.. 

Vävnadsprov, menar du då för att testa för t.ex. lichen? Har du gjort det? Det har jag börjat oroa mig för nu på senaste, att det ska vara något "värre" än svamp..
    Antar att första steget för mig är att imorgon ta en odling för att se om det visar på svamp. Men som jag har läst är det nog möjligt att det visar negativt när man haft Flukonazol länge
    Jag har som sagt aldrig ens gjort en odling.
    Vad synd! Tänkte själv ge det ett försök.

Om inget syns i underlivet och dom säger att allt är bra ut kan man begära att ta ett vävnadsprov och få svar om det mesta som jag förstått, där kan tex svamp och lichen synas men andra saker med. 

Har också hört att det kan vara svårt med odlingar när man tar flucozanol. Hoppas besöket går bra hos gyn!
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-06 08:17:02 följande:

Om inget syns i underlivet och dom säger att allt är bra ut kan man begära att ta ett vävnadsprov och få svar om det mesta som jag förstått, där kan tex svamp och lichen synas men andra saker med. 

Har också hört att det kan vara svårt med odlingar när man tar flucozanol. Hoppas besöket går bra hos gyn!
    Okej förstår! 
    Tack snälla :)
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-06 08:17:02 följande:

Nu har jag varit hos gyn. Hon tycker det ser ut som svampinfektion, kan inte vara något annat enligt henne. Frågade faktiskt om lichen eftersom jag läst att den sjukdomen ibland misstas för att vara svamp. Men några sådana tecken fanns inte enl henne så det känns bra.
    Men hon sa också att det inte går att "behandla bort" kroniska svampinf. med Flukonazol utan kroppen behöver läka det själv, att medicinen bara dämpar infektionen för stunden liksom så hon tyckte inte det var någon idé att ge högre dos. Utan jag får fortsätta att ta en tablett vid behov. 
    Har ju dock en hormonspiral insatt som jag satte in i januari i år, pga otroligt riklig menstruation utan den. Hon klippte trådarna ännu lite mer på dem eftersom de ju kan förvärra infektionen. Jag ville inte ta ut den nu då den hjälper otroligt bra mot blödningarna. Men, om infektionerna fortsätter vara jobbiga blir det att ta ut den ändå. 
    Hon tipsade om lokalt östrogen, att man kan prova det för att "återställa" miljön där nere. Men det är jag liite skeptisk till då jag har läst att östrogen göder svampen, är väl därför som kvinnor efter klimakteriet sällan har svampinfektioner.. Men ska fundera, kanske provar eftersom det var hennes råd.

Känns ändå bra att hon säger att det kommer att bli bättre, kommer att gå över även om det kan ta några år. 

Jaja, bara att kämpa på :)
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-06 16:21:36 följande:
    Nu har jag varit hos gyn. Hon tycker det ser ut som svampinfektion, kan inte vara något annat enligt henne. Frågade faktiskt om lichen eftersom jag läst att den sjukdomen ibland misstas för att vara svamp. Men några sådana tecken fanns inte enl henne så det känns bra.
    Men hon sa också att det inte går att "behandla bort" kroniska svampinf. med Flukonazol utan kroppen behöver läka det själv, att medicinen bara dämpar infektionen för stunden liksom så hon tyckte inte det var någon idé att ge högre dos. Utan jag får fortsätta att ta en tablett vid behov. 
    Har ju dock en hormonspiral insatt som jag satte in i januari i år, pga otroligt riklig menstruation utan den. Hon klippte trådarna ännu lite mer på dem eftersom de ju kan förvärra infektionen. Jag ville inte ta ut den nu då den hjälper otroligt bra mot blödningarna. Men, om infektionerna fortsätter vara jobbiga blir det att ta ut den ändå. 
    Hon tipsade om lokalt östrogen, att man kan prova det för att "återställa" miljön där nere. Men det är jag liite skeptisk till då jag har läst att östrogen göder svampen, är väl därför som kvinnor efter klimakteriet sällan har svampinfektioner.. Men ska fundera, kanske provar eftersom det var hennes råd.

Känns ändå bra att hon säger att det kommer att bli bättre, kommer att gå över även om det kan ta några år. 

Jaja, bara att kämpa på :)
    Vad skönt ändå att du fick det bekräftat att det är svampinfektion. Tråkigt bara att det inte verkar finnas något som tar död svampen för gott, verkar vara så många som lider av långdragna svampinfektioner.

Blev det värre för dig med hormonspiral? Har läst att många får bort svampen med preventivmedel och vissa får bort den när man slutar med det. Tänkte att min partner ska få göra en svamp behandling, om det är något sådant som gör att svampen återkommer. 

Jag använde ovesterin förut, men tyvärr så blev svamp besvären värre av det, men du kan alltid testa om det skulle hjälpa dig.

Vi får kämpa vidare, vid något tillfälle så borde det läka ut :) tack för att du delar med dig. 
Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?