• Anonym (inte rasist)

Person vi hade tänkt anställa tackade nej pga rasism - från mig.

Ja, som det står i rubriken så  har vi haft intervjuer med några personer som i sina ansökningar lät intressanta. 

Det gäller arbete inom skolan. 

Kvinnan vi var mest intresserade av och ville erbjuda att få tjänsten tackade nej till min chef pga att hon uppfattat mig som rasist vid intervjun. Min chef blev alldeles paff och bad henne tala om vad som hänt, för hon vill verkligen gå till botten med detta. 

Det visade sig att det gällde mina örhängen som var rasistiska enligt kvinnan. 
    Chefen frågade vidare och blev än mer paff då de örhängen jag haft på mig dagen i fråga var i form av cowboyhattar i silver. 

Jag har aldrig hört talas om att cowboyhattar kan uppfattas som rasistiska. Jag hade dem på mig för jag skulle iväg och dansa linedance direkt efter jobbet. 

Jag har funderat på det och tänker att det KAN vara att vi ville att hon skulle börja direkt för vi har tajt om personal under sommaren då det förutom de vi visste skulle  sluta och gå på tjänstledighet också har två medarbetare som blivit långtidsjukskrivna. Kvinnan sa att hon hade tänkt sig att börja till hösten under intervjun och det är ju ofta det vanliga inom skolan, men som sagt, vi ville gärna ha någon som kunde börja relativt snart. Det var en del i att vi valde den här kvinnan, hon har ett vikariat just nu som slutar när skolavslutningen är. (Givetvis skulle hon få semester som alla andra.) 

Men, är det bara jag och chefen som tycker det är märkligt?

• Svar på tråden Person vi hade tänkt anställa tackade nej pga rasism - från mig.
  • Anonym (inte rasist)
    Anonym (M) skrev 2025-06-14 16:53:31 följande:
    Eftersom hon tackade nej så har hon ett annat jobb att gå till. 
    Kanske har hon ett jobb till hösten, men troligen inte. De flesta skolor förnyar inte vikariernas kontrakt utan de får tvärtom säga upp folk. 
  • Anonym (M)
    Anonym (inte rasist) skrev 2025-06-16 20:19:15 följande:
    Kanske har hon ett jobb till hösten, men troligen inte. De flesta skolor förnyar inte vikariernas kontrakt utan de får tvärtom säga upp folk. 
    Du vet att det finns andra jobb än inom skolor.... 
  • Anonym (inte rasist)
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 19:59:37 följande:
    Du vet att det finns andra jobb än inom skolor.... 
    Givetvis, men som utbildad elevassistent som söker ett jobb som det får man ju anta att det är det hon vill jobba med. 
    Vi antar ju också att folk som söker faktiskt har läst annonsen. 

Om hon hade haft ett jobb till hösten, varför ens söka? Eller varför inte bara säga att hon redan fått en anställning och därför säger nej till oss? 
  • ht1

Ni ska vara mycket glada över att slippa jobba med en så besvärlig människa som hakar upp sig på ett par örhängen. Bättre att det komfram före än efter anställningen har börjat.

• Anonym (M)
    Anonym (inte rasist) skrev 2025-07-05 07:32:34 följande:
    Givetvis, men som utbildad elevassistent som söker ett jobb som det får man ju anta att det är det hon vill jobba med. 
    Vi antar ju också att folk som söker faktiskt har läst annonsen. 

Om hon hade haft ett jobb till hösten, varför ens söka? Eller varför inte bara säga att hon redan fått en anställning och därför säger nej till oss? 
    Hon sa nej till er. Hon är inte pliktigt att säga varför hon tackar nej. 
  • Anonym (inte rasist)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 11:22:50 följande:
    Hon sa nej till er. Hon är inte pliktigt att säga varför hon tackar nej. 
    Nej, men nu gjorde hon ju det trots att det inte alls behövdes och anledningen gjorde både mig och min chef rätt paffa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (inte rasist) skrev 2025-07-06 06:41:23 följande:
    Nej, men nu gjorde hon ju det trots att det inte alls behövdes och anledningen gjorde både mig och min chef rätt paffa. 
    Förstår inte varför ni blev paffa? Hennes upplevelse och den gör att hon har all rätt att tacka nej. 
  • Anonym (inte rasist)
    Anonym (M) skrev 2025-07-06 07:22:47 följande:
    Förstår inte varför ni blev paffa? Hennes upplevelse och den gör att hon har all rätt att tacka nej. 
    Har du förstått tråden? Varken jag eller min chef har någonsin tidigare hört något om att cowboyhattar kunde uppfattas som rasistiska. Färav att vi blev paffa. 

Hon var i sin fulla rätt att tacka nej utan att ifrågasättas. Hon blev heller inte ifrågasatt när hon tackade nej, hon angav orsaken självmant när hon tackade nej. 
  • Anonym (M)
    Anonym (inte rasist) skrev 2025-07-06 07:33:42 följande:
    Har du förstått tråden? Varken jag eller min chef har någonsin tidigare hört något om att cowboyhattar kunde uppfattas som rasistiska. Färav att vi blev paffa. 

Hon var i sin fulla rätt att tacka nej utan att ifrågasättas. Hon blev heller inte ifrågasatt när hon tackade nej, hon angav orsaken självmant när hon tackade nej. 
    Ja, självklart har jag förstått tråden. 

Ni blir paffa över hennes upplevelse. Det är lite märkligt.

Nej, varför skulle hon bli iffågasatt för att hon tackade nej? 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2025-07-06 08:10:07 följande:
    Ja, självklart har jag förstått tråden. 

Ni blir paffa över hennes upplevelse. Det är lite märkligt.

Nej, varför skulle hon bli iffågasatt för att hon tackade nej? 
    För att skälet hon angav är helt bananas?

jag är ej ts
  • Anonym (L)

Om det nu finns personer som uppfattar cowboyhattar som rasistiska - vad blir slutsatsen? 

Ska TS sluta bära sina örhängen eller ska folk ta ansvar för sina egna tolkningar och inse att de kan ha fel? 

Jag tänker inte sluta bära mina smycken med runor för att det finns personer som associerar runor med högerextremism.

Folk får gärna fråga mig varför jag bär runor men om de drar slutsatser utan att ta reda på fakta så kan jag inte ta ansvar för det. 

Kvinnan som sökte jobbet har spelat upp ett scenario i sitt eget huvud och sedan tackat nej till ett jobb baserat på sina egna hjärnspöken. 

Vem äger problemet här egentligen? 

• Anonym (lilla m)
    Anonym (L) skrev 2025-07-06 11:23:54 följande:

Om det nu finns personer som uppfattar cowboyhattar som rasistiska - vad blir slutsatsen? 

Ska TS sluta bära sina örhängen eller ska folk ta ansvar för sina egna tolkningar och inse att de kan ha fel? 

Jag tänker inte sluta bära mina smycken med runor för att det finns personer som associerar runor med högerextremism.

Folk får gärna fråga mig varför jag bär runor men om de drar slutsatser utan att ta reda på fakta så kan jag inte ta ansvar för det. 

Kvinnan som sökte jobbet har spelat upp ett scenario i sitt eget huvud och sedan tackat nej till ett jobb baserat på sina egna hjärnspöken. 

Vem äger problemet här egentligen? 

Det är inte hon som klagar över hur detta slutade så för henne kanske det inte är något problem alls.
Svar på tråden Person vi hade tänkt anställa tackade nej pga rasism - från mig.