• Anonym (Undrande)

Att lämna en bra man

Jag är gift med en man som är nära nog perfekt. Snäll, omtänksam, jämställd, bra med barnen, ser hyfsat bra ut, bra jobb, kan lyssna och prata känslor. Vi har alltid haft jättebra sex. Min familj älskar honom och vännerna är avundsjuka.
    Ändå (eller därför?) har jag tappat all attraktion till honom! Jag skyller på mycket på jobbet för att slippa ha sex fast det är lugnare än vanligt där. Men när han tränar eller träffar vänner går sexleksakerna varma.
    Jag känner mig som en otacksam idiot som vill lämna, jag hittar ju inga fel på honom eller har andra skäl att gå. Men när han tar på sig sitt förkläde och börjar med maten ryser det av obehag och jag har nästan slutat titta på TV med honom då jag inte tål att han lägger armen runt mig.

Vad är det för fel på mig, har någon varit med om något liknande och det har blivit bra igen? Har funderar på terapi och läst på hur de jobbar, men tror inte på det för oss, vi har egentligen inga problem, utom mig.
    Värst av allt är att jag börjat spana in andra män och fantiserar om dem. Även om mina gamla ex och det var inga bra män kan jag säga. Men att skiljas är att krossa honom och vad ska alla säga?
    Tankar?

• Svar på tråden Att lämna en bra man
  • Anonym (hjgdf)
    Jimmy75 skrev 2025-06-08 09:23:43 följande:
    Otroligt korkad kommentar! Om du slutar kika på livet genom den där smala smala toarullen så kommer du upptäcka att det finns FLER sätt att tolka information än ditt misstroende. Nej, hon försöker inte skryta. Nej, hon försöker inte haussa upp sin egen betydelse när hon skriver att en skilsmässa skulle krossa honom. Hon försöker understryka först att det är så konstigt för henne att hon har tappat attraktionen eftersom i princip all information från alla olika håll indikerar att hon BORDE vara attraherad eller iallafall lycklig och tacksam över att ha en så fantastisk man (inte min åsikt om honom utan så jag uppfattar att TS tycker). Och att du hänger upp dig på att det skulle krossa honom 🤷🏻?♂️ Ja, antagligen SKULLE det göra det om han nu är intet ont anande och hon verkar funderat på det här en längre tid och alltså mentalt kanske redan gjort slut och halv accepterat den förlusten. Kort sagt ligger hon LÅÅÅNGT före honom i scenariot skilsmässa. Och som sagt vad vänner och omgivning skulle tycka handlar dels om hur märkligt det är för henne att känna och tänka som hon gör, samt, fullt begripligt, att hon funderar över vilka konsekvenser det skulle få.
    Jo, det är exakt så det är. TS sitter och dagdrömmer ihop ett scenario likt från en såpopera, och troligen svarar hon på sin egen tråd från andra nick också.
  • Anonym (Undrande)
    Jimmy75 skrev 2025-06-08 10:10:14 följande:

Vad var det som attraherade dig i början? Vad var det för saker han gjorde eller för egenskaper han hade som fick dig att "gå igång på honom" (i brist på bättre ordval)? Kanske har år av barn och vardag tillsammans gjort att han inte längre gör dessa saker, eller har dina behov förändrats över tid. Inget av det du skriver är egentligen konstigt eller ovanligt. Det som egentligen räknas är vad du gör eller är beredd att göra åt det och svaret på den frågan hör ihop med vad du vill ska hända.

Om du hade magiska krafter och genom en knäpp med fingrarna kunde få precis vilket resultat du vill, garanterat....skulle du då välja att åter finna attraktion och de där sakerna du saknar just nu med din man, eller skulle du hellre välja ett annat scenario - ni delar på er, både han och barnen hanterar det bra och han blir INTE krossad, men du har ingen garanti att du hittar något som motsvarar de saker du har och uppskattar idag.

Poängen är inte att du ger oss ett svar här, utan att du själv försöker fundera på vad du vill.

Tack för svar och tack ni andra som svarat seriöst!

