Hur ska jag prata om hans barn som har IF?
Hej.
Hur ska jag prata om hans barn (30 år)som har en ganska stor intellektuell funktionsnedsättning? Allt är så känsligt och vad jag än säger kan uppfattas som påhopp eller kränkningar. Vill inte göra honom ledsen så jag har hittills tigit och varit optimistisk. Vi skulle gifta oss och flytta ihop, men efter denna senaste veckan så vill jag inte längre. Hon bodde med oss på Gotland i en större stuga men där insåg jag att vår framtid inte är något som jag kan se ljust på.
Jag har självklart vetat om hennes situation, men har liksom försökt, kanske både bortse ifrån det, och tänkt att det blir säkert bra. Men det blir det inte. Jag fixar inte att umgås med henne. Jag känner att jag måste vara ärlig men vill inte förlora honom, inte heller dras in i hans situation där mamma och pappa ersatt alla vänner.
Mina farhågor är att om vi ska ha semestrar ihop, ens några dagar, så kommer jag inte kunna hålla det inom mig utan att bli olycklig. Jag tänkte omvärdera vår relation till att gå från särbo till friends with benefits/ vänner förhållande. Svårt att gå ifrån att planera framtid och flytt till att lägga benen på ryggen. Jag älskar honom och han mig, men jag drar det kortaste strået här.
Nu vet jag att flera skulle säga att jag ska släppa honom för han förtjänar någon som älskar no matter what, men låt bli det snälla. Hur berättar man detta?