• Anonym (Bella)

Hur ska jag prata om hans barn som har IF?

Hej.
    Hur ska jag prata om hans barn (30 år)som har en ganska stor intellektuell funktionsnedsättning? Allt är så känsligt och vad jag än säger kan uppfattas som påhopp eller kränkningar. Vill inte göra honom ledsen så jag har hittills tigit och varit optimistisk. Vi skulle gifta oss och flytta ihop, men efter denna senaste veckan så vill jag inte längre. Hon bodde med oss på Gotland i en större stuga men där insåg jag att vår framtid inte är något som jag kan se ljust på.

Jag har självklart vetat om hennes situation, men har liksom försökt, kanske både bortse ifrån det, och tänkt att det blir säkert bra. Men det blir det inte. Jag fixar inte att umgås med henne. Jag känner att jag måste vara ärlig men vill inte förlora honom, inte heller dras in i hans situation där mamma och pappa ersatt alla vänner.

Mina farhågor är att om vi ska ha semestrar ihop, ens några dagar, så kommer jag inte kunna hålla det inom mig utan att bli olycklig. Jag tänkte omvärdera vår relation till att gå från särbo till friends with benefits/ vänner förhållande. Svårt att gå ifrån att planera framtid och flytt till att lägga benen på ryggen. Jag älskar honom och han mig, men jag drar det kortaste strået här. 

Nu vet jag att flera skulle säga att jag ska släppa honom för han förtjänar någon som älskar no matter what, men låt bli det snälla. Hur berättar man detta?

• Svar på tråden Hur ska jag prata om hans barn som har IF?
  • Anonym (Tubb)

Personer med en  medelsvår intellektuell funktionsnedsättning har en kapacitet att klara nya problem på en nivå som ligger UNDER en normalbegåvad 7-årings.

Det är vanskligt att låta personer med de svårigheterna bo på egen hand, utan nära hjälp om något skulle hända eller någon okänd söker upp dem.

Däremot kan en person som har den diagnosen ofta lära sig många rutinsysslor. 

Har personen dessutom autism blir svårigheterna ändå större.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-06-04 09:22:14 följande:

Personer med en  medelsvår intellektuell funktionsnedsättning har en kapacitet att klara nya problem på en nivå som ligger UNDER en normalbegåvad 7-årings.

Det är vanskligt att låta personer med de svårigheterna bo på egen hand, utan nära hjälp om något skulle hända eller någon okänd söker upp dem.

Däremot kan en person som har den diagnosen ofta lära sig många rutinsysslor. 

Har personen dessutom autism blir svårigheterna ändå större.

Hon är inte så handikappad. Jag finner inget nöje i att umgås för det ger inget alls för det existerar inget utbyte.. Det är bara besvärligt men annars är hon hur rar som helst. någonstans mellan 9-13 år i skallen skulle jag säga. Jag gillar alla de andra vuxna barnen. Men de bor inte i närheten och en utomlands. Han har tre.
  • Xenia
    Anonym (Bella) skrev 2025-06-03 22:52:39 följande:
    Hej Xenia.
    Det sista du skrev stämmer.  De håller kvar dottern i beroendet av sina föräldrar MEN hon vill inte utöka sitt sociala nät med andra hon vill ha närheten till mor och far. Hon vill inte själv frigöra sig på det vis som vi känner till. Svårt att pusha iväg ett vuxet barn som inte vill. så det är åt båda hållen.

Sedan har hon ett eget kommunalt boende MEN utan tillräcklig hjälp av ledsagare eller egen kontaktperson som gör saker med henne. Hade inte föräldrarna funnits där hade det aldrig gått. Iom att hon fick en lägenhet då det inte är lägenhetsbrist i hennes kommun, men brist på Lssplatser, så tror myndigheterna att hon fixar det. Alla lever i förnekelse då hon inte kan detta. Inte städa, laga mat och tvätta, betala räkningar, handla riktig mat eller fixa hemma. osv osv.  Hon skulle bli helt ensam och säkert psyksjuk. De skulle ha satt henne i gruppbostad från början för hon klarar sig inte på egen hand även om hon klarar mycket. Hon är ändå inte där hela tiden då hon två- tre dagar i veckan är med mor och två dagar med far, samt alla aktiviteter på vardagarna där någon av dem är med. Pappan vill inte utnyttja mig som vårdpersonal. Aldrig, men vill att vi ska bli en storfamilj.
    Medberoende är ordet. Det låter alltså den intellektuellt funktionshindrade bestämma helt. De borde förstås ha påverkat henne att flytta in på ett gruppboende för att det varit det bästa för henne. Hon fungerar ju som ett barn, och man brukar inte alltid göra vad barnen vill utan vad de behöver.

Hur tänker föräldrarna att dottern, som nu blivit helt beroende av sina föräldrar, ska klara sig den dag de själva blir allvarligt sjuka och dör? Nej, de stoppar förstås huvudet i busken.

Vad dottern åtminstone borde få är boendestöd. Boendestöjdaren skulle snart upptäcka hur mycket stöd dottern behöver och kunna hjälpa till att övertala kommen. 