Det som jag tände på var att han var snäll, seriös och omtänksam, även när vi varit ihop ett tag. För första gången kände jag mig riktigt trygg. Tidigare pojkvänner var underbara några veckor, sen började deras rätta jag visa sig.

Om jag hade magiska krafter, absolut att jag skulle välja att få tillbaka attraktionen!

Jag tar till mig av era svar, jag kommer inte att göra något drastiskt närmsta tiden utan försöka gå på djupet över varför det blivit som det har. Ske inte heller skrämma upp honom med mina tankar och känslor - än. Och ska ta en ny funderare på terapi, det koster inget annat än pengar att försöka.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Undrande) skrev 2025-06-08 15:52:19 följande:
    Tack för svar och tack ni andra som svarat seriöst!

Det som jag tände på var att han var snäll, seriös och omtänksam, även när vi varit ihop ett tag. För första gången kände jag mig riktigt trygg. Tidigare pojkvänner var underbara några veckor, sen började deras rätta jag visa sig.

Om jag hade magiska krafter, absolut att jag skulle välja att få tillbaka

Jag tar till mig av era svar, jag kommer inte att göra något drastiskt närmsta tiden utan försöka gå på djupet över varför det blivit som det har. Ske inte heller skrämma upp honom med mina tankar och känslor - än. Och ska ta en ny funderare på terapi, det koster inget annat än pengar att försöka.
    "Det som jag tände på var att han var snäll, seriös och omtänksam, även när vi varit ihop ett tag. För första gången kände jag mig riktigt trygg. Tidigare pojkvänner var underbara några veckor, sen började deras rätta jag visa sig."

då kan det nog kännas som något väldigt speciellt, men nu är det som något normal som tas för givet att det ska vara där?

Kvinnors sexualitet kan lite otydlig
    Både känslor och "snäll, seriös och omtänksam" kan ha bidragit till attraktionen men "snäll, seriös och omtänksam" kan ju också ha varit själva orsaken till känslor som skapade attraktionen.

så jag undrar hur är det med känslor osv, har de varit där, har de svalnat?
    det är en detalj som helt saknas i dina inlägg.
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-06-06 13:51:46 följande:
    Att lämna en bra man

Jag är gift med en man som är nära nog perfekt. Snäll, omtänksam, jämställd, bra med barnen, ser hyfsat bra ut, bra jobb, kan lyssna och prata känslor. Vi har alltid haft jättebra sex. Min familj älskar honom och vännerna är avundsjuka.
    Ändå (eller därför?) har jag tappat all attraktion till honom! Jag skyller på mycket på jobbet för att slippa ha sex fast det är lugnare än vanligt där. Men när han tränar eller träffar vänner går sexleksakerna varma.
    Jag känner mig som en otacksam idiot som vill lämna, jag hittar ju inga fel på honom eller har andra skäl att gå. Men när han tar på sig sitt förkläde och börjar med maten ryser det av obehag och jag har nästan slutat titta på TV med honom då jag inte tål att han lägger armen runt mig.

Vad är det för fel på mig, har någon varit med om något liknande och det har blivit bra igen? Har funderar på terapi och läst på hur de jobbar, men tror inte på det för oss, vi har egentligen inga problem, utom mig.
    Värst av allt är att jag börjat spana in andra män och fantiserar om dem. Även om mina gamla ex och det var inga bra män kan jag säga. Men att skiljas är att krossa honom och vad ska alla säga?
    Tankar?

Första tanken som slår mig är en undrar om män överhuvudtaget ska gifta sig idag.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Deli)
    Anonym (Julle) skrev 2025-06-15 02:04:21 följande:
    Första tanken som slår mig är en undrar om män överhuvudtaget ska gifta sig idag.
    Kärlek kan ta slut.

Anledningen till att den tog slut för TS vet jag inte, men vill man inte att partnen ens ska ta i en eller hålla armen runt en, så är det nog svårt att vända. Lite ovanligt att det blir så,  eller är det för att TS är rädd för att kroppskontakt ska leda till sex? 

Mer vanligt är att man fortfarande tycker om sin partner, men att glöden har falnat lite. Gäller båda kön. 

