• Anonym (Juni)

Summera din barndom med några ord

Jag tänkte att vi kunde summera vår barndom med några ord bara. Inga långa utläggningar utan kort och koncist så här;

Min barndom: Rädsla. Förvirring. Osäkerhet. Ingen trygghet. 

• Svar på tråden Summera din barndom med några ord
  • Anonym (Inget bra minne)

Nedvärderad, orättvist behandlad. osäker, blyg, utsatt, känslan av att vara oälskad och annorlunda, rädd, saknade självkänsla och självförtroende.

• Anonym (Tuss)

Förvirrande, hav, isolering, djur, landsbygd, humor, konflikter och våld. 

• Anonym (Jr)
    Tecum skrev 2025-06-06 11:03:23 följande:
    Kan du utveckla det svaret? Ska man vara tacksam för en dålig barndom?
    Ja, allt negativt som händer gör att man får perspektiv och man blir en bättre individ. Väldigt ofta är det de som haft det jobbigast som blir mest sympatiska.
  • Freddie K

Förjävlig, rent ut sagt, men hade jag inte gått igenom de sakerna så hade jag nog inte blivit den jag är idag och jag tycker faktiskt om den jag är idag.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Jr)
    Freddie K skrev 2025-06-07 14:06:07 följande:

Förjävlig, rent ut sagt, men hade jag inte gått igenom de sakerna så hade jag nog inte blivit den jag är idag och jag tycker faktiskt om den jag är idag.

Precis så man ska tänka.
  • Freddie K
    Anonym (Jr) skrev 2025-06-07 14:07:45 följande:
    Precis så man ska tänka.
    Jag kan inte tänka på något annat sätt. Ingen idé att gå och grubbla och vara arg över det som har varit. Visst, jag önskar att det hade varit annorlunda, men nu är det som det är. Jag försöker att vara positiv. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Tecum
    Anonym (Jr) skrev 2025-06-07 14:03:56 följande:
    Ja, allt negativt som händer gör att man får perspektiv och man blir en bättre individ. Väldigt ofta är det de som haft det jobbigast som blir mest sympatiska.
    Det gäller en del, men långtifrån alla. Vissa blir traumatiserade och bär sig illa åt, både mot sig själva och andra. Så en negativ barndom är i grunden något dåligt.
  • Alltärupptaget

Kärlek. Lek. Palla äpplen. Dansbandsmusik. Bilkörning. Se på film. Fotmassage.Utegångsförbud.Hästar. Spaghetti.

• Anonym (Jr)
    Tecum skrev 2025-06-08 15:24:39 följande:
    Det gäller en del, men långtifrån alla. Vissa blir traumatiserade och bär sig illa åt, både mot sig själva och andra. Så en negativ barndom är i grunden något dåligt.
    Ja, det är inget positivt i sig. Däremot kan man göra det till något positivt.

De som gör det klarar sig lika bra som de som hade en bra uppväxt. Kanske till och med bättre.

De som blir traumatiserade blir det för att de fastnar o ett negativt tankemönster.
  • Tecum
    Anonym (Jr) skrev 2025-06-08 20:42:21 följande:

De som gör det klarar sig lika bra som de som hade en bra uppväxt. Kanske till och med bättre.

De som blir traumatiserade blir det för att de fastnar o ett negativt tankemönster.
    Ja, trots uppväxten, inte tack vare den.
  • Anonym (Jr)
    Tecum skrev 2025-06-08 20:51:33 följande:
    Ja, trots uppväxten, inte tack vare den.
    Beror på graden av problem i uppväxten.

Rent generellt mår människan väldigt bra av att utsättas för kraftig fysisk och psykisk stress. De som hamnar i depression gör det oftast för att de under längre tid undviker psykisk och fysisk stress.
  • Anonym (Sweet but a psycho)
    Anonym (Jr) skrev 2025-06-08 20:42:21 följande:

Håller inte med alls. De som blir traumatiserade av hemska händelser är vanligen de som är mer neurotypiska.

Vi som inte blir det är kalla fiskar från början och skulle kunna amputera någons ben med såg om det krävdes, eller äta upp en medpassagerare på en öde ö.
    Vi är gjorda för överlevnad under svåra förhållanden, de är gjorda för empati och samarbete.

Båda personlighetstyperna fyller sin funktion för artens överlevnad.
Svar på tråden Summera din barndom med några ord