• Anonym (Fattig)

Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?

Som rubriken säger - finns det någon som har tips på var jag kan låna trots att jag har en låg inkomst. Jag har inte en anställning utan är egenföretagare/deltidssjukskriven.

Har en årsinkomst på cirka 200 000 och vill kunna ta ett lån/kredit på cirka 10 000. 

Jag har ett bolån, CSN och ett IKEA-lån på ca 4 000 kr. Inga andra lån eller krediter.

Har en sk UC som är ny efter att jag försökte höja krediten på mitt IKEA-kort, fick avslag där även om jag tidigare lyckats höja den flera gånger, även med låg inkomst/student.

Tänker försöka någon annan stans men vill inte söka i blindo och dra på mig fler "UC" som drar ner mina möjligheter.

Ni som tänker skriva att man inte ska ta lån osv, kan bespara er besväret. Jag brukar klara mig i vanliga fall men har hamnat i en tillfällig svacka.

• Svar på tråden Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?
  • Anonym (Ursäkta)
    Aliona skrev 2025-06-02 23:01:33 följande:
    Anonym (Jaha) skrev 2025-06-02 22:26:10 följande:

Arbetslös sedan 2,5 år, behöver sälja huset och skaffa borätt.
    Hus går för ca 2,3 och kollar på lgh för runt 4 - 800 k.
    Har ca miljonen på banken, kan sälja av hobby-bil och annat ,MEN får inget lånelöfte eftersom jag har "bidrag" från försäkringskassan.
    Känns som att man borde byta bank?

Varför behöver du lån? Kan du inte ta miljonen på banken och köpa lägenheten för, sälja huset och lägga in vinsten i nytt sparande? 
    Ursäkta,  men nu var det ju ts som vi skulle hjälpa och inte "jaha".
  • Aliona
    Anonym (Ursäkta) skrev 2025-06-03 11:26:59 följande:
    Ursäkta,  men nu var det ju ts som vi skulle hjälpa och inte "jaha".
    Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag har redan svarat ts två gånger. 
  • Anonym (MonICA)

Prova med Ica-banken. Jag har 30'000 i kredit på mina kortkonton där (även om jag inte nyttjar det) och jag är arbetslös.

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-03 01:14:56 följande:
    Sälj saker. Du kan ju börja med det du köpt på kredit på ikea. Ditt beteende är anledningen till att folk blir fattiga på riktigt i Sverige.
    Tack för ditt genomtänkta och konstruktiva förslag ;) 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (MonICA) skrev 2025-06-03 13:48:15 följande:

Prova med Ica-banken. Jag har 30'000 i kredit på mina kortkonton där (även om jag inte nyttjar det) och jag är arbetslös.

Ansökte du och fick krediten beviljad när du var arbetslös eller hade du fast anställning då? Jag försöker hitta en kreditgivare som inte kräver fast anställning eftersom jag inte har det. 

Men tack för tipset, jag ska kolla upp vilka krav de ställer.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattig) skrev 2025-06-03 14:46:34 följande:
    Tack för ditt genomtänkta och konstruktiva förslag ;) 
    Varsågod. Hoppas att du tar till dig rådet så att du slipper problem om du t ex blir heltidssjukskriven och utförsäkrad med obefintlig buffert. 
  • Anonym (MonICA)
    Anonym (Fattig) skrev 2025-06-03 14:48:27 följande:
    Ansökte du och fick krediten beviljad när du var arbetslös eller hade du fast anställning då? Jag försöker hitta en kreditgivare som inte kräver fast anställning eftersom jag inte har det. 

Men tack för tipset, jag ska kolla upp vilka krav de ställer.
    Det var länge sen jag blev bankkund där, men jag var studerande då och hade ingen anställning. Har dock aldrig haft några betalningsanmärkningar eller liknande.

Nackdelen är att man får betala ränta om man använder krediten och inte betalar tillbaka inom 60 dagar, tror jag det är.
  • Anonym (Hej)

Ta SMS-lån. Dom bryr sig inte om man har låg inkomst.

• Anonym (MonICA)

Förresten: Klarna-kortet finns ju också. Jag skaffade mitt för ett par månader sen och då var jag också arbetslös, sen ett år tillbaka. Dock gäller det ju bara som betalmedel i butiker och liknande. Jag vet inte vad du behöver dina pengar till.

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-03 15:03:28 följande:
    Varsågod. Hoppas att du tar till dig rådet så att du slipper problem om du t ex blir heltidssjukskriven och utförsäkrad med obefintlig buffert. 
    Vad klok du är! Självklart tar jag till mig av dina fantastiskt goda råd som du levererar med sån värme och omtanke, stort tack!
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (MonICA) skrev 2025-06-03 15:09:47 följande:
    Det var länge sen jag blev bankkund där, men jag var studerande då och hade ingen anställning. Har dock aldrig haft några betalningsanmärkningar eller liknande.

Nackdelen är att man får betala ränta om man använder krediten och inte betalar tillbaka inom 60 dagar, tror jag det är.
    Ok, tack, då kanske det finns en chans även om jag saknar fast anställning. Jag får kolla upp detta. 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Hej) skrev 2025-06-03 15:20:00 följande:

Ta SMS-lån. Dom bryr sig inte om man har låg inkomst.

