• Anonym (Elise)

Göra det olagligt med utländska adoptioner

Jag vet att jag pratat om detta i tio år nu. Folk har blivit mycket provocerade på mig. Men nu kom regeringens utredning fram till att man vill stoppa möjligheten att få adoptera barn från andra länder. 

Ett argument jag fått höra genom åren från vissa adopterade är att vadå om jag inte fått bli adopterad hade jag dött. Det är ett sjukt ologiskt resonemang, det är ju inte så att dom enda som kunnat få dessa personer att överleva är ett medelklass par i Sverige. 

Hur kan det ha dröjt såhär länge? Varför blundar folk för något ett blind kunnat se? 

• Svar på tråden Göra det olagligt med utländska adoptioner
  • kaffe

Gogglade hur många barn som finns på barnhem i världen. Svaret var uppskattningsvis 5- 8 miljoner barn. 

Det verkar inte gå så bra med inhemska adoptioner. Uppenbarligen är folk runt om i världen särskilt intresserade av att adoptera. 

Vad ska man göra med alla dessa barn? 

• Anonym (Kapstaden)
    kaffe skrev 2025-06-05 17:53:26 följande:

Gogglade hur många barn som finns på barnhem i världen. Svaret var uppskattningsvis 5- 8 miljoner barn. 

Det verkar inte gå så bra med inhemska adoptioner. Uppenbarligen är folk runt om i världen särskilt intresserade av att adoptera. 

Det är hemskt. Skulle vilja att fler länder öppnade för adoptioner. Nordkorea exempelvis. Barnen far illa och blir inte särskilt långlivade.
  • Anonym (Yara)
    kaffe skrev 2025-06-05 17:53:26 följande:

Ofta är det ju så att barn över en viss ålder inte står särskilt högt i kurs hos de som kan tänka sig att adoptera. Jag tror att snittåldern på barn som bor på barnhem är ungefär 101-12 år, medan snittåldern för barn som adopteras internationellt är ungefär 3 år.

Vad gäller inhemska adoptioner är snittåldern 9 och adopteras främst av en förälders nya partner eller av fosterföräldrar.

Om jag minns rätt. 
  • Anonym (mvlfnvbpö'vb'sdfpvhn)
    Anonym (Elise) skrev 2025-06-03 00:50:13 följande:

Det finns många argument till varför utländska adoptioner är problematiska. Bland annat för att vissa barn blivit direkt kidnappade. Men bortsett från det kan det även handla att föräldrar lämnat bort sina barn mot betalning för att barnet ska kunna bli bortadopterat och dom måste försörja familjen. Eller att föräldrar inte förstått att dom kommer att bli bortadopterade utan mer att jag lämnar tillfälligt bort barnet. 

Man kan även se att varje land som faktiskt satsat på sin välfärd slutar att adoptera bort barnen utomlands.

Sedan är det helt rubbat att argumentera för att man gör det här för barnens skull. Om någon genuint vill hjälpa en fattig familj så borde man väl skänka pengar till familjen så att barn och förälder/föräldrar får hålla ihop. Inte att jag tar ditt barn och avlastar dig ekonomiskt med ett barn mindre att mätta. 

Sedan finns det något skevt i att komma som vit medelklass och se sig som en räddare som tar hand om det här stackars fattiga och/eller övergivna barnet och att barnet kommer få det mycket bättre i Sverige än i X landet där det är fattigt och jävligt. Man kommer med en syn om att i Sverige kommer barnet få det sååå mycket bättre och JAG kan minsann erbjuda barnet ett eget stort rum, kanske ett eget våningsplan i ett hus och pool på tomten, barnet kommer få det mycket bättre än det där stampade jordgolvet i landet X. 

Så utifrån barnets bästa är det väl bättre att barnet får stanna med sin familj eller nära anhöriga? Och varför kan barnet inte få stanna i sitt hemland om det inte finns någon familj, släkt eller vänner till familjen som kan ta hand om barnet, vi t ex att dom är döda. 

I Sverige skulle vi inte adoptera bort barn utomlands om ett barns föräldrar skulle dö. Varför ska vi göra detta med barn utomlands? 

