• Anonym (F)

Mobbning på jobbet, vem pratar man med?

Den person som är skyddsombud, facklig och arbetsmiljöombud på mitt jobb är den är personen som mobbar andra kollegor. Jag börjar känna mig måttligt obekväm i detta, att varje dag lyssna på kollegans klagomål och nedlåtande ord om andra, helt utan anledning dessutom. Blir dessutom rädd att hen pratar likadant om mig bakom min rygg.

Kollegan hon kallar fula saker har verkligen inte gjort någonting och är snarare för snäll. Hen har gått på den här kollegan nu, efter att en annan kollega slutat. Den kollegan kallade den här personen både idiot, störd, och att hen längtade tills hen slipper se personen mer. 

Skyddsombudet är bästis med chefen och HR. 

Vem pratar man med? 

• Svar på tråden Mobbning på jobbet, vem pratar man med?
  • Anonym (F)

Vill bara tillägga att jag inte hade tänkt prata med någon som det är nu. Men fortsätter det så känner jag att jag blir tvungen för det här påverkar min arbetsmiljö och trivsel på arbetet.  

• Anonym (Tjirp)

Det låter som om det bästa vore att byta arbetsgivare... men om det inte är aktuellt kan du prata med facket centralt (förutsatt att du är medlem då). 

• Anonym (F)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-06-03 06:56:57 följande:

Det låter som om det bästa vore att byta arbetsgivare... men om det inte är aktuellt kan du prata med facket centralt (förutsatt att du är medlem då). 

Ja jag är medlem i facket och har redan kontakt med dem gällande en annan sak. Men jag har nämnt det här lite lätt. Först var även facket positivt inställda till denna kollega, men efter att ha berättat bara lite av allt så verkar facket facket förstå att den kollegan inte är så bra. Facket har sagt att de lurar lite på det här och kan säga ifrån när jag vill att de gör det.

Jag vet bara inte om jag ens vågat lyfta det här. Jag lär få så mycket skit. Och ingen lär väl tro mig heller. 

Kollegsn har självförtroende och pratar rätt ut och med en viss ton som gör att man lyssnar. Jag är mer försiktig och håller mig i bakgrunden. Är dock inte feg. Men det krävs en del för att jag ska säga något. 

Jag reagerar bara på att kollegan byter person att klaga på. När denna andra kollega hade slutat trodde man att allt skulle vara bra. Men nu går man på andra istället. Det är inte okej. 

• Postman

Finns det ingen mer chef på arbetsplatsen som du kan ta detta med? När du skriver chef, hur hög chef då? VD? 

Har ni en fackklubb på företaget så borde det finnas en ordförande att vända sig till. Funkar inte det är det facket regionalt du ska ta kontakt med. 

• Anonym (F)

Denna kollega har tex sedan jag började för flera år sedan verkat störa sig på lite på mig när jag säger att jag har trivts och gillat mitt jobb. Jag har varit glad och sprallig då. Kollegan säger då klart och tydligt att haha du vänta du bara, det kommer ändras. 

Men jag har inte ändrat mig fortfarande. Försöker bortse från negativa människor. Men nu börjar det bli svårt. 

Jag tror mer det här visar hur kollegan har det och att det går ut över andra. 

• Anonym (Yy)

Du pratar med den person som beter sig illa. När den börjar prata skit om andra svarar du med något positivt om den personen och uppmanar den skitpratande om att ta upp det med den det berör och inte med dig. Förklara att du inte vill vara del av snack bakom ryggen på andra. 

• Anonym (Yy)

Och sen väljer ni ett nytt fackligt ombud respektive skyddsombud på nästa årsmöte. Hos oss är vi noga med att det ska vara olika personer på de posterna, bla. för att situationen ni har inte ska uppstå. Prata med valberedningen redan nu så att de kan börja leta. Du kanske atäller upp? 

• Anonym (F)
    Anonym (Yy) skrev 2025-06-03 07:27:09 följande:

Du pratar med den person som beter sig illa. När den börjar prata skit om andra svarar du med något positivt om den personen och uppmanar den skitpratande om att ta upp det med den det berör och inte med dig. Förklara att du inte vill vara del av snack bakom ryggen på andra. 

Jag brukar svara något positivt och då får jag ett fnösigt svar tillbaka som hen inte gillar. Men jag ska fortsätta med det och som du säger även markera att beteendet inte är okej framöver. Jag tar bara inte att hen snackar skit om den snälla kollegan som ingenting gjort.

• Anonym (F)
    Anonym (Yy) skrev 2025-06-03 07:34:18 följande:

Och sen väljer ni ett nytt fackligt ombud respektive skyddsombud på nästa årsmöte. Hos oss är vi noga med att det ska vara olika personer på de posterna, bla. för att situationen ni har inte ska uppstå. Prata med valberedningen redan nu så att de kan börja leta. Du kanske atäller upp? 

Ja jag hade gärna varit skyddsombud istället. Denna är ju grymt olämplig. 
  • Anonym (facked up)

Men har ni ingen fungerande styrelse i fackklubben- det måste ju vara mer än en person?
    Vi har tre olika skyddsombud varav ett huvudskyddsombud, och om man inte skulle gilla en av dem är det ju bara att tala med en annan.

Klubbens ordförande är väldigt noga med att tala om för medlemmarna att de ska gå till den de är mest bekväm med om det är något problem, och att de även kan ringa något av våra regionala ombud om de inte vill gå via det lokala.

• Anonym (Var ledsen länge)

Hade precis som din situation. Jag tog det med min chef och högsta chefen. Men den högsta chefen har alltid varit kompis med de mobbande personalen. Min chef var alldeles ny på jobbet då kände de inte varan så mycket med henne. 

Jag anmälde kollegorna och kollegorna anmälde chefen.

Jag fick byta arbetsplats och min chef fick spark.  Så när de som sitter i högsta plats är orättvisa, fungerar hela vägen dåligt. 

Bytt jobb om du kan.

• Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2025-06-03 07:35:18 följande:
    Ja jag hade gärna varit skyddsombud istället. Denna är ju grymt olämplig. 
    Har ni kollektivavtal?
  • Anonym (Man53)

strunta i ombudet på din arbetsplats 
    ring till ditt fack direkt säg att du vill ha en tid med någon som kan juridiska frågor 
    då får du prata med någon som är objektiv 

• Anonym (Turken)

Ja, det finns minst en riktig fitta på varje arbetsplats och detta är allt utom trevligt. Kanske en person som drivs av att vara taskig.
    Börja med att skriva ner det hon säger. Anteckna.

Svar på tråden Mobbning på jobbet, vem pratar man med?