Hmm, jag har för mig att det inte går att avbetala på dessa lån utan att hela summan ska in på en gång. Jag behöver kunna dela upp betalningen på några månader. Men jag har aldrig tagit nåt sånt lån så jag vet inte säkert. 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (MonICA) skrev 2025-06-03 17:00:28 följande:

Förresten: Klarna-kortet finns ju också. Jag skaffade mitt för ett par månader sen och då var jag också arbetslös, sen ett år tillbaka. Dock gäller det ju bara som betalmedel i butiker och liknande. Jag vet inte vad du behöver dina pengar till.

Ok, tack för tipset, då får jag kolla upp det. 
  • Wolfard
    Anonym (Fattig) skrev 2025-06-03 18:51:53 följande:
    Hmm, jag har för mig att det inte går att avbetala på dessa lån utan att hela summan ska in på en gång. Jag behöver kunna dela upp betalningen på några månader. Men jag har aldrig tagit nåt sånt lån så jag vet inte säkert. 
    SMS-lån är det sämsta du kan ta de har extrema räntor och tar ofta höga avgifter för att söka m.m. så det är inte att rekommendera att ta sådana lån + att det oftast skall betalas tillbaka i sin helhet direkt.
  • Anonym (Kr)
    Vad du kan göra om du är riktigt desperat är att rulla smslån.  Det blir väldigt dyrt. Om du tex kan betala tillbaka 2500 kr i månaden tar du fem sms lån om 2000 kr på tre månader.  Varje månad betalr du tillbaka ett, 2500 kr. Två kvar efter tre månader.  Ta tre nya smslån.  Betala tillbaka de två kvarvarande. Under nästa period  betalar du tillbaka de sist. 

Om du får fler ekomiska kriser under denna period kan det skita sig praktfull.  Oavsett blir det ett väldigt dyrt lån.
  • Anonym (Klotet)

Några månader? Så du har alltså 2 500 kr över i 4 månader för att betala tillbaka ett lån?

Låter konstigt när du kallar dig fattig. 

Vad behöver du pengarna till? Och hur kommer det sig att du inte kunnat förutse detta och lagt undan till det innan? Du har ju bevisligen pengar över varje månad. Och har du inte det så ska du inte ta ett lån med krav på ränta och återbetalning i rimlig tid. 

• Anonym (Lea)
    Anonym (Fattig) skrev 2025-06-02 21:37:19 följande:
    Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?

Som rubriken säger - finns det någon som har tips på var jag kan låna trots att jag har en låg inkomst. Jag har inte en anställning utan är egenföretagare/deltidssjukskriven.

Har en årsinkomst på cirka 200 000 och vill kunna ta ett lån/kredit på cirka 10 000. 

Jag har ett bolån, CSN och ett IKEA-lån på ca 4 000 kr. Inga andra lån eller krediter.

Har en sk UC som är ny efter att jag försökte höja krediten på mitt IKEA-kort, fick avslag där även om jag tidigare lyckats höja den flera gånger, även med låg inkomst/student.

Tänker försöka någon annan stans men vill inte söka i blindo och dra på mig fler "UC" som drar ner mina möjligheter.

Ni som tänker skriva att man inte ska ta lån osv, kan bespara er besväret. Jag brukar klara mig i vanliga fall men har hamnat i en tillfällig svacka.

Hej! På lånforum.se kan du få massa tips. Massa medlemmar där som vart med länge, som kan svara på demhär frågorna utan o riktigt lägga sig i vad pengarna ska gå till, läxar upp en osv (fast dem finns överallt ändå haha).. lärt mig en hel del om ekonomi där. Rekommenderas starkt. Om du betalar 49kr i mån för minuc kan du hålla koll på din uc score, bra motivation när man ser hur den bara blir bättre o bättre..Man håller koll på den totala skuld man har, uc förfrågningar osv
  • Anonym (Klotet)
    Anonym (Lea) skrev 2025-06-04 11:42:11 följande:
    Hej! På lånforum.se kan du få massa tips. Massa medlemmar där som vart med länge, som kan svara på demhär frågorna utan o riktigt lägga sig i vad pengarna ska gå till, läxar upp en osv (fast dem finns överallt ändå haha).. lärt mig en hel del om ekonomi där. Rekommenderas starkt. Om du betalar 49kr i mån för minuc kan du hålla koll på din uc score, bra motivation när man ser hur den bara blir bättre o bättre..Man håller koll på den totala skuld man har, uc förfrågningar osv
    Bra förslag, att skaffa en utgift till. 
  • Wolfard
    Anonym (Lea) skrev 2025-06-04 11:42:11 följande:
    Appen kreddy är gratis till skillnad mot UC där kan du se din kreditvärdighet också.

Angående förslaget från en annan medlem att ta SMS-lån så är det en dålig ide då det är sämsta lånet du kan ta hög ränta höga övriga avgifter och snabba återbetalningskrav i regel.
Svar på tråden Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?