Eller att den andra inte gör sin del hemma eller alltid försvinner iväg på andra intressen. Då är man rejält less på den andra. Eller att mannen är elak, då vill man bort. 
  • Anonym (Julle)
    Att lämna en bra man

Tankar?

Varför ryser det av obehag när han tar på sig förklädet innan matlagningen? Lagar han dålig mat?
    Varför säger du inte som det är? Att du helt enkelt tycker att han är så stabil att du har blivit uttråkad. Det är ju en av trenderna bland kvinnor som vill skiljas fast de egentligen är gifta med bra och stabila män. De är för bra och för stabila. Liksom med dem kvinnor som vill skiljas för att de vill känna sig fria igen trots att de har varit hur fria som helst att göra vad de vill i äktenskapet när det gäller intressen, umgås med väninnor, plugga, resa bort med väninnorna, gå på fest o.s.v. De har rent av levt i ett öppet äktenskap när det gäller sex.. Nej. De måste få känna sig fria igen.... Då börjar man som man undra om det är värt att gifta sig överhuvudtaget.
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Deli) skrev 2025-06-21 23:09:30 följande:
    Kärlek kan ta slut.

Anledningen till att den tog slut för TS vet jag inte, men vill man inte att partnen ens ska ta i en eller hålla armen runt en, så är det nog svårt att vända. Lite ovanligt att det blir så,  eller är det för att TS är rädd för att kroppskontakt ska leda till sex? 

Mer vanligt är att man fortfarande tycker om sin partner, men att glöden har falnat lite. Gäller båda kön. 

Eller att den andra inte gör sin del hemma eller alltid försvinner iväg på andra intressen. Då är man rejält less på den andra. Eller att mannen är elak, då vill man bort. 
    Jodå. Det fattar jag med att om en man inte behandlar sin fru väl får han räkna med att bli utskild så småningom. Men om man blir utskild för att man är för stabil och för bra man börjar man ju undra lite. Men trenden är lite så att en stabil man anses med tiden som tråkig och förutsägbar av kvinnan. Det kan förklara varför kvinnan använder argument som att få känna sig fria igen när de ansöker om skilsmässa trots att att de har varit hur fria som helst att göra vad de vill i äktenskapet. Den känslostyrda kvinnliga logiken är som en hal ål. Väldigt knepig att få grepp om.
  • Anonym (Deli)
    Anonym (Julle) skrev 2025-06-22 01:12:12 följande:
    Jodå. Det fattar jag med att om en man inte behandlar sin fru väl får han räkna med att bli utskild så småningom. Men om man blir utskild för att man är för stabil och för bra man börjar man ju undra lite. Men trenden är lite så att en stabil man anses med tiden som tråkig och förutsägbar av kvinnan. Det kan förklara varför kvinnan använder argument som att få känna sig fria igen när de ansöker om skilsmässa trots att att de har varit hur fria som helst att göra vad de vill i äktenskapet. Den känslostyrda kvinnliga logiken är som en hal ål. Väldigt knepig att få grepp om.
    Vad många medelålders och äldre kvinnor klagar på hos sina män är att de blivit tråkiga. Männen är inte nyfikna på världen längre, vill inte pröva nya saker eller resa till nya ställen. Vill bara göra det som de alltid har gjort, på samma sätt som de alltid har gjort. Bara fördjupa sig i t.ex.  sport eller en hobby, på precis samma vis som tidigare. Kan på sin höjd bygga om en gammal veranda. 

Medan kvinnan fortfarande söker sig fram och är nyfiken både på det som händer och nya saker som kan upplevas och sin inre utveclkling, med nya insikter om sig själv.  Det brukar också leda till lite inre förändring. 

De klagar inte på att männen är påliliga, har jag aldrig hört, (men det kanske finns undantag). 
  • Anonym (Igenkänning)
    Att lämna en bra man

Tankar?

Skulle kunna var jag som skrivit detta, jag vet varken ut eller in längre. Har du lyckats landa i något TS?
  • Anonym (..)

Du kanske kan prata med en psykolog?
    Du nämnde att dina ex inte var bra men och du börjar fantisera om dom.
    Det kanske bara är din hjärna som självsaboterar för att det inte är van med att vara med bra män 

Svar på tråden Att lämna en bra man