De jag känner som har adopterat barn ser sig inte som några som räddar ett barn undan fattigdom utan som att de har fått den otroliga lyckan och gåvan att ha kunnat skaffa barn även om deras egna kroppar inte klarar det. 
  • Anonym (Yara)
    Anonym (mvlfnvbpö'vb'sdfpvhn) skrev 2025-06-05 18:41:53 följande:
    De jag känner som har adopterat barn ser sig inte som några som räddar ett barn undan fattigdom utan som att de har fått den otroliga lyckan och gåvan att ha kunnat skaffa barn även om deras egna kroppar inte klarar det. 
    Jag förstår inte heller riktigt var white knight-argumentet kommer ifrån. Det låter som en modern efterkonstruktion.
  • Anonym (Dubbelt)

Jag har två kusiner som är adopterade, den ena lämnad på trappan till ett barnhem, sedan väl på barnhemmet blev hon inte väl omhändertagen och var efter i utvecklingen när hon kom till Sverige. Den andra förlorade hela sin familj i ett jordskred och hade ingen familj kvar. De har haft en bra uppväxt och är trygga vuxna människor idag, ingen av dem har ett önskemål om att åka tillbaka till sitt födelseland för att söka sina rötter eller se landet. 
    En bekant sökte upp sin mamma och det blev inte positivt, hon blev bortadopterad pga att hon var flicka och kände som inte önskvärd.

Vilket liv hade de haft om de varit kvar i de länder de föddes i?

Sen behöver adoptioner ses över, men jag tror inte problemet med sålda barn är lika utbrett idag som på 70-talet

• kaffe
    Anonym (Elise) skrev 2025-06-03 00:50:13 följande:

Det finns många argument till varför utländska adoptioner är problematiska. Bland annat för att vissa barn blivit direkt kidnappade. Men bortsett från det kan det även handla att föräldrar lämnat bort sina barn mot betalning för att barnet ska kunna bli bortadopterat och dom måste försörja familjen. Eller att föräldrar inte förstått att dom kommer att bli bortadopterade utan mer att jag lämnar tillfälligt bort barnet. 

Man kan även se att varje land som faktiskt satsat på sin välfärd slutar att adoptera bort barnen utomlands.

Sedan är det helt rubbat att argumentera för att man gör det här för barnens skull. Om någon genuint vill hjälpa en fattig familj så borde man väl skänka pengar till familjen så att barn och förälder/föräldrar får hålla ihop. Inte att jag tar ditt barn och avlastar dig ekonomiskt med ett barn mindre att mätta. 

Sedan finns det något skevt i att komma som vit medelklass och se sig som en räddare som tar hand om det här stackars fattiga och/eller övergivna barnet och att barnet kommer få det mycket bättre i Sverige än i X landet där det är fattigt och jävligt. Man kommer med en syn om att i Sverige kommer barnet få det sååå mycket bättre och JAG kan minsann erbjuda barnet ett eget stort rum, kanske ett eget våningsplan i ett hus och pool på tomten, barnet kommer få det mycket bättre än det där stampade jordgolvet i landet X. 

Så utifrån barnets bästa är det väl bättre att barnet får stanna med sin familj eller nära anhöriga? Och varför kan barnet inte få stanna i sitt hemland om det inte finns någon familj, släkt eller vänner till familjen som kan ta hand om barnet, vi t ex att dom är döda. 

I Sverige skulle vi inte adoptera bort barn utomlands om ett barns föräldrar skulle dö. Varför ska vi göra detta med barn utomlands? 

Sverige har höga krav på de som vill adoptera. Man blir inte godkänd som adoptivförälder om man har som syfte att rädda ett stackars fattigt barn. De som adopterar i Sverige gör det för att dom vill ha barn. Inget annat. Ditt påstående om att vita medelklasssares argument som ett välgörenhetsprojekt tror jag du fantiserat ihop själv. 

Och nej, det är inte alltid bättre för ett barn att växa upp med sin familj. I dom bästa av världar är det förstås så, men man behöver inte höja blicken särskilt högt för att se vilket helvete en del barn lever i. Som någon nämnde innan i tråden så är ju Lilla Hjärtat ett exempel på det. Tyvärr finns det alldeles för många Lilla Hjärtat barn. 

Nej Sverige adopterar inte bort barn utomlands. Du vet nog svaret på varför själv.  Så varför gör man det utomlands? Det beror knappast på giriga vita medeklassvenssons som vill leka hjältar och rädda fattiga barn. Jag tror du behöver fundera ett varv till på hur förutsättningna i olika delar av värden ser ut. 

• Anonym (mvlfnvbpö'vb'sdfpvhn)
    Anonym (Yara) skrev 2025-06-05 19:39:48 följande:
    Jag förstår inte heller riktigt var white knight-argumentet kommer ifrån. Det låter som en modern efterkonstruktion.
    Ja, de som adopterar är ju oftast de som inte kan få barn på annat vis och de är oerhört glada och tacksamma för att adoption finns. 
  • Anonym (Kaja)

Som framgår i rapporten har barn på barnhem ökat i samband med att adoption ökade. Man har sett att det finns ett samband då barnhemmen skor sig på att skaffa dit fler barn och sedan få dem bortadopterade. 