Men inget ommer att hjälpa när föräldrarna är fast beslutna att de och endast de ska hjälpa dottern.

Jag skulle aldrig kunna vara ihop med en sådan man. Jag skulle se hur fel de gör och inte kunna hålla tyst.

Undvik att ingå i den storfamiljen, annars är det risk för att du blir medberoende också.
  • Anonym (Tubb)
    Anonym (Bella) skrev 2025-06-04 13:11:16 följande:
    Hon är inte så handikappad. Jag finner inget nöje i att umgås för det ger inget alls för det existerar inget utbyte.. Det är bara besvärligt men annars är hon hur rar som helst. någonstans mellan 9-13 år i skallen skulle jag säga. Jag gillar alla de andra vuxna barnen. Men de bor inte i närheten och en utomlands. Han har tre.
    Är du säker på att hon ligger så högt? De som ligger så högt kan föreställa sig framtiden t.ex. 

En person med medelsvår intellektuell funktionsnedsättning kan klara sig bra i kända situationer. Det är när någor oförutsett sker och personen ska lösa det problemet som de stora svårigheterna blir tydliga, svårt med konsekvenstänk, analys, överblick och allmän tillgänglig kunskap mm. Blir inga användbara lösningar. 

Men bortsett från det: Du måste ju känna efter vad du själv vill och orkar med, det handlar om ditt liv. Och du har ju inte personligt ansvar för andras barn. Så jag förstår om du vill hålla dig utanför den omsorgen som föräldrar och professionella personer behöver ge.

Sen tycker jag att familjen skulle söka mer stöd, bl.a. för att de blir äldre.  Men också för att det skulle vara fint med lite stimulans från andra för flickans del. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-06-04 08:45:16 följande:
    Ja, jag tänkte att en kombination av medelsvår IF och autism brukar ge möjlighet till LSS-boende. Om inte annat så kan man överklaga till olika instanser om man har svart på vitt att det finns så stora svårigheter.

För en person med de stora svårigheterna klarar inte ett eget boende. 
    Det behöver du inte övertyga mig om. Jag träffar personer som inte får boende och som inte heller klarar av att bo på egen hand. 
  • Anonym (Tubb)

I vissa kommuner kan det vara så att en person med IF anses behöva gruppboende eller annan typ av skyddat boende, men det finns inga platser.

Då finns det någon slags informell kö, och sedan får personen ett erbjudande om en lämplig plats blir ledig.

Därför kan det vara bra att ligga på, på alla sätt. Om det senare skulle dyka upp något bra.

• Grässtrå77

Jag tycket du ska vara ärlig mot din partner. Om han inte kan sätta sig in i din situation så har ni ju definitivt ingen framtid. 

• Anonym (b)

Det här är en sån tråd att om den stämmer så är det svinenkelt för närstående att röja TS och främst barnets identitet... Så. Nja.

Boendestöd finns också för de som inte tänkt på detta.

• Anonym (T)

Lägg dig platt och berätta vilken egoist du är. Att den är större än kärleken till honom. Han kommer tacka dig för ingen vill leva med någon som har ett så stort ego. Simple as that. 

• fornminne
    Anonym (T) skrev 2025-06-04 21:12:19 följande:

Lägg dig platt och berätta vilken egoist du är. Att den är större än kärleken till honom. Han kommer tacka dig för ingen vill leva med någon som har ett så stort ego. Simple as that. 

Sluta larva dig.
  • Anonym (Bella)

Jag avslutar tråden här och tack till er som är konstruktiva. Jag har en del att tänka på.

• Goneril
    Xenia skrev 2025-06-04 13:19:00 följande:
    Medberoende är ordet. Det låter alltså den intellektuellt funktionshindrade bestämma helt. De borde förstås ha påverkat henne att flytta in på ett gruppboende för att det varit det bästa för henne. Hon fungerar ju som ett barn, och man brukar inte alltid göra vad barnen vill utan vad de behöver.

Hur tänker föräldrarna att dottern, som nu blivit helt beroende av sina föräldrar, ska klara sig den dag de själva blir allvarligt sjuka och dör? Nej, de stoppar förstås huvudet i busken.

Vad dottern åtminstone borde få är boendestöd. Boendestöjdaren skulle snart upptäcka hur mycket stöd dottern behöver och kunna hjälpa till att övertala kommen. 

Men inget ommer att hjälpa när föräldrarna är fast beslutna att de och endast de ska hjälpa dottern.

Jag skulle aldrig kunna vara ihop med en sådan man. Jag skulle se hur fel de gör och inte kunna hålla tyst.

