• Anonym (Tim)

Inspektion av personliga tillhörigheter

Nedanför fanns en fråga om huruvida butiksvakter har rätt att genomsöka kunders väskor. Jag är från Ukraina. Jag hade ingen aning om att ett sådant problem existerade i Sverige. I Ukraina missbrukar butiksvakter ofta sådana "befogenheter", även om det inte finns någon lag som tillåter dem att genomsöka någon. Men jag skulle vilja veta hur Sverige ser på situationen som hände mig i Ukraina. Jag arbetade i en kosmetikbutik. En liten butik med ett litet team. Vi var 15 stycken som arbetade där totalt (3 män och 12 flickor). För sex månader sedan tvingades jag sluta mitt jobb eftersom chefen (en kvinna) vid någon tidpunkt bestämde att vi i slutet av arbetspasset, när vi går hem, är skyldiga att visa vad som finns i våra väskor. Det som var sorgligt för mig var att alla andra anställda reagerade på detta med tystnad. Och för oss betyder tystnad samtycke. Jag var indignerad, men till slut bestämde jag mig för att gå till jobbet tomhänt. Efter några månader genomfördes inte denna procedur så noggrant som planerat, utan mer för att visa att den genomfördes. Jag började gå till jobbet med ryggsäck, för efter jobbet skötte jag mina privata ärenden, och ibland behövde jag bära med mig något. På jobbet kontrollerade en säkerhetsvakt våra väskor, och mina kvinnliga kollegor berättade en gång för honom att de brukade klaga till chefen om att jag inte visade innehållet i min väska när jag gick från jobbet. Detta gjorde mig verkligen rasande och jag kontaktade en högre tjänsteman för att diskutera frågan. Hon sa att det inte fanns några sådana regler på företaget, men om en sådan regel etablerades i deras team, så skulle hon inte lägga sig i den. Och jag tvingades sluta. Jag undrar hur man ser på en sådan situation i Sverige? För här letar jag efter ett jobb inom ett liknande område och jag behöver förstå nyanserna i arbetet.)))
  • Svar på tråden Inspektion av personliga tillhörigheter
  • Anonym (Tim)

Frågan skrevs med Google Translate, så var snäll och bedöm inte grammatiken för hårt.

• Anonym (C)

En arbetsgivare kan ha regler att anställda måste visa upp tex väskor, bakluckan på bil odyl. På liknande sätt kan det finnas drogtester. 

• Anonym (inte konstigt)

Du drar alldeles för stora växlar på det här. Det är inte konstigt alls att behöva uppvisa innehåll i väskor om man jobbar med något stöldbegärligt. 

• Anonym (Tim)
    Anonym (inte konstigt) skrev 2025-06-05 19:53:41 följande:

?? ??????? ?????? ???????? ?? ???????. ??? ?????? ????????? ? ???, ????? ?????????? ?????????? ?????, ???? ?? ????????? ? ???-??, ??? ?????????? ?????. 

Möjligheten att stjäla och att stjäla är förmodligen olika saker. Och så finns det många saker (särskilt i en kosmetikbutik) som kan tas ut på 1000 olika sätt utan att använda en väska. Det var faktiskt så jag förklarade min ståndpunkt i ett samtal med båda cheferna. Och för mig kommer ett sådant förfarande alltid att vara förödmjukande om sådana regler inte diskuterades initialt under anställningen.
Svar på tråden Inspektion av personliga tillhörigheter