• Anonym (E)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-05 21:25:11 följande:

Som framgår i rapporten har barn på barnhem ökat i samband med att adoption ökade. Man har sett att det finns ett samband då barnhemmen skor sig på att skaffa dit fler barn och sedan få dem bortadopterade. 

För 30 år sedan eller idag?
  • Anonym (Kaja)
    Anonym (E) skrev 2025-06-05 21:40:10 följande:
    För 30 år sedan eller idag?
    Det verkar fortfarande vara så, tex betalas sedan 2009 5000 dollar för varje barn till barnhem i Kina. 

"Pengarna överlämnades kontant i ett kuvert eller sattes in på ett konto i Peking. Varken svenska myndigheter, adoptionsföreningar eller adoptivföräldrar fick insyn i vad pengarna användes till."
  • Xenia

Vad säger ni om Kristerssons agerande (eller icke-agerande) då? Han väljer den lätta vägen, att vägra att besvara obekväma frågor.

"Ulf Kristersson fick larm om barnhandel i Kina och illegala adoptioner i Chile.

Som ordförande för Adoptionscentrum argumenterade han kraftigt emot fler regleringar av adoptionerna.

Nu anser regeringens egen utredare att adopterades mänskliga rättigheter har kränkts ? men statsministern vill inte svara på DN:s frågor.
    ---

Under Kristerssons ordförandeskap i Adoptionscentrum avslöjades en stor barnhandelshärva i Kina. I juli 2004 rapporterade DN att minst 76 nyfödda barn hade köpts från sjukhus och sedan sålts vidare till barnlösa. 95 personer hade gripits misstänkta för människohandel. Det fick Ulf Kristersson reda på, enligt medarbetare på Adoptionscentrum.

När DN, hösten 2022, granskade adoptionerna från Kina under Ulf Kristerssons ordförandeskap, framkom att Adoptionscentrum hade förmedlat barn från 11 barnhem som ingått i barnhandelshärvor.

Och det fanns fler varningar om missförhållanden kopplade till adoptionerna. Året innan, 2003, avslöjade två chilenska journaliststudenter att fattiga familjer i Chile hade blivit bestulna på sina barn, som sedan adopterades till Sverige med förfalskade berättelser om att de var ?upphittade? och ?övergivna?. Adoptionscentrums egna medarbetare på plats hade varit inblandade, enligt studenternas uppgifter.

Den gången tillsatte Ulf Kristersson en internutredning ? som kom fram till att medarbetarna inte hade begått några fel. En slutsats som fått skarp kritik, särskilt från adopterade. I Chile pågår sedan flera år en brottsutredning av adoptionsförmedlingen, som omfattar över 600 svenska fall.

Samma år ? 2003 ? presenterade en svensk statlig utredning förslag om en rad skärpningar på adoptionsområdet. Det handlade bland annat om de donationer som adoptivföräldrar förväntades betala på plats i ursprungslandet.

Risken var, enligt den utredningen, att barnhemmen skulle bli beroende av avgifterna och att ?barnen blev en handelsvara?. Rättssäkerheten behövde skärpas.

Ulf Kristersson argumenterade emot förslagen. Dels i ett remissvar, dels i DN Debatt: ?Konsekvensen av utredningens förslag blir att några få barn läggs i gyllene sängar medan andra får ligga på golvet?, skrev han.

Om förslagen gick igenom skulle bara 37 av föreningens 700 förmedlade adoptioner gå igenom, meddelade Ulf Kristersson.

Adoptionsförmedlingen till Sverige fortsatte.
    ---

Vilket ansvar har Ulf Kristersson för att reglerna kring adoptionsförmedlingen inte stramades upp tidigare? Hur ser han på sin egen roll, som en av de starkaste förespråkarna och debattörerna i adoptionsfrågan? Fick han själv några indikationer på oegentligheter under sina resor i Kina?

Och hur kunde han som ordförande acceptera ett system med stora donationer till barnhem i världens största diktatur ? pengar som sedan inte gick att spåra?"
    www.dn.se/sverige/ulf-kristersson-duckar-intervju-om-adoptionerna/

• Anonym (E)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-06 08:22:01 följande:
    Det verkar fortfarande vara så, tex betalas sedan 2009 5000 dollar för varje barn till barnhem i Kina. 

"Pengarna överlämnades kontant i ett kuvert eller sattes in på ett konto i Peking. Varken svenska myndigheter, adoptionsföreningar eller adoptivföräldrar fick insyn i vad pengarna användes till."
    Ett citat från?
  • Anonym (Kaja)
    Anonym (E) skrev 2025-06-06 18:53:18 följande:
    Ett citat från?
    Anonym (E) skrev 2025-06-06 18:53:18 följande:
    Ett citat från?

Utredaren Anna Singer
Svar på tråden Göra det olagligt med utländska adoptioner