Undvik att ingå i den storfamiljen, annars är det risk för att du blir medberoende också.
    Enig. Skulle aldrig överväga att vara tillsammans med en man som har ett barn med ett dylikt handikapp. Jag råder TS att ta ett steg tillbaka, inte ens vänskap med "benefits" skulle jag överväga. Den som vuxit upp med ett utvecklingsstört syskon, fast det uttrycket får man bäl inte använda längre, vet vilka begränsningar det innebär att ha någon med detta handikapp i sin familj TS får räkna med att hon knyter an, TS kommer att känna sig väldigt hindrad och kringskuren. Hon kommer inte att förstå att hon inte kan ringa jämt, TS får räkna med att hon påkallar uppmärkssmhet hela tiden, hon förstår ju inte bättre. 
    .                                                                                                     Det här är en klassiker i FL, den frånskilde mannen som skaffar en obetald assistent, för det är precis det som TS kommer att bli. Det man inte talar så mycket om är hur utvecklingsstörda dominerar livet i familjerna. Man kan inte föra vanliga resonemang vid middagar och dylikt. Räkna med att vännerna kommer att dra sig  undan, så var det i vårt fall, isolering. Den stackars handikappade kan naturligtvis inte rå för detta, ett barn i en vuxens kropp. Ett syskon får man hjälpa, men att frivilligt anamma en familj med dessa svårigheter skulle jag aldrig göra. Det är inte egoism utan självbevarelsedrift. 
  • Anonym (,-ö köölJV u)
    Anonym (Bella) skrev 2025-06-02 22:03:26 följande:
    Ja, habiliteringen. men hon behöver assisterande vänner.... så belastningen på föräldrarna bli mindre. men de kan aldrig ersätta. Att ha ett barn med IF är verkligen ett heltidsjobb, även om personen är vuxen på pappret.
  • Anonym (,-ö köölJV u)
    Anonym (Bella) skrev 2025-06-02 22:03:26 följande:
    Ja, habiliteringen. men hon behöver assisterande vänner.... så belastningen på föräldrarna bli mindre. men de kan aldrig ersätta. Att ha ett barn med IF är verkligen ett heltidsjobb, även om personen är vuxen på pappret.

Det bör inte vara ett heltidsjobb. För barnens skull är det oftast bättre att de, när de blir vuxna, får plats på ett boende och får skapa sig ett eget liv utefter deras egna förutsättningar. 

Då kan föräldrarna umgås med barnet men behöver inte delta i den dagliga vården och sköta allt runt i kring. 

Sen så kommer ju barnet alltid finnas där och det kan säkert bli en del resor ihop framöver också, för att han vill umgås med sitt barn. Men då kanske du orkar med en resa eller två om det inte är så att han tar hand om henne alla dagar i veckan så att säga. 

Om inte så kan ni åka på egna resor och din partner åker med sitt barn själv. Alt att ni endast åker på kortare resor med henne. 

Jag arbetar på en anpassad skola och jag ser ofta hur familjer växer, andas ut, orkar med osv när de väl tar steget och skaffar avlastning i form av tex kortis och även sen när barnen blir vuxna, att barnen får egna boenden. 

Det ÄR svårt och det sitter ofta långt inne att 'lämna bort' sitt barn men oj sådan skillnad det blir när de äntligen tar steget! Utmattade föräldrar börjar leva upp igen och de får en helt annan relation till barnet. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (,-ö köölJV u) skrev 2025-06-05 19:26:23 följande:

Det bör inte vara ett heltidsjobb. För barnens skull är det oftast bättre att de, när de blir vuxna, får plats på ett boende och får skapa sig ett eget liv utefter deras egna förutsättningar. 

Då kan föräldrarna umgås med barnet men behöver inte delta i den dagliga vården och sköta allt runt i kring. 

Sen så kommer ju barnet alltid finnas där och det kan säkert bli en del resor ihop framöver också, för att han vill umgås med sitt barn. Men då kanske du orkar med en resa eller två om det inte är så att han tar hand om henne alla dagar i veckan så att säga. 

Om inte så kan ni åka på egna resor och din partner åker med sitt barn själv. Alt att ni endast åker på kortare resor med henne. 

Jag arbetar på en anpassad skola och jag ser ofta hur familjer växer, andas ut, orkar med osv när de väl tar steget och skaffar avlastning i form av tex kortis och även sen när barnen blir vuxna, att barnen får egna boenden. 

Det ÄR svårt och det sitter ofta långt inne att 'lämna bort' sitt barn men oj sådan skillnad det blir när de äntligen tar steget! Utmattade föräldrar börjar leva upp igen och de får en helt annan relation till barnet. 

Önskar att du hade sett denna tråden tidigare. Jag ville heller inte ha en man som har barn med utvecklingsstörning. Ibland vaknar man sent och inser vidden av det hela. Lite det jag har gjort nu. När vi ses bara han och jag är dt så trevligt men så fort hon ska vara med så blir det jobbigt, vilket inte hon kan hjälpa. Eftersom vi inte bor ihop har jag hittills kunnat undvika alltför mycket samvaro men det går ej om vi gifter oss och blir sambos. 
    Man ja. Det är stor skillnad när de märker friheten. Men hon kan ringa 4 ggr om dagen.
  • Ess

Jag hade dragit mig ur, för hon kommer alltid att va navet som allt annat rör sig runt. Hon kommer aldrig bli en självständig vuxen.

Svar på tråden Hur ska jag prata om hans barn